Monday, December 12, 2011

PONINg KE 134 ( Perubahan.........

Asm.
Malam tadi..... lepas makam malam..... duduk rehat di ruang tamu....... sambil meneliti perkembangan berita perdana di tv1 dan sesekala berpindah pula ke tv3 ......... pengumuman pertandingan ciptaan lagu di tv2 dan satu lagi di tv3 maaf tak ingat..... masa tu fikiran poning memikirkan siaran langsung dalam masa yang sama..... serentak pulak tu........ penat tv asyik kena tukar saluran...... Yang paling syoknya ...... kita nonton tv di ruang tamu sensoghang aje...... famili yang lain dok ditingkat atas..... tah apa2 yang dibuatnya...... teman tersayang tentunya dan lolap....... bersama anak saudara yang kecil...... maklumlah anak-anak dah besar..... dah tak mahu ngepit sama ayah dan emak dia......... nonton lah kita sensoghang..... kalu senyum atau gelak tu....... syok sendighilah kita......

Fikiran memusing-musing mikir..an hal berlaku petang tadi....... 5.00 ptg kita mesti balik ke rumah..... ada jemputan kenduri tahlil arwah......... tak lepas maghrib atau lepas isyak..... kompuis lagi kita kali ini.......  4.30 ptg kita gulung lah pancing tiga batang yang sedang berlabuh di air sungai....... Sesampai di rumah ......... tanggongjawab mesti lakukan solat Asar.. pasal solat ni akujanji manusia dengan Allah Taala..... camne pun kena tunaikan sbb dah akujanji.......

Lepas minum petang kita pun keluarlah ke belakang rumah.... yang sedang menunggu ialah kenkawan yang bertugas di JPNS......... badannya berpeluh lepas jogging..... rajin dia .... jaga kesihatan....... Sembang2 bersama rakan tadi terkeluarlah perkataan ......."mungkin tak jadi kenduri tahlil arwah tu....... " Kita telefon kenkawan bertanyakan hal sebenar...... kompom tak jadi......... dia tunda ketarikh yang lain.......  Berputar fikiran berkisar di lokasi man cing tadi....... kebiasaannya lopas Asar ...... sang ikan akan aktif memakan umpan....... dah melepas nak buat cam mane......... Semasa nak balik........ umpan cengkerik yang masih banyk lagi bersama udang kita serahkan kepada rakan yang baru datang melabuhkan pancingnya...... KEnkawan mancing yang baru kenal........ sudah menjadi rakan baik atas minat yang sama .......hobi mancing...... sesuatu hobi yang telah kembali sangkut di hati ini..... setelah sekian lama menghilang......... Maklumlah sudah hampir 19 tahun hobi mancing tu hilang kena paksa tinggalkan atas desakan mertua........ yang mana melihat kita asyik mancing kelaut ......... sedangkan ketika itu anak perempuannya sedang sarat mengandung anak yang ketiga...... takut kenan.......... tiga kali ditegurnya kita.....maka itu isyarat yang tidak elok kita ingkar........ udah tiga kali ....... kenalah berhenti.......... terus .......... memakan masa 19 tahun balik untuk memupuk minat itu kembali....... akhirnya berjaya juga setelah 2.5 kg sembilang didaratkan beberapa minggu yang lepas.........

Kali ini...... misi mancing telah berubah...... perubahan kena dilakukan........ ketika dahulu memancing nak cari rezki ikan...... tetapi kali ini memancing nak melakukan perbuahan diri........ almaklumlah.... kita ni bukannya bertambah muda...... usia bertambah pendek....... bukan bertambah panjang........ Siapa kata usia kita bertambah panjang........ bukan panjang .......... pendek....... Pasal kita cakap pendek.......... sebab nokhtah nyawa kita di badan menghampiri tarikh ia akan keluar dari badan......... tu maksud ey....... kita dah nak poie.......  Poie mano ? jangan tanya kita...... tu bergantung pembawakan badan kito...........

Kali ini memancing dah berubah........ kali ini disertakan dengan misi nak menghafal sesuatu....... kita berusia .......garisan emas dah lepas......... menantu pasti kita akan dapat...... bagaimana kalu anak-menantu...... Qamat waktu Maghrib....... Lepas ayah mentua berwudu'.     kan itu satu isyarat yang tersirat....... Ayah mentua perlu bijaksana .......... tu lah sbb ey kita mancing dengan misi penghafalan......... Berapa banyak jenis doa yangdah  kita hafal. So bisikan di hati mengisyaratkan kena perlu dan mesti menghafal dengan tekun.... .dan perlu pulan rujuk guru....... Jadi atas kitalah kalu nak berubah........ Respek anak buah dan jiran2 tinggi terhadap kito tambahan laie .......kok baru balik dari Tanah Suci Makah.... Ibadah Haji........ "Hj......... mantak tolong baco doa selamat....anak den berjayo lam pekso dio."   camno kalu ungkap itu keluar dari bibir jiran terdekat kito......... aduhai..........  fikir sendighi lah ko......

Dalam siaran tv tadi..... perubahan drastik jelas dalam rancangan siaran..... dari yang kurang hebat sampai peringkat hebat sekarang ini...... Poning kita mikey..an. Perubahan kearah mana yang dibawak ni......... kiri ke ke kanan....... yang lurus ke atau yang berbengkang-bengkok ni....... Yang ni macam arah bengkeng-bengkok ....tak betul ni....... Yang untuk jutaan ringgit senyum lebar.....sedang kita tak sedar duit dari kari sms kita..... pandai dia oghang sedut duit kita....... pasal apa? pasal yang serta tu anak kita .....idola kita......... he....he.... ngeri kita.... Bintang-bintang yang dah bersinar tu bukan main lupakan diri......... mistake yang paling berat di lakukan apabila telinga bertindek.... he........ tanyalah ustaz.....sbb kita kurang faham......... kalu tak salah...... tak buleh jadi wali..........sbb menyerupai perempuan........ tah lerrrr so kalu dia oghang jadi juga wali......... macamana kedudukan zuriat mereka.........lu pikey2..an lah.... Merosakan akidah dari perkara yang paling ringan untuk dilakukan......... apa ada hal setakat nay tindik telinga........kan gitu.....tompi impak nya BESAR dalam meneruskan generasi selepas itu.......... maka tak hairanlah kalu kita lihat generasi anak muda sekarang ni jauh dari hakikat hidup sebenarnya.......... Firman Allah Taala....." Tidak dijadi Jin dan Manusia...................   fikirkan lah sbb kita orang yg pandai dalam tu......... Tanyalah Ustaz....

Perubahan dan perpindahan perkara biasa dalam hidup kita......... Perpindahan akan membawa perubahan dan perubahan tak semestinya berlaku perpindahan......... Jadi yang untung kito kono lah melakukan PERPINDAHAN....... kerana disitu pasti berlaku perubahan...... apa nak takutan perpindahan......... ini ajaran..... Nabi saw.... pun melakukan perpindahan (Hijrah) dari Makah ke Madinah....... kan jelas baru berlaku perubahan hebat dan pengembangan Agama Islam yang suci ini......... Tapi Hilang lah soghang GPM kawasan kita ni........Kepada Sensai Jopun .....syabas dan tahniah..........

ws.

Tuesday, December 6, 2011

PONINg KE 133 ( Rezki Milik Allah..............

Asm.......
Melayari kehidupan di dunia seumpama sebuah bahtera ditengah lautan....... dan Juragannya yang bertanggungjawab memacu bahteranya kearah selamat ketika badai membadai....... Kebijaksanaan jauh lebih tinggi dari kepandaian......... darjat bijaksana martabatnya tinggi........  silingan ini sekadar berkongsi pengelaman sahaja......... kerana setiap bahtera penghidupan yang paling kuat dilanda badai akan menemui kita sekali ....... Pecah bahtera bererti runtuh rumahtangga kalu Juragannya tidak bijaksana mengemudikannya....... justeru itu ketua keluarga harus bijaksana dan isterinya harus pandai........

Apa yang hendak kita katakan pada post kali ini bukanlah cerita rumahtangga...... coretan di atas sekadar penyeri muka sahaja....... Disini hendak kita catatan suatu kejadian yang berlaku kepada kita hari minggu yang lepas , sekembalinya kita dari kampung di Melaka..... Ziarah ibubapa yang menjadi agenda penting kepada kita.... Ini prinsip yang kita pegang..... bahawa melihat wajah ibubapa adalah rezki...... mencium keduanya adalah keredhaan....... berkhidmat kepadanya adalah kemurahan.......... Jadi......paling lewat menziarahi ibubapa lewat2 sebulan......... Sbb Redha Allah Redha Ibubapa....... dan peninggalan khazanah bangsa mengatakan...." Syurga itu di bawah telapak kaki ibu."  " Kasihnya ibu......membawa ke syurga......kasihnya ayah .......masa berada.....Rela berkorban......!!!!.....

Sekembalinya kita dari Melaka........ kita terus ke port biasa..... sebelum itu singgah ke rumah mertua ...... selepas solat Asar........ kita ke tepi Sungai Linggi mencari rezki....... untung2 dapat ikan untuk santapan  malam nanti........ Selesai melabuhkan pancing....... mula memerhatikan alam sekeliling... tumbuh2an...... awan di langit yang membiru dengan tompok2 awan menarik pandangan...... beburung sibuk mencari rezki...... dari pohon ke pohonan ditepi sungai..... Sepasang punai senda gurau ..... kejar-mengejar di pohon ceri tepi sungai..... di permukaan air libasan ekor ikan silih berganti..... di kanan dan kiri pandangan....... Aduhai indahnya ciptaan Illahi .

Pancing masih lagi diam kaku tidak direnggut sang ikan.... jam di hp mempamerkan angka 17.15..... masih baru umpah di air....... Dalam pada memandang sekitar lokasi....... mucul sebuah motosikal di seberang sungai......bersetentangan kita....... kita memandangnya dengan teliti...... kerana dalam benak ni........ menyangka dia akan memancing sama seperti kita....... sangkaan jauh tersasar........ dari pak motonya keluar serawan jala tangsi..... aduhai......... dia nak menjala ikan!!!........... oh no........tak faham ke dia kita sedang memancing niiiiiiiii.......................    Tertebar jala di muara sungai kecil....... Hempeh betul orang ni......bisik hati kecil kita........ tak tahu kah dia kita sedang memacing nih......... Bisikan jahat menghantui pemikiran kita..... Kalu macam ni hendak juga kita campakkan dawai atau kayu beranting di muara sungai kecil tu.... biar susah orang2 yang nak menjala di kawasan tersebut....... Dapat pulak ikan....  Kita masih membisu dan memerhatikan gelagat si penjala itu......... Ghauu.....jala ditebar sekali lagi bersetentangan dengan pancing........

Bisikan2 jahat membuai hati agar mengeluarkan kata2 jahat....kepada sipenjala tu....... namun secepat itu juga terlintas dihati ini ....Ah........kenapa kita nak marah dia........ dia juga macam kita mencari rezki di bumi Allah ini..... Rezki dia....dia punya dan rezki kita.....kita punya...... Allah Maha kuasa kepada MakhlukNya.......  Kita padamkan perasaan marah itu dengan kalimah Allah memberi rezki kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki.... Subhanallah.......... Pancing kita disentap......tertonggeng joran pancing....... secapat itu juga kita menariknya ....Alhamdulillah dengan tertebarnya jala sipenjala..... serentak itu juga pancing kita mengena... Hanya senyuman dapat kita lemparkan kepada si penjala .........

Petang itu juga hasil pancingan kita dua ekor....... dapat dibawa pulang..... dan janji kita 18.30 mesti gulung pancing dan balik........ tepat waktu tersebut kita kemas untuk pulang....... Sebelum melangkah ke atas jalan kita mengucapkan syukur dan dan terima kasih..... Kepada Allah Taala kerana kurniaan rezkiNya kali ini......doa kita agar kalimah ucapan di atas berkekalan setiap kali mendapat rezki......

Stearing kereta ditangan dan kerata usang menyusuri laluan kelapa sawit....... bergerak perlahan dengan membelok kanan dan kiri......... di kotak fikiran kita masih lagi tidak lepas dari insiden tadi........ Hujah demi hujah bermain2 dikepala kita...... Hasad, Dengki, Khianat dan Tamak haloba .......... kenapalah sifat-sifat tercela ini masih lagi bersarang disanubari kita..... malah di sanubari bangsa kita...... tak payah kita nak ceritakan kat sini....pembaca tentunya lebih arif dalam hal sebegini.......

ws.....

Wednesday, November 30, 2011

PONINg KE 132 ( Pusaka Lama.............

Asm...
Hari ini berlaku perhimpunan UMNO di PWTC .......debaran menanti akan perubahan yang dibawa oleh kepimpinan Melayu sekarang ........ Arus 2020 dengan transformasi global kearah Negara Maju menjadi teras agendanya... Berpendapatan tinggi misi yang hendak dicapai....... Hasrat impian pemimpin yang berjiwa besar... cukup hebat... Kita kagum dengan cita-cita yang mahu dilahirkan oleh negara tercinta ini...... Syabas dan tahniah kepada semua kepimpinan Nasional.....

Catatan kali ini bukanlah tentang Perhimpunan UMNO ..... tetapi sekadar terjumpa sebuah buku lama yang tinggi nilai budayanya... Baikpulih dan tambahnilai sedang berjalan di tempat kerja kita... sebelum memulakan kerja-kerja tersebut .... memindahkan dan mengemaskan barang-barang perlu dan mesti dilakukan.... Sudah dua hari menjalankan kerja pemindahan dengan staf dua orang sahaja... kerja sudah hampir siap...

Apa yang menjadi kegimbiraan kita ialah ... terjumpanya kembali sebuah buku lama yang selama ini kita cari-cari kehilangannya.... aduhai..... gembiranya hati bukan kepalang.... barang yang hilang pulang kepangkuan... sekali pandang nilai sebuah buku ini sekadar barang buangan... ia udah lama... tidak diperlukan lagi dalam sistem pendidikan sekarang... sistem yang menjurus kearus permodenan.... teknologi dan berpendapatan tinggi... terkejar-kejar manusia kerdil ini mendayung bersama arus tersebut..... tapi bak kata perpatah Orang Lama..... janganlah sampai ' YANG DIKERJA TAK DAPAT, YANG DIKENDONG BERCICIRAN'.

Nilai dan harga sesebuah bangsa ialah terpaut kuat pada budayanya.... sistem adatnya.... sosiobudayanya  dan tradisinya...... Apakah pautan tersebut sudah mula goyah........ Membawa kenkawan yang gila photografi ke merata tempat...... sedih jelas terbayang dijiwa kita...... sedikit-demi sedikit terhakisnya tradisi rumah Melayu..... cuba kita lihat di kampung kita tempat dimana kita tinggal.... Rumah-rumah tradisi lama sudah ditinggalkan oleh generasi kemudian.... malah yang menyedihkan ..... rumah lama ini diganti dengan rumah moden... rumah batu..... yang tiada ciri-ciri kemelayuan...... Imej ini sekaligus menggambarkan persoalan.... ini kampung melayukah..... atau  dimana kampung melayu........ suatu hari nanti...... mungkin soalan ini akan keluar dari mulut kita......... Dapatkah kita bezakan nanti sekiranya....... dalam sesuatu komuniti itu semua berumah batu moden........ Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan, Murud dan yang lainnya memiliki rumah batu moden...... mana dzahirnya bangsa budaya sesuatu kaum itu.... Ini baru tentang rumah..... belum lagi yang lain...

Kehilangan sedikit demi sedikit rumah tradisonal Melayu jelas ketaranya........ fizikalnya luaran...... mari kita teliti pula di dalam rumah........ bukan nak tunjuk pandai kepada pembaca budiman...... ini sekadar berkongsi pengelaman dalam menegakkan budaya bangsa....... Waktu makan paling ketaranya kehilangan satu ciri kemelayuan....... cukup sedikit yang bersila... menghadap juadah hidangan.... rata-rata duduk di kerusi dan berdepan meja makan.... katanya selesa duduk makan begitu..... Kalaulah kedai makan duduk bersila...ha...ha...ha..... tak lama tutuplah kedai tu..... siapa yang nak bersila.... tambah2 lagi kalu pengunjungnya obes ..... Pada pendapat kita amalan makan bersila ini sudah diamalkan dari Zaman Rasul lagi .. yang hampir menyerupai bersila.... kenapa....? fikir2kanlah sendiri..........!!!!

Suatu hari nanti kita akan tercari-cari budaya yang hilang...... ini bukan apa2...... pasal sebuah buku yang kita jumpa kembali..... terbaca oleh kita pada muka surat 35.... maka kita kongsikan bersama pembaca;

Kayu meranti di tengah segara,
Sangkut di karang teritip merata;
Rindu di hati tidak terkira,
Terkenang orang jauh di mata.

Sayang Mak Inang asyik menampi,
Puteri membaca kitab ramalan;
Siang terkenang malam termimpi,
Wajahmu berkaca dalam khayalan.

Buah bidara darinya Sibu,
Mari dihidu puteri jelita;
Ombak gelora gelombang di kalbu,
Mengaram rindu dalam bercinta.

Petik kecapi di anjung istana,
Puteri Habsyah sedang beradu;
Ketika sepi mencengkan suasana,
Jiwaku gelisah diserang rindu.

Di puncak gunung Pulau Kencana,
Bersarang tupai dua sebaya;
Bulanku renung wajahmu di sana,
Hajat nak capai tiada upaya.

Tangkul dijemur pukat disirat,
Tali jala hendak diramu;
Dikau di Timur hamba di darat,
Hingga bila kita ketemu.

Buluh perindu dari kayangan,
Warna kelabu arahnya hulu;
Bila dah rindu melanda kenangan,
Merintihlah kalbu diserap pilu.

Rama-rama terbang ke kota,
Hinggap berteduh di pohon campa;
Sewaktu bersama kita bercinta,
Pabila jauh duka nestapa.

Di Tanjung Pinang turunkan sauh,
Singgah di kota Raja Bedurai;
Bila terkenang orang nan jauh,
Air mata gugur berderai.

Penglipur lara memakai perada,
Serak basah suaranya merdu;
Tiada bicara tiada senda,
Kita berpisah menanggung rindu.

Anak memerang nampak terbayang,
Di dalam kelam mencari mangsa;
Tersua orang persismu sayang,
Hati di dalam berdetik terasa.

Indah suasana ketika senja,
Berwarna-warni di mega putih;
Dikau di sana bermuram durja,
Hamba di sini sedih merintih.

Ke Pulau Tuba membawa kapak,
Mencari pegaga ketika rembang;
Andainya hamba ada berkepak,
Sekarang juga ingin nak terbang.

Pergi ke huma membawa raga,
Mencari temu di pinggir tubir;
Ketika pernama bertabir mega,
Bagai senyummu di bali tabir.

Puteri nan ayu asyik ketawa,
Putera mahkota di atas tahta;
Rindu oh rindu sama di bawa,
Cinta di cinta sama dicipta.

Nasib yang sama juga terjadi pada pantun melayu..... jarang-jarang orang membaca pantun..... sedangkan pantun nilainya tinggi....kehalusan bahasa dan maksud tersirat kadang sukar difahami generasi sekarang....

fikir-fikirlah untuk mempertahankan budaya indah kita semua.....
Ws..........

Tuesday, November 22, 2011

PONINg KE 131 ( Riadah Gangsi...........

Asm....
Masa berlalu cepat dan tanpa disedari........ begitu jua umur yang ada pada kita........ berlalu tanpa disedari...... mencapai keperingkat dewasa ......... tua ......... Harga paling istimewa.... yang tiada gandingannya di dunia ini..... walaupun punya wang banyak...... harta menggunung sekalipun tetapi tidak dapat mengatasi harta yang satu ini....  HARTA SIHAT TUBUH BADAN............ inilah harta yang istimewa......

Pernah kita dengarkan.......... atau pembaca mendengar perkataan ini..... Tak buleh makan itu dan ini........ takbuleh banyak gula ...takut kencing manis....... darah, tinggi, klestrol tinggi, lemah jantung dan macam2 laie.... CUKUP TAKUT penyakit2 ini.... Pembunuh senyap serangan jantung........ kok tak padam terus........ stroke.... meninggalkan kesan impak psaikologi yang tinggi..... Ramai kenkawan kita yang seangkatan usia yang dah mengalami kes-kes semacam itu...... Pasal Apa gitu?........ Mereka ni mempunyai fokus tak seimbang....... Fokus utama kenkadang memandang kerjaya lebih penting.... mengabaikan fokus kepada keperluan badan....... jadikan fokus kita semua seimbang........ fokus membina diri seimbang dengan luaran dan dalaman.........

Minggu ni ...bersama rakan kenkawang dan famili menawan Gunung Angsi (Gangsi) yang terletak dalam Negeri Sembilan...... dimana kerap kita lalui ketika berkhelah di Ulu Bendul........ menjadi sasaran kali ini..... membawa satu keluarga mendaki Gangsi mempunyai satu rahsia kepada kita...... Disini kita nak lihat bagaiman anak-anak berkongsi sesuatu antara mereka. Kerjasama, perkongsian dan bimbingan antara mereka menjadi agenda utama dalam pendakian kali ini....... Kita dan mem sebagai ketua keluarga akan memantau dan memberi nasihat yang tersirat kepada mereka.......


Keempat2 mereka ini diharapkan nanti akan mengekalkan hubungan adik beradik yang rapat pada masa akan datang...... walaupun telah mempunya kerjaya dan keluarga sendiri namun keakraban tetap terjalin...... insyallah..... harapan kami......


Muhammad Izzat anak bungsu yang pada kali ini hendak mengikut serta..... berehat seketika kerana kelatihan. Pada mulanya dia dah nak mengundurkan diri...... habis semua abang dan kak di kempen agar berhenti kat Panjang Corner........ post rehat fasa satu...... tapi atas dorongan Ayah dan Ibu serta rakan2 Kita yang lain..... beliau meneruskan cabaran...... Melawan minda ...... yang telah mempengaruhi seluruh badan......  Ini ada cerita nya...... Pasal Talapia masak kicap tertinggal dalam kereta...... tak bawak naik sama..... Makcik Ani gelak besar mendengar masakan kesukaan dia.......

Apabila kekuatan minda berlaku kepada pengaruh masakan tadi......... dia mula tak nak teruskan perjalanan... Sebagai ketua keluarga..... kita terpaksa mendukung beliau...... untuk beberapa puluh meter....... akhirnya beliau minta diturunkan...... dan menghabiskan perjalanan ke puncak Gangsi....


Akhirnya beliau bergaya di puncak Gangsi......tompi aksi teringatkan talapia masak kicap tetap terbayang di wajahnya....... Kekuatan inilah yang membuatkan beliau bersemangat nak turun pulak........ perjalanan turun cukup pantas........ pasal lambaian talapia dalam biji matanya.......


Kami sampai di tempat permulaan pada jam 3 ptg..... bekalan dibuka dan makan.......  

Tahniah buat ahli CC9 dan paling istimewa Muhammad Izzat pendaki paling muda dalam kumpulan ini...... Tahniah Nor Liyana berjaya sampai puncak walaupun badan berat, Tahniah Nor Syazwani yang nampak biasa pada beliau dan tugas merakam gambar, Tahniah Mohd Izzuddin kerana pertama kali menawan Gangsi..... dan Teman setia Tahniah Rosnah Rose kerana tetap bersama sampai puncak Gangsi........ dan Tahniah semua rakan2 tetap bersama.......

Ws...

Thursday, November 10, 2011

PONINg KE 130 ( Baru di sanjung Lama di agungkan.............

Asm.
Bersua kembali...setelah agak lama menyepikan diri...... bukan kerana dah hilang mood menaip tapi.....beberapa hal yang datang bertalu-talu hinggakan badan rasa letih........ Lepas solat isyak mata mula deem....... tahu-tahu bantal mendatang....apalagi lolaplah kita...........

Minggu ini berlaku beberapa acara ......... boleh nak dikatakan bertindan-tindih....... dua dalam satu...... atau datang tak diduga...... atau satu kapal lain kabin.......lain lak perintah....... maka bertembong acara yang mana penggeraknya adalah kita dan rakan-rakan sekelian......... belum pun sempat habis acara tu....... dapat pulak satu arahan ke satu sekolah....... dalam daerah pusat peranginan..... kena lah pergi..... kalu tidak muka kita ni dah wanted......  nanti blacklisted pulak.......

Kita bertolak jam 8.15 pg...... sambil memandu kereta lama..... tahun 84 tu....bergerak longlai aje.....al-maklumlah kenderaan lama......tapi sayang kita kat dia tetap teratas.... lama tapi tegap....... buatan sweden............  Sesampainya kita kelokasi berkenaan.......... Pasir Panjang....... kita parkir kereta bersetentangan Masjid Pasir Panjang....... dengan lenggok gaya tersendiri kita melangkah kaki memasuki kawasan sekolah....... di situ saudara kita sedang memberi taklimat bagaimana menggunakan kuasa ict jaman la ni......... dengar juga di telinga kita.....tentang nak beli tiket penerbangan..... secara atas talian (online)....... myeg.....intan....... tah macam-macam laie...... dalam dok renung sahabat kita beri ceramah tu .......yang dalam dah bising........ buatkan kita tak tahan.... lagi..... toleh kiri...toleh kanan......mencari tempat tersebut kita pun turun tangga........ lantas cedok apa yang ada dan tuang apa yang dapat....... duduk elok-elok ......apa lagi suaplah makanan tu......

Jam dah hampir pukul 10.15 am sahabat kita tak habis lagi berceloteh....... kita pun dah mula boring..........  muncung pun dah asam........ tanpa buang masa kita terus kekereta....... aduihai sedapnya...nyedut..........  dalam dok syok nyedut nampak lah papan tanda...." AWAS!!! BAHAYA BANGUNAN ROBOH".......camtu lah bunyinya...... kita pandang betul-betul bangunan tersebut....... ADUHAIiiiiiii sedihnya kita........Masjid Lama Pasir Panjang....... Lantas kita teringat suatu masa dulu dengan sahabat yang danpun pencen berjumaat kat sini cukup istimewa rasanya......Imam berkhutbah tanpa lihat teks....... lancar keluarnya perkataan nasihat dan nas dari Al-Quran dan Hadith....... Sahabat kita tu pun dah lama pencen..... lantas kita capai kamera buruk kita tu.....shoot beberapa shot....... nak dirakamkan kenangan silang masjid yang dah tak dipakai lagi tu.....


Sedih kita lihat bangunan masjid lama ni.......dalam perkiraan kita struktur asasnya masih kukuh.... yang rosaknya tak ler banyak sangat....... Kalu dulu nak bina menelan belanja yang besar...tak nak selenggaranya sekrang ni nak makan belanja besar juga......kecuali lah kalu dah roboh semuanya..... baru lah macam nak bina semula......... Tu lah resam orang kita....... yang baru tu digunapakai dan disanjung....tapi yang lamani.....terbiar lesu.....menanti hari-hari rebah kebumi......... Lokasi cukup bagus .......tengah pekan Pasir Panjang....... komuniti paling ramai orang melayu.......... Kreatif lah sikit idea bagaimana nak menggunakan kembali bangunan tersebut........... Kalu dulu tempat Solat dan sebagainya........... kini dah berpindah ke belakang sedikit masjid yang baru...... yang atap hijau tuuuuuu.....

Pusat Pengembangan Ilmu Islam kan sedap didengar ..... berjadual sesuai kehendak masyarakat berbilang lapisan..... malah boleh mendaulahkan martabat Islam itu sendirinya dari kaca mata pelawat........ ni kita pelawat dalaman nampak betapa membazirnya masyarakat kita........ yang dah ada tak nak dijaga............ hish......hish....... dosa tau........ kalu membazir......... MAINS perlu ambil tindak segera...... merancang sesuatu agar bangunan ini tetap boleh dipakai dan dimanfaatkan........ tu lah.............. memertabatkan ilmu islam kenkadang dipandang sepi oleh kaum kita sendiri........

Berbeda dengan kaum yang lain........ masih dikekalkan bangunan lama mereka seperti tok kong  yang terletak di jalan masuk ke Kolej Uniti.........betul-betul letak ditengah-tengah....... kalu nak ke Pengkalan Kempas kena belok kekiri sedikit....dan kalu nak ke Kg Telok.....kena belok kekanan sedikit........... Macam Maharaja duduk kat tengah2 tu......... masih digunakan lagi......... tulah kata Dato adat sahabat kita...... Yang baghu diguno Yang ado dijago .... cam tu lah cakap ey........


Mulut dah asam....nyedut...teringat belum lagi kena nescafe tarik.......... start kereta....... mula memandu arah keluar ke jalan besar.....kita belok ke kanan lihat-lihat mana satu kedai kopi nak singgah ni....... punyalah milih....... tup-tup sanpai kat medah ikan bakar.....berhampiran taman rekreasi Pasir Panjang......... Lama betul kita tak minum kat sini....seingat kita tempat ni baru dibina...... dulu kita dah sampai........ dengan famili dan 3 rakan famili yang lain..... jamu makan kat sini....... Keindahan alam ciptaan Tuhan ni meredakan kita dengan serabut geram lihat bangunan roboh tu.........  melihatkan bot-bot nelayan.....rasa teruja kembali minat mancing ke laut yang dah menjangkau usia 18 tahun kita tinggalkan............. bila nak mula ni--------bila nak mula ni-------- bila nak mula ni!!!!!!!................. rakan-rakan yang ada bot dah ngajak2.........

Shot dari medan ikan bakar.

ws........

Tuesday, November 1, 2011

PONINg KE 129 ( Kepuasan Menjadi Juara...........

Asm....
Tahniah kepada pasukan bola sepak N9........ Juara menjadi milik NS untuk kali keduanya....... Suatu ketika dahulu kita mencintai permainan bolasepak....... malah dari zaman kanak-kanak lagi....... melangkah kaki ke alam persekolahan rendah dulu...... mewakil sekolah rendah ........... keinginan tersebut diteruskan ke alam sekolah menengah...... untuk beberapa tahun......... cuma tak terpilih mewakili negeri Melaka dalam piala Razak..    Kawan rapat seperti K. Gunasegaran saja yang mewakili Melaka dari sekolah kami...... di Alor Gajah.... Keinginan tinggi itu tidak memutuskan minat....... terus melangkah ke alam Maktab..... dan mewakili institusi tersebut untuk tahun-tahun awal di maktab.... Kecederaan parah membuatkan kita bertukar arus.... ke Kelab kebudayaan........ juga mewakili maktab tersebut dalam pertandingan drama....... tarian..... tetapi darah minat terhadap bolasepak tetap ada walaupun dah menyampah sedikit sebanyak terhadap perkembangan bolasepak tanahair.....

Menjadi Juara dalam pembikinan yang memperlihatkan perancangan yang lama..... satu strategi yang mengena.... atau lebih tepat lagi strategi yang betul..... hala tujuan yang hendak dicapai telah digarap dengan begitu rupa....... umpama adunan tepung yang sempurna menghasilkan roti yang berkualiti........ begitu juga dalam pembangunan bolasepak....... Tahniah juga kepada jurulatih terdahulu yang menggarap kemahiran dan kematangan pemain........ yang telah disambut oleh jurulatih yang baru ini....... adunan lama dan baru serta sikap pemain menjadi intipati kecemerlangan........ hasilnya ialah juara...... membawa pulang piala yang berprestij itu.........

Ketahanan perancangan dan strategi yang betul....... mempunyai inovasi yang kreatif....... bagi mempertahankan kejuaraan......... Menjadi juara agak mudah tetapi mempertahankan Kejuaran memang sukar........... Pihak lawan sentiasa mengintai peluang.....dan memperbaiki kelamahan mereka dalam mengharungi permainan musim akan datang....... Jurulatih yang kreatif dan pengurus pasukan yang berinovatif serta pemain yang konsisten dalam mentel dan fizikal....... kenalah memikirkan bagaimana mempertahankan kejuaraan..........

Selama ini kita lihat perkembangan bolasepak negara kita terumbang-ambing......macam musin durian...... atau musim-musim buah-buahan.......... konsistensi yang tak tahan lama....... Kita teringat lagi pesanan cikgu kita ....katanya..." Dalam main ada main-main." Visi bolasepak negara kita cukup jauh....... Piala Merdaka...... dulu... menjadi medan kita tunjuk hero pada Jepun, Korea..... dan yang lain-lain...... Tapi kini sebaliknya berlaku...... Liga J....... telah menembusi pasaran dunia...... global....dah.... Korea salahsatu gergasi bolasepak sebelah asia....... mana letaknya negara yang mencetuskan idea....Piala Merdeka... Mahukah lagi negara seperti Jepun dan Korea menghantar pasukan utama dalam Piala Merdeka ini?...... Apakah pandangan mereka terhadap kualiti bolasepak negara kita........

Kalah......mengundang nasibmalang kepada jurulatih...... Irfan Bakti umpamanya...... barangsudah tentu terengganu akan menerima jurulatih yang baru...... sedangkan pembangunan yang dirancang setahun dua mengembelengkan kepakaran, keringat, idea dan strategi........ musnah dengan sekali kekalahan.... kesian jurulatih bolasepak dinegara kita...... Nak cakap pasal Arsenal dan MU di England tak payahlah...... ini kerana bolasepak di sana bolasepak komersial...... Juara menjadi bonus.... Kemenangan menjadi impian dan populariti pasukan menjadi pendapatan.........  keuntungan.... kepada pasukan tersebut.....

Bolasepak komersial membuatkan pengerusi airasia membeli salahsatu kelab di England.... kenapa?..... Pengerusinya ahli perniagaan..... bukannya ahli politik..... Ahli perniagaan memadang bukan setak keuntungan sahaja tetapi disebalik itu pembangunan prasarana juga akan dibangunankan...... ringan sedikit beban kerajaan ......... Bila duit dah banyak ..... pemain tak risau sangat..... dan kalau pemain tak perform senang nak berhentikannya....... money power........... kuasa duit.....

Bagi N9 kita berharap mempertahankan kejuaran menjadi agenda impian utama pasukan dan mempertahankan populariti  jurulatih pasukan ....... Mengekalkan Piala pulan menjadi keinginan peminat bolasepak N9 ........

Walau apapun pergolakan berlaku..... dalam FAM....... kita nak lihat kemanakah dan dimanakah singgahsana pasukan negara kita bertahta........

sekian ws.........

Saturday, October 29, 2011

PONINg KE 128 ( Nilai sebuah impian............

Asm.....
Pengunjung yg budiman......posting kali ini bukan nak komen apa......atau ditujukan kepada sesiapa....cuma nak meluahkan sedikit pandangan yang kita rasakan perlu untuk menginsafkan individu yang menganjur atau pun yang menyumbangkan sesuatu kepada sesuatu pertandingan.....

Senario yang jelas hari ini.....setelah selesai majlis Pusat Akses sekolah bersama komuniti yang berlangsung di pusat kegiatan guru Tampin....... jelas terbayang diwajah penganjur........ suatu perasaan puas hati....... majlis berjalan lancar hingga tamat apabila wakil rakyat yang juga Exco Pendidikan berangkat pulang........ Al-maklumkan malam ni pertandingan akhir bola sepak piala Malaysia....... antara Negeri Sembilan dengan Terengganu..... di Stadium Shah Alam........ Nampaknya wakil rakyat banyak yang kena pergi .....memberi sokongan moral......... mungkin kerana MB NS turut serta........  Kalau Bos dah pergi...maka...... yang lainnya ikut samalah........ Tapi bola sepak........ ni siapa yang tak suka....... hampir semua orang suka...... kita pun suka.... Impian negeri-negeri yang memasuki pertandingan akhir....pastinya mahu menjadi juara.....membawa pulang piala yang berprestij tu......... Inilah impian menggunung bagi setiap negeri........ Apakah impian pemain...... tentu sekali ingin mengukir nama...... atau mungkin menambah koleksi cap piala akhir........... tapi yang pastikewangan..........dapat imbuhan......... mungkin itu menjadi impian pemain setiap negeri..........

Berbalik kisah PuAS ( Pusat Akses Sekolah )........ Apakah impian setiap sekolah yang ada makmal PuAS disekolah mereka?.............. setiap pertandingan tentu ada hadiahnya........ memadaikah dengan setakat plag tanda kemenangan?.......... tapi walaubagaimanapun ....... sekolah yang mempunyai PuAS ini........ beruntung kerana tak semua sekolah ada perkara itu....... Kelebihannya pasti ada......... 10 buah pc ditempatkan di PuAS ni........ yang boleh mengakses internet....... Bersama komuniti....!!!! bagaimana pulak nak laksananya.....? tentu sekali banyak perkara keselamatan yang nak diambil kira..... waktu......kawalan..... dan  ragam pengunjung......... Kenalah pulak orang-orang pkg dan sekolah berserta pegawai2 berkaitan duduk meja bulat membincangkan perkara tersebut.......he..........poning nak buatnyakan........... tapi nak dapatkan nya tak susah.......!!!!...

Apakah nilai sebuah impian sekolah kalu dah juara?

Sebentar tadi.........kita dapat melihat melalui berita nasional di tv1....... pihak muzium negara menganjungkan reka bentuk melalui bahan terbuang....... respek kita......... pelajar2 berjiwa inovasi dan kreatif menghasilkan replika bangunan bersejarah tanah air...... dengan membinanya menggunakan bahan terbuang........ cukup hebat pelajar tersebut....... tapi terkilan sedikit kita melihat hadiah juara cuma RM 200.00 sahaja...... aduh hai......... kumpulan yang membuat binaan tersebut......... kalu 5 orang sekumpulan dapatnya 40.00 sahaja........ kalu lebih dari 5 orang......tah berapa mereka dapat........... Ini jauh bezanya dengan pertanding2 berunsur hiburan......macam mentor....ko........Juara lagu ko....... dan yang lain2 lagilah.............hadiahnya aduh hebat2 belaka.....dan kenkadang seorang saja yang bolotnya.........ni hiburan kawan.......... bukannya melahiran jiwa kreatif dan inovatif pelajar2 yang bakal keluar sekolah dengan harapan dan impian menjadi seseorang yang akan terjun kekancah penjawat awan atau pun perusahaan sendiri....... kerja sendiri......... jauh bezanya halatuju orang kita kan.......... Hiburan terletak tangga paling atas.......... macam nampak tak ada pencabarnya........

Kelalaian .... yang dimainkan oleh hiburan sekarang ini bukannya datang dari satu hala......... tak macam dulu2........ hiburan sekarang ni....datang dari pelbagai hala.....kiri...kanan....atas...bawah...... depan belakang........macam tak dapat nak lari lagi........ dari unsur hiburan....... dulu kalu nak lihat tv .....kena duduk depan tv........... radio ...besar2........ tompi sekarang ni........... kalu nak cakaplah........ sambiil duduk kat dalam toiletpun buleh nonton................ jangan niat lain yer.........kita cakap kat sini nonton tv.......... bukan nonton benda lain.......... tapi kok dalam toilet........tentu sendiri punya....... ah.....lantak pi lerrr........

ws.......

Monday, October 24, 2011

PONINg KE 127 ( Jumaat keluar negeri..........

Asm......
Penghujung tahun...... banyak agenda nak diselesaikan..... adakalanya program mendatang dengan mendadak..... ada program yang dirancanga awal terjadi di akhir tahun.......... ada juga program yang timbul secara spontan...... dan ada program tahunan....... yang mana satu nak ikut ni........... Pening.....Poning....poning....

Jumaat yang lalu....... kita ke Mantin untuk menyelesaikan program bersama..... rakan-rakan yang seiring dengan kita...... sepatutnya program ni dah selesai ...... maknanya dah dilaksanakan sebelum bebudak ambik peperiksaaan..... ni yang kita poning......ni.... program terpaksa dijalankan juga...... mahu tak mahun kena laksanakan.....

Kita tiba kat mantin seawal pagi. Ditemani oleh rakan sepejabat kita.... dia ngikut aje...... tapi pada pandangan kita .... rakan pejabat kita ni buleh buat kerja punya orang...... dan di tak berkira sangat.. Sesampai kita kat mantin ..... dia oghang hidangkan sarapan pagi..... aduh mak ....tak larat kita nak makan laie...... sebab sebelum ni lagi dah pekena nasi lemak kegemaran kita...... di rumah lama kita...... dulu... Menu yang ada kat meja cukup memuaskan.... apa taknya...... mee kari, nasi kerabu, kuah tiga empat macam, nasi lemak dan ada laie kuih raya..... 'Wah kut ikutkan selera mahun juga kita bedal." tapi perut dah tak buleh nampung...... Teringat kata-kata  alahyarham Tuan Hj Dollah Kuala Kangsar........ masa kita berkunjung kerumah beliau duapuluh tahun dahulu.......katnya. " Semua penyakit berasal dari perut. Jaga perut tu baik-baik." itu kata hikmah yang kita pegang sampai bila2.

Dua belas setengah........ wah......mana pulak kita nak sembahyang Jumaat ni... ada kenkawan ngajak ke Pekan Mantin...... Masjid kat Jalan Pasar...... ada yang kata Masjid Negara, kita tak beri keputusan... masjid yang mana satu nak tunaikan solat Jumaat ni...... dalam hati kita.... nak cari satu kelainan....... Kegemaran kita masjid lama, ada keunikannya tersendiri......... Terlintas di fikiran...... masjid yang kat tepi jalan di pekan Beranang....... masa bujangan dulu selalu singgah kat masjid ni...... boleh dikatakan setiap kali kita berulang alik sari Seremban ke Bentong Pahang......... masjid ini jadi pilihan.... ada satu keistimewaan pulak.....  Yang paling kita suka seni binanya. cantik.....unik...... selama ini kita tak tahupun nama masjid ni......... baru jumaat lepas.......... Nama Masjid Raja Alang terbaca oleh kita..... itu pun sebab kenkawan parking keretanya depan  papan tanda masjid........ Bila keluar dari kereta kita terus memandang kearah masjid....... renung kubah.... dan sekitarnya....... memang menarik..... suka kita... sebab dapat menambah koleksi solat di masjid lama.... Bila berada didalamnya kita dapat rasa kesejukkan suasananya...... Tak tahu pulak kita sejarah masjid ni...... dari maklumat yang kita cari.... cuma sedikit saja info yang dapat......Binaan tahun 1900 atau 1904-1907.... Namun itu kita tak kisahkan sangat....tetapi yang penting pada kita ialah dasar pembinaan masjid....... Kalau dulu2.... orang membina masjid atas dasar persepaduan..... persepakatan..... gotong-royong..... menengakkan cahaya agama..... sama-sama bantu... itu yang paling utama........ tapi kini banyak masjid lama diganti dengan yang baru....... dan masjid lama dirobohkan....... kalu dah roboh ...... maka otomatik amal jariah orang-orang lama tu terputus.... mercu tanda kampung terpadam... kenangan dulu terhapus.....ini yang kita tak suka..... Jadi.......Jk masjid perlu kreatif....minda mereka........ yang ada dikekalkan....... dan yang baru dibina....... kan menambahkan koleksi namanya...... yang lama tu buleh dijadikan tempat2 yang bermanfaat untuk umat kariah tersebut...... kelas agama, kelas tuisen, kelas hafalan, perpustakaan, geleri ke....... tah macam-macam lagi buleh diadakan........ kok kelas tuisen pun bukan setakat tuisen subjek nak periksa....... tuisen dari kelas fardhu ain...... fardhu kifayah..... dll

Kelainan.... jelas kepada kita....... bila Jk sendiri yang membawa buntil putih kecil melalui setiap saf......... rupanya itulah tempat kita nak menghulurkan derma ikhlas kita........ Jadi dapat juga kita memandang wajah Jk tersebut...... kalu tempat lainlah tak semua....... yang lalu cuma tong atau tok duit.......... tong ni akan terhenti kalu ada orang solat..... atau kalu tak disorong oleh jemaah..... Yang puas hati kita juga pada hari itu ialah sebab dapat solat jumaat keluar negeri......... melepasi sempadan negeri.........

Wednesday, October 19, 2011

PONINg KE 126 ( Apo Nak Tulih Haghi niiiiii............

Merenung papan kekunci yang baru....... mengelirukan mata kita pulak...... Ada warna merah dan ada bebolang2.... Hitam itu menarik ... papan kekunci kita kali ni hitam warna ey....... nak buat macamana dah itu yang dibekalkan.......  maka itu lah juo yang dipasang.........

Dah menjadi resam kita........ bila keadaan dah menjangkau usia lama.....menjadikan pandangan dalam ruang tempat tinggal ke.... tempat kerja ke....... atau dimana saja kita berhak..... mako kita akan ubah setting bilik tersebut mengikut citarasa masa itu..... tak tahu lah kenapa jadi cam tu tabiat kita......... dari dulu laie...... .masa bujangan pun camtu juo....... sampailah laa... ni. Ado oghang betanyo ..... pasal apo yang kau nak ubah2 tompek ni jang........ Kita jawab sonang yo...... Oghang colek cam ni ..... penghangai dio.....  suko nengok sesuatu yang baru....... biarpun barangan lamo...... tetapi kedudukan dio di tompek baru. Kok oghang buto .... mengubah2 kedudukan perabut..... atau peralatan lam ghumah ko, kek pejabat ko atau kek mano sekali pun..... mendatangkan masalah kepada mereka....... Sbb dio oghang menikmati keindahan sesuatu melalui alam rasa dan alam ingatan..... jadi disimpan layout tu dalam otak dio........... cam kita ni ........ menikmati keindahan sesuatu tu melalui pancaindera mato......... cam mano berghubah sekalipun tak di heghankan...... itu lah yang terjadi kek tompek kita kojo......... Ado peg kita bilo dio nengok ..... nangis dio...... sbb dio dah tukar kek tompek kojo yang lain..... .he......he......he.......

Perkara yang patut terjadi pagi ni.....memang tak disangko..an........ kita merancang yang lain......ketontuan berlaku sebaliknya...... Menjago sihat tubuh badan itu menjadi perkagho paling utama dalam dighi kita..... itu lah yang kita sampaikan kek anakbuah kita..... Dio tertarik dan berminat pulak nak ikut style kita ni..... Jadi malam tadi ditelepon ..an ..... nak poie kek tompek kita berghughut....." Hah.... apo kau tak cakap awal2 laie...masa haghi Jumaat, Sabtu dan Ahad yang lopeh ko x janji nak poie haghi Ghobu ni........ mana Kita ado ambik cuti....... Kok ko nak poie yo .......".

Masa anakbuah kita tipon kita..... lantai bilik anak kita masuk air....... tah tang mana2 air tu x tahulah kita ...... Mulo hajat nak poie ngaji...... cam biaso....... dah siap dah pakai bajumelayu.... ngan beg kitab ey.... bilo ambik kunci keto...... kita donga kek ateh besobey yo oghang ghumah kita..... meleghet2..... habih banyak kita x bebaghih dibaco....... yg kuek kita donga...... PONEKKKKK......... Alamak mem dah maghah sangat ko.... sampai mencaghut!!! tak ponah2 dibuek mencanghut.... ko tingo ni salah donga........  bunyi macam Kxxxxxxxx......... Kita naik ke ateh nengok..an.... ia yo air dah melimpah2.....habih kombang pakehlantai .... hemmmm....... nampak gayo kensel poie ngaji malam ni........... Kita masuk ke bilik khas kita nukar baju..... ke baju kojo.......... ni dah malam ni....... hai....... buek yo lahhhhh......

Malam tu dah buek takat tedayo.......... nyanda kita dalam bilik khas....... mikey..an...... patut ey kita ngaji malam ni......... dah lah malam semalam tak ngaji...... sbb sughau x ado api....... pius putus......... malam ni pun x poie........ Ini lah ketentuan Allah Taala....... Perancangan Dia mengatasi segala2nya....... walhal belajar tu paling utama....... tompi dalam keadaan macam ni........ Menjaga kerukunan rumahtangga, kebajikan keluarga dan harta benda milik kita merupakan perkara yang terlalu utama............... Kat mem kita ....tak jadi nak maghah2.......... hoi..... mang ei........ geran lamo tuuuu dah puluh2 tahun dipogang... tak samo geran baghu....... opss... geran baghu x ado.......

Tuesday, October 11, 2011

PONINg KE 125 ( Dipersimpangan..............

Usia di persimpangan.... Ia...... sememangnya kita akan laluinya dalam pelayaran hidup berumahtangga ni..... Walaumacamana pun kita tetap tempuhi......usia persimpangan ini... kenapa? bagaimana terjadi? faktor yang menyemarakkan usia persimpangan ini?........meh sesamo kita pikey..an...... ops.......masih terbawak-bawak loghat N9......yang tobal  kek lidah den ni....... cuba tulis dalam bahasa BM yang jelas okey....lah...

Malam tadi........... selesai kami mengadap tok guru......... bukannya apa...guru ngaji quran........ dah tua-tua ni lah baru nak ingat..... mengaji quran semula.... al-maklumlah..... seingat2 otak yang karat ni..... masa umur 11-13 tahun yang lampau .....mengaji quran..... lepas tu langsung tak buka2 quran..... sampai ler masa ni....dah tua tapi tak lewat....kan!......kenapa kita ngaji? biar kita jawab balik ler........ ni sendiri soal .....sendiri jawab....... bestkan........... Dalam mengharungi usia setengah abad  keatas..... ni zaman yang kesunyian....... apa tak nya .....anak2 dah dewasa ... dan mempunyai kerjaya sendiri, tak mahu lagi tinggal sebumbung dengan kita. Mereka keluar mendapatkan kerja, maka yang tinggal dirumah cuma berdua-duaan sahaja....... Kalu masa muda dulu ia itu usia baru berumahtangga.......... langsung tak kasi can... langsung...he.......eeeeee geram aku.........

Sahabat kita bertanya dengan kita..... masa kami berbual sambil mengisi perut kosong..... Lepas ngaji jam dah pukul 10.30 mlm kenkadang jam 11.30 mlm baru selesai ngaji.......lepas tu lah kami singgah diwarong bang azmi di dusun nyior.......lokasi tetap kami......... . Sembangan kami berkisar dalam ruang lingkup pengajian ....... Rakan-rakan yang menjadi murid..... bukan calang-calang orang....... huhhhh.... mereka ni hebat-hebat belaka......... sebagai contoh...... sahabat kita...... si R.....punya dua restoran di terminal one......satu di port dickson........Si M..... pula seorang pengarah di jabatan kerajaan.......Si Z bekas HR PWTC.....Kuala Lumpur....... Si Mi ni pula bekas sale ex........ honda.. SI Zai..... pula yang lawak sedikit ni KWSP........... Si W pula somebody di kilang buat paip DOE..... dan ramai lagi yang tak lekat namanya masa kita menaip ni...... rata-rata kami semua golongan LAMDAR......( Lambat Sedar )...heeeeeee... istilah baru ni dapat........boleh dipakai.....kan....... Kira umur kami semuanya dah masuk gerbang alam kuboq.......hiiiiiiii Mr Os .....umpamanya ......Khatam Quran dalam usia 70 tahun........ yang dia ni lah kami cukup2 respect..... dia lah kami punya Big Bro........... masih lagi aktif dengan geng ngaji kami........nantilah dilain posting kita coretkan sedikit gelagat rakan ngaji kami ........

Berbalik kepada persoalan asal tadi ......kenapa usia dipersimpangan....... setengah abad usia berlalu. kita akan rasai ......kita rasa semua orang akan rasai............ terutama geng macam kami maskulin......... rasai terasing..... dibumi sendiri..... kekadang teman hidup kita menganggap tuajadi halangan ....... hubungan kelamin......... sejuk kenkawan kita.... Terfikir oleh kita sendiri...... apakah ini akan terjadi pada diriku?............ Tergambar di kotak fikiranku apabila........:-
  1. Anak sudah dewasa dan berkerjaya.... punya penghidupan sendiri.
  2. Teman hidup udah monop.................stop.
  3. Usia tua sendi bedengup2............
  4. Lagi sedih bila dah ada cucu........
Naluri keinginan lelaki tak pernah padam.....walaupun usia  meningkat......lama..... kenkadang kedengat tak ada tapi keinginan tetap membara........ cam tu lah......... Menung kita memikirkan sahabat kita ni.......... kenapa dia tempohi usia persimpangan ini cepat sangat.......... sedangkan kita belum merasainya......... walaupun usia kita lebih lama dari dia..........  Kembali berfikir.......Perkahwinan........eheeeeemmmmm Kahwin............kawin............ pengertiannya berbeza2 kah........ Stage pertama alam perkahwinan..........mungkin sahaja satu andaian bagi kita yang kurang mahir niiii........... peringkat pertama mungkin atas dasar nafsu.....atau dasar ingin memiliki............ pada kita dasar ini jauh dari prinsip hidup kita....... pada kita perkahwinan adalah suatu tanggongjawab besar dalam membina PERKONGSIAN yang mana telah disertai dengan akad.......( aku janji )  Kita dah berjanji..........akan bersama-sama membina penghidupan Berkeluarga punya anak ramai, punya rumah idaman, punya mobil, punya harta, emas, dan punya lain2 yang menyenangkan atau membahagiakan..........

sam....... laie jem ni...... lapar.....x minum laie

Sam lagi.....
Ramai diantara kita ni yang secara tak sedar menyiksakan ibu dan ayah....... memang kalu kita lihat perkara semacam tidak kelihatan penyiksaan....... Mana lah nak dinafikan.......Semua orang sayangkan anak...... dan terlebih sayang lagi...... kalu dah ada cucu.............. Bayangkan kalu cucu nak makan....... sanggup Atuk dan Uwan........memintak...... dulu ...sekiranya berada di sesuatu majlis perkahwinan...... begitu hebat penangan cucu kepada orang tua...........

Bila dah bekerja dah bersuami/ isteri dan dah ada anak........ memasing meletakkan anak mereka kerumah ibubapa  tetapi terfikirkah anda semua............ bagaimana kemesraan ibu dan bapa kalu cucu dok tidoq sama wan.... KASIAN kat ATOK tidoq kat tepi katil........... tu baru permulaan......... dan akhirnya nanti.....kalu berlakulah...... atuk tidoq kat bilik lain....... sedangkan wan dan cucu tidoq bersama............ bayangkan di persimpangan waktu usia lanjut.  Siksaan batin lebih dahsat dari siksaan fizikal....... pedihnya sampai ke akhir hayat........ Kekadang wang ringgit diberikan kepada kedua ibubapa....... sebagai menjaga anak mereka..... atau sebagai mengenang jasa........ berbaloikah wang yg kita berikan setiap bulan.......... dengan nilai kasih sayang, belaian manja, susah senang membesarkan kita.......... MANA LEBIH PENTING WANG ATAU ZIARAH,.............. Kalu pada kitalah.... melihat wajah ibu dan bapa adalah seumpama melihat rezki dan hadiah wang pengubat rindu....  Ya....Allah...... sekarang ni banyak yang anak derhaka kapada orang tuanya......... bagaimana ini kerap berlaku?........ pendidikan kah yang membentuk mereka jadi begitu? atau kemodenan membuatkan mereka bagitu? entahlah.............

Marilah kita rening sejenak............ Derhaka dalam erti kata yang lebih luas...... Kalu kitalah Suara tinggi sedikit dah kita kira melawan............ Bahasa badan........ Tingkah laku....... atau apa-apa yang bulih menguris hatinya........... kenkadang berbulan-bulan tak menziarahi kedua ibubapa pun ........... dan mengguris hati mereka.........'Syurga dibawah tapak kaki ibu'............kenapa kaki .......kenapa tidak syurga itu dibahu ibu atau dihati ibu?.....ko fikirkanlah sendiri.......'Kasih ayah sepancang hayat'.     Aiii kenapa sepanjang hayat........ ha........... kalu nak tahu......... jawapannya begini........agak-agak umur kita 70 tahun......maka 70 tahunlah kita membawa nama ayah kita......... bte siapa.......bin siapa...... itulah yang kita banggakan......

ws............

Monday, October 10, 2011

PONINg KE 124 ( Kesian Dia...........apalah nasibnya nanti?)

Sedih.....cukup kita sedih......mendengarkan berita tentang seorang insan tua yang duduk keseorangan diri dirumah anaknya........

Hari minggu yang lepas , kita kerumah ayah dan ibu di Alor Gajah, Melaka. Tujuan utama untuk membersihkan kawasan rumah yang dikelilingi oleh rumput....... kira-kira di awal pagi Ahad sempatlah kita membersihkan kawasan sekelilingnya.

Selepas Solat Subuh. kita buka stor dimana tersimpannya mesin pemotong rumput..... Hati ni jadi marah pasal mesin tak boleh dihidupkan...... sehingga pukul 8.00 pagi setelah dihantar ke bengkel.... tentunya kerja-kerja pembersihan tak boleh nak dihabiskan dalam masa satu hari......alahai mesin-mesin.......

Sepertiga kawasan sempat diketam.......Ibu dah panggil supaya berhenti .....dah tengahari......waktu makan......pasal makan masakan ibu....memang tak boleh ditangguhkan.....Aduhai....sedapnya sambaltumis ikan bilis dan lauk pucuk ubi........ kesukaan kita...... Kami makan berempat orang sahaja...........

Waktu senggang sementara menunggu wak Solat Dzohor.....Ibu menceritakan tentang seorang ibu yang tinggal bersendirian........ Kasihan dia.....dah tua....... Anak tinggal diperantau......jauh melangkaui sempadan negara....... Akibat tua.......najis bersepah-sepah setiap sudut rumah......kain baju berlonggong di sana -sini..... di dalam mesin basuh .......tak dapat nak dicakapkan.... Jadi saudara yang terdekat pula tergerak hari nak menziarahinya......... Terperanjat melihat keadaannya.... Bergotong-royonglah mereka membersihkan rumah........ Anak di perantauan dipanggil pulang.......untuk membuat perancangan tentang ibu tua ini..... Tapi malangnya dan sedih sekali........Keputusan si anak meletakan ibu tua ini ke rumah orang-orang tua di Cheng Melaka..... Statusnya tiada waris...... aduh.....hiba betul kita mendengarnya........

Terkenang kembali kita tentang perjalanan hidup ibu tua ni......... Bertemu jodoh seorang duda dari tanah seberang.......Siak daerahnya....yang membawa diri setelah kematian isteri....... dengan diiring oleh dua orang anak.....seorang perempuan dan seorang lelaki........... merantau hingga ke daerah kami........ Duda dua orang anak ni di Khodimkan ke suku kami....... hiduplah mereka berempat beranak ni........ bahagia......... Suami yang warak....dan berilmu.......  Ibu tua ni dengan kasih sayang membesarkan anak tirinya itu sehingga dewasa.......... Dinikahkan dan berhijrah ke Selatan Tanah Air.....melepasi sempadan negara......... mengikut suami bertugas di sana....... Cucu-cucunya ramai di sana......... menjadi rakyat sana........... Anak bongsu seorang lelaki dan dinikahkannya sesama orang kampung........ pun juga mempunyai ramai anak.......... jadi cucu-cucunya ramai.....

Anak lelakinya tidak panjang umur.........

Setelah selesai pendaftar ke rumah orang2tua......sianak kembali ke negaranya.........malang atau petunjuk kepada kita semua........ di Stesyen keratapi beliau jatuh......tangannya patah....... ketika waktu mahu pulang.....sedang menunggu keretapi.........

Ya...Allah........ Jangan Engkau cabutkan kasih sayangku kepada Kedua Ibubapaku......Ya...Allah...ya Tuhan ku......Engkau suburkan rinduku kepada kedua ibubapaku sebagaimana mereka menyusukanku dengan belaian kasih........amin.


ws........

Friday, October 7, 2011

PONINg KE 123 ( Makan-Makan ..................

Asm....
Malaysia ni memang kayo dengan majlis makan-makan.......waima kek mano pun kito poie.......majlis makan-makan pasti ado....... Yang paling mewah makan-makan......apobilo mulo haghi ghayo........ stat satu haghi ghayo ......sampailah nia....haghi ni .........masih ado yo majlis makan-makan.......... kekadang telajak yo Majlis Haghi Ghayo........sampai duo tigo bulan lopeh Syawal......... nak wat cam no........mewah ......

Semalam.......kito timo undangan majlis persaraan gurubesau.....Majlis tu jatuh ey haghi ni.....kang jap-jap laie kita kono lah poie .......hadiri majlis tersobut.......kenkawang yang nak pencen tu........nak namat..an kojo jadi gurubesau.......... esok dio dah lucut jadi gurubesau.........dio dah jadi cikgu pencen...........title cikgu sepanjang hayat.............. Dalam meraikan dio pencen ado jugo majlis makan-makan..........namo ey.....jamuan perpisahan............

Haghi jugo kita tima undangan majlis makan-makan kek Kuala Pilah pulak..........makan yo cito ey.... tu lah tu ......kito koba..an..... Malaysia ni memang kayo budayo makan-makan.  Majlis ni nanti bukan ey apo........ majlis yg dirancang nak buek sambutan haghi ghayo minggu dulu.......tompi dah diblok dek ketua kito.......adolah kursus maso tu....... minggu terakhir syawal......tolan air liur lah kito sumo........Camno pun rancangan totap dijalankan.......... so jatuh ey....haghi ni lah dibuek..an majlis tu........tukar namo ey......majlis makan-makan antagho ahli-ahli.. yang goma nangkap gamba......

Kito lupo lak malam tadi yo ado dua makan-makan......... satu kek matahari height.....dan satu laie kek sughau biaso kito poie.......... pasal makan-makan ni yang tak leh nak kontrol....... duo2 majlis tu kito tak dapek poie.........kepalo donyut2.......

Umpuk esok pulak .....kito timo duo laie jemputan.......kali ni jemputan makan-makan jugo.......Majlis Perkahwinan......... yang satu kawan lamo....menjemput nikah anak pempuan ey...... camno pun kito kono yo poie.......... nan satu laie lak jiran sekampung pun nikah anak ey...... kono yo congak2......... kok mentengheh poghut ni.......... bosa kemungkinan....... tak jumpo jalan...... makno ey.........paham2 lah............

Budayo makan-makan ni macam dah naik sebati dengan bangso kito ....... nak dikigho....memang bagus........ tak dikigho membazir.......tompi banyak yang membazir.........makan-makan yg tak habih tu.....kenkadang dibuang cam tu yo.......heeeeeeee............nangis ........ Somalia....... sebiji nasi jatuh ketanah pun dikutip ey....... rezki2 tuan........

Ni kito nak kenkawang  donga:-
Gendang gendut tali kecapi
Kenyang poghut sonang hati;

Gendang gondut tali kecapi
Konyang poghut daghah tinggi;

Gondang gondut tali kecapi
Konyang poghut copek mati;

ws...he.....he.....heeeeee........

Friday, September 30, 2011

AL-KISAH MAKA - 1 ( Kisah Raja Dengan Semut................)

Al-kisah maka tersebutlah sebuah ceritera.....di sebuah negeri yang bernama Negeri Tak Nyata........namanye........ Dalam negeri Negeri Tak Nyata ni penduduknya semuanya memang hebat-hebat belaka...... ada yang pandai nyanyi......ada yang pandai main silap mato...... ada yang pandai sihir....... ada yang pandai kelakar..... dan ada yang paling handal pasal alam maya.......dan yang paling ciput handal nye duduk lolap dan mendongar.......  bak kato oghang ..................Negeri Tak Nyata...... tak bulih di tandingi olih negagho2 yang lain........

Mako bermula lah ceghito sang ghajo ni........pada suatu malam berghadulah dio....kek tompek penghaduan yang cantik.............. beghadu lah dio dongan dikipeh sang dayang-dayang dongan nyanyian selayut mato melolap......mako sang ghajo pun lolaplah......dio........

Singgahsano peraduan ghajo ni ........kek ateh bukit.......Bukit Cilinap namo ey....... Angin sepoi2 bahaso meniup longlai.......singgah kek Singgahsano peraduan bagindo....... Cantik ey singgahsano ni tak leh nak dicakap...an..........Ado 6 bahagian dan ado 6 pintu bosa............ ado 21 tingkap dalam Singgahsano tu.......... Olih kerano makmor ey pemerintahan bagindo........mako semuo rakyat ey diboghi kojo....... ada yg jadi dayang......pengawal........ dan lain2 lagi........... kek Singgahsano peraduan ni ......mako di lotak..an soghang Pengawal dan soghang dayang...........

Sodang sodap bagindo berghadu.....maka bagindo pun bermimpi...... bagindo didatangi olih cahayo yang amek2 toghang mengelilingi bagindo......... asyik mahsyullah bagindo diulik cahaya yang toghang tu........dalam beraghi....nyerrrrr........... bagindo pun terlalu asyik dalam asyik mahsyul berahi tu........mako cahaya tu pun berarak ke tompek yang tinggi......... yang terlotak sebuah negagho yang paling hebat dari negeri Negeri Tak Nyata......tu..... Dalam hati bagindo......dio berpikey.......... ini lah tompek dio akan menjadi lobih berkuaso di alam bana......... mako bertambah berahilah bagindo...............Sodang asyik bagindo dibuai cahaya tu..............mako tetibo yo.......cahaya berkecai.......dan dio melayang-layang.......nak jatuh tak kemano........Juteru teramat takut.......bagindo pun meminto tolong.......dengan tak segansilu menjerit2lah bagindo............

Pado keesokan hari.......bagindo hilir-mudik memikey...an perkagho sebona....apo yang nak jadi....... Dipanggey lah semua 21 pengawal dan dayang tu mengadap bagindo........... bagindo bertitih.........Bagaimano seko semut yang kocik tu......tidak dapat pengawal menangkap.....ey......sehinggakan peraduan bagindo terganggu!......... Semua pengawal dan dayang tak bercakap...... mereka semua berpandangan sesama mereka...... Bagindo bertitah laie........Olih kerana mimpi birahi bagindo terputuih mako semua pengawal dan dayang2 akan dihukum........kerana tak pandai mengawal tingkap dan pintu.........

Bagindo........sekali laie hilir mudik mikey....an apokah hukuman yang paling layak........nak di pancung......kesalahan kocik bona........nak dimaaf..an.......mimpi birahi bagindo teghonti ngojut yo..... mako bagindo memangey mentoghi kanan ey........Apakah hukuman yang nak dikono..an kek pengawal dan dayang2 ni mentoghi!!!!! seghu bagindo.........

Mentoghi kanan ni pun dongan ghaso banggo..........pun berkato......dalam hati ey......maso dulu tak ado soghang pun yang nak pakai cakap dio.......tapi kali ni bagindo yang minta kato-kato hukuman.... nilah peluang mentoghi kanan..........Ampun Tuangku.....patik ghaso......olih kerano pengawal2 dan dayang2 ni maleh....dan lombab.....mako kita tukar...an  dikalangan mereka......bia dio oghang ghaso tompek baghu.........Ha......bagus cadangan MentoghiKanan.......cukup bagus pendapat kamu....."! kato bagindo.........Memando Montoghi..........silo wartakan perpindahan.....mereka semuo........jangan soghang pun kito buang......tapi cukuplah kito tukar...an tompek mengawal tingkap tu......sobab ey mereka semua dah biaso dongan Singgahsano Peradun bagindo...........Ampun Tuangku........nak dicatit...an apo kek surat watikah tu........ Maka Mentoghi Kanan pun.........nyampok...............xxxxxx  Tuangku.................

Pengawal dan dayang yang tak pandai ni pun.........balik ke ghumah.......... memasing mencaghi alkitabulkamush......nak paham makno xxxxxx.....setelah berjumpo maksud ey......sodih lah kebanyak...an pengawal dan dayang2......ado lah yang nangis.......... tompi banyak yang sodih yu...........

PONINg KE 122 ( Ayah dan Ibu..........

Asm......
Dah lamo sangat kita tak jenguk blog ni......... bukan aje jenguk.......menulis pun dah tak buat..... untuk beberapa bulan ni......ia lah....... semenjak perkahwinan anak saudara yang sempat dicatatkan dalam post 121..............tuuu......

Sepanjang bulan Ramadhan yang lalu.......... Kita rasa bagaikan diri ini terlalu kecil.........terlalu takut......... rasa gementar di jiwa ini..........memandangkan keadaan diri ini yang nyata masih kosong..........yang nyata masih tidak mengenali.......... yang nyata masih muda berbanding usia..............

Terlintas dibenak ini...........bilakah masanya Sunat Tarawih dilakukan dirumah bersama jemaahnya anak beranak.......mampukah kita lakukan?........atau mesti dilakukan........ bukan hanya kesurau atau masjid menghabiskan sunat tarawih tersebut sepanjang Ramadhan...........tetapi di rumah sendiri bagaimana..........kita bukannya nak memperkatakan perkara yang dah nyata........ tetapi disebaliknya....... Sejenak kita fikirkan semasa perut berkeroncong.............. Apakah sifat-sifat kepimpinan kita sebagai ketua keluarga terpancar dari jiwa.....atau kah dipendam sepanjang hayat..... Inti pati nya marilah kita tunaikan kepimpinan kita mulai dari rumah.......... Jadi imam untuk jemaah dalam keluarga..........Jadinya anak2 kita lambat laun akan mengerti bahawa ayah adalah ketua keluarga.......isteri kita akan mengerti bahawa....suami adalah ketua keluarga.........bahawasanya keluarga yang dibina ini adalah dari hasil perkongsian dua insan......macam matematik moden lerrrrrr.     1 + 1 = 3 ...........ha..ha.......

Disini kita masih lagi dalam mood yang kurang selesa..........rentak nak menulis masih tidak jumpa satu pertemuan yang enak.........yang bagus........ atau mood yang seronok.......... Dalam kepala ni seribu satu macam nak dituliskan.....tak tahu mana satu nak mulakan......... Jadi Pada Pagi yang Mulia ini....kita mulalah menari-narikan jari jemari ini ..........agar ianya tidak kaku menari di atas keyboard.....laptop usang ini........Jiwa ini masih merasa tidak puas untuk kita mengucapkan terima kasih kepada AYAH DAN IBU............walaupun telah kita lakukan berbagai khidmat jasa kepada mereka.......namun JASA AYAH.......tidak terhitung oleh kita............JASA IBU tidak terbalik oleh kita........sepanjang hayat dikandung badan...........kita cuba menzahirkan dua kata-kata keramat iaitu TERIMA KASIH setiap kali bersalaman dengan ayah dan ibu..........bergelodak perasaan ini mahu mengatakannya ..........namun keangkuhan dan keegoan masih menebal............ Kenapa kita berani secara senyap-senyap............kenapa tidak terang-terangan........... Setiap selesai solat doa untuk ayah dan ibu tidak pernah kita tinggalkan..........Ya...Allah......ampunilah dosa2 kedua ibu bapa kami dan kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihani kami semasa kecil...............tidak pernah lekang dari bibir kita...........namun kepayahan menzahirkan kata-kata keramat itu...........tidak terkeluar lagi........ Ya...Allah. Kau berilah kekuatan kepad diriku untuk menzahirkan kata-kata tersebut....setiap kali kita bertemu ayah dan ibu...........

Kita teringat kembali seseorang yang telah lama tidak berjumpa.......masihkah ia hidup atau sudah tiada....tidak dapat kita ketahui.........katanya .....Awal kita di kandung bapa.......Akhir kita dikandung ibu............begitulah kata-katanya kepada kita suatu hari dulu................

Akhir kata.........kita berdoa.........dan memohon kepada kedua ibu bapa kita......... Oh...Ayah........ redhakanlah nafkah yang kamu tanggong kepada kita........ .Oh...Ibu...... redhakanlah air susumu dalam membesarkan kita........

ws........

Wednesday, June 15, 2011

PONINg KE 121 ( Olek Ipar Den...........hidupkan kembali...)



Berlangsung dah.......kendughi nikah anak sedagho kita kat Lui......Barat......lam Negoghi Sombilan laie.........Kono lak ambik cuti ...cumo nak nolong kak ipar kito....... yang ngado..an kendughi ni..... nikah anak ey yg ko ompek....... tu pun ado laie....nak dagho ey yg lum kawin ......... masih budak laie........

Kita tak ponah laie nampak yg kak ipar kita ni catering........... macam oghang2 bandar....... oghang2 taman...... oghang2 pokan........ dio masih laie ngamal..an olek sekampong......... sehaghi sebolum haghi langsung........ kok tompek kita dinamo..an 'bekampung'......... tompi kek sinia.....tompek oghang ghumah kita di namo..an 'kayu berakar'..... lain bona lak kek sinun......dio oghang gola..an 'rewang'. Macam2........ daghi yang kita mandang..an........... oghang2 kek sinun tu ...bukan ey dari samo daerah.....atau mukim........ ado yg daghi batu pahat, muar, melaka, peghak dan n9 ..... jadi ey .....tangkap istilah yg sonong........ teghambik lah rewang kato oghang jawo...........

Oghang2 yang rewang ni ....bilo kita pehati..an..... semuo ey dah masuk sonjo......50 ke ateh.....lutut dah longga...... sondi dah bunyi.......mako ey..anak2 mudo satu duo keghek yg nampak..........kok macam ni..lamo2........jadilah macam kek bandr2, pokan2 dan taman2..... bilo nak kendughi sinonim catering..........

Ni satu laie yg kita nak koba..an. Hajat omak pengantin...... nak di aghak..an ngan bepiko.......dah duo tiga anak ey nikah........ tak ado yg nakhondak bepiko........ yg soghang ni tak dapek nak kato apo pun........ nyoghah yo........ Adat2 perkahwinan cam ni dah jaghang bona kito nampak........ dah nak habih pupus.........tari pighing pun dah tingga oghang2 tuo yg naghi........ silat persembahan..... pun dah ghuyup......... kan tu budayo kito...... cam no lak kito yg ningga..an adat2 dan budayo kito tu.........lamo2 tak beghadat kito ni........

Unsur2 moden buleh di tambah..an...... tompi jangan lah adat budayo kito nak dibuangan.....hai tak lah dongan nak mudo kito............akhir ey dio tak tahu pun adat budayo sendighi..........

Thursday, June 9, 2011

PONINg KE 120 (Kedamaian........dan Ketenangan Alam )


Menyingkap rahsia alam cukup seronok...... haiwan sebahagian dari rahsia alam.......mengamati kehidupan mereka sungguh mengkagumkan.......Segala peraturan terlumrah bagi mereka......... lihatlah betapa harmoni mereka hidup.......cuma kalau mereka ada akal fikiran tentunya mereka menjadi kita......

Sifat tamak,......cemburu,.......haloba,......tetap ada pada mereka tetapi setakat mencari makan...... mereka akan terus hidup harmoni selepas itu..... kan jauh bezanya dengan insan yang bergelar manusia..... mempunyai akal fikiran....... jauh lebih tinggi martabatnya...... tetapi sesetengahnya menjadikan sifat-sifat tercela itu sebahagian dari amalan hidupnya....... dan tidak eloknya sifat itu berpanjangan sehingga membuahkan bibit-bibit permusuhan..... yang membawa kearah keburukkan...... jauh dari kehidupan berharmoni......


Keindahan alam....... ciptaan Allah Taala...... yang mendamaikan....kadang kala perlu juah diubahsuai untuk dimanfaatkan........ jadi pergunaankan keindahan itu dengan sesuatu yang memberi manfaat untuk ramai orang...... disamping usaha memperindahkan sesuatu tempat.... yang pada mulanya tidak dihargai.......... ditukarkan supaya ianya menjadi suatu yang mendamaikan.......yang menenangkan......... yang menyeronokkan....... dan yang memberi ikhtibar........


Keharmonian kehidupan juga kita kena teliti...... dan berhati-hati... agar jangan terjerat... umpama mengorbankan jiwa raga kepada yang ingin menumpang....hinggakan yang menumpang itu subur dan sihat......... dari yang memberi tumpangan....... Tetapi alam tumbuhan tidak begitu........ dibiarkan si penumpang hidup segar...... selamanya...... namun yang memberi tumpangan akan bersifat gagah untuk hidup seiring dengan penumpang....... sehingga kedua-duanya tua dan mati......

Lihatlah.......keluarlah....... berjalanlah...... untuk kita melihat keindahan alam.... kedamaian alam..... keharmonian alam....... ciptaan Allah Taala.............

ws........

Thursday, May 26, 2011

PONINg KE 119 ( Kedamaian..............Keindahan Alam )


Asm....
Waktu berlalu begitu cepat..... usia bertambah tidak terasa...... perjalanan hidup dengan tak disedari menghampiri penghujung hayat...... begitulah cepat benar waktu berjalan...... tanpa kita sedari.... Liku-liku hidup yang telah ditempuhi mendewasakan kita.....apakah benar-benar dewasa kita?....... semuanya bergantung kepada kita....bagaimana penerimaan kita dengan perjalanan hidup yang ditempuhi...... Adakalanya kita masih lagi dihantui oleh sikap kita yang dahulu......kalau pemarah.....kita masih lagi jadi pemarah..........Kalau kedekut zaman dahulu........hingga kini kita masih lagi bakhil.........kalau dulu kita dengan perangai-perangai dahulu.....masih lagi tidak ada perubahan.............Apakah kita telah cukup dewasa? dalam erti kata yang sebenarnya.........

Alam semesta ini dicipta oleh Allah Taala untuk kita amat-amati....... bagaimana putaran setiap lapiran hidupan......samada cakrawala,.......haiwan,.....tumbuhan,......manusia,.......dan segala2nya waima.......yang tidak kita nampak.......seperti virus, kuman, bakteria dan yang lain2nya....... mengikut peraturan yang telah ditentukan olah Allah Taala.

Mari kita lihat.....hidupan di alam ini...... Ketika den melewati sebuah kolam yang diusahakan untuk pemancing....... bertemu den dengan sekawan itik.... sebagaimana gambar di atas.....Den lantas shoot merakamkan gambar ini untuk menghayatinya......Begitu harmoni itik2 ini mencari rejeki....walaupun di antara mereka berlainan spesi....angsa dan itik............ dalam keluarga yang sama........ Apakah yang membolehkan mereka haiwan ini hidup bersama........Agak2nya mereka ini tidak mempunyai roh............ yang ada pada mereka hanya nyawa dan jasad............ haiwan ini tidak mengerti untuk bermusuhan  kerana dari keluarga yang sama. ...... Haiwan spesi yang lain...tetap bergaduh ...umpamanya sang singa bertemu dengan sang pelanduk........pastinya pelanduk menjadi mangsa sang singa...kenapa?......... inlah putaran alam yang telah dirancanakan...........lumrah alam begitu......

Bagi manusia yang mempunyai akal .......... kenapa perlu kita menjadi lebih teruk dari haiwan......lihat bagaimana kasih sayangnya sang ibu ayam.......menjaga anaknya semasa kecil....... cukup dia jaga betul2........ tidak mahu unsur yang jahat merosakkan anak2 jagaannya........ inlah contoh yg kita perlu ambil ikhtibar............ tetapi kita mengambil contoh sesudah anak2 ayam ini dah dewasa........... masa tu kita lihat ibu,bapak,anak dewasa bercampur gaul.......... sebebas2nya...... contoh yg tidak baik.......... sebab tiada akal.................

Ish....dah melalut kita ni......mintak maaf lah....kalu tersinggung!........

Monday, May 9, 2011

PONINg KE 118 ( Pocong!!! Terlompek2 Keliling Ghumah......Heeeeeee........)


Kepuasan bermandi-mando kek dalam kolam ghonang sehinggo maghrib tidak mengakhiri aktiviti. Selesai sembahyang maghrib berjemaah.. kami semua berhimpun di padang untuk meraikan sambutan harilahir......yang terhimpun dari bulan januari hingga ke bulan April.........Sesiapo saja yang jatuhnya harilahir dalam bulan yang disebut..an tadi....adolah hadiahnya...... tak kigho bosa kocik..... Acara berakhir hampir jam duaboleh malam........ Masing2 masuk keghumah masing2......kito yang menginap kek ghumah utamo..... mulalah menayang..an shot2 yang dah di ambik........

Tongah syok2 nonton.......tetibo yo tejokoh.......lembago beselubung putih kek hujung seghambi.........terghogau....semuo oghang.... Mak Lang toghuih melompek...ketongah seghambi..........pocong tu hilang ngan sekolip mato.....losap tah kemano....... lah ai.......kok dio ngajak beghugau...yo..... Kito lah tak sompek nak shoot........ sbb x sedio ngan kamera....he.....ghogam yo hati ni.....

Nonton sliad totap ditughuih..an...... golek ...sonyum.....berbaghai daghi mulut memasing........neghok..an gelagat memasing....... ado soghang tejoghit...... ngato..an nampak pocong kek hujung tanggo ghumah........ sumo oghang mandang kek tanggo.........memasing ngato..an tak ado pocong pun....... Yang nampak tadi tak beghani duduk tompek dio tadi.......dio nyolit tengah2 mak2 sedagho..........

Kito yang kebetulan teghaso nak melopeh..an hajat....tughunlah ke tandas yang lotak ey.......bengasing..an dengan ghumah utamo tu........ dalam kita bejalan.....tenampak pocong tu.....teghondap2 kek belakang ghumah....... di sebak ey.......kain putih yang nutup kepalo ey....... Allah ai...........!!!!!.......

Kita naik semulo dengan sonyom mengumtum......... goli hati den mikir..an pocong tu......... Tapi pertunjukkan slaid tu tak habih laie....... kigo2 pukul 2 mlm baghu selosai........ Dah lah memasing tak maun nak balik keghumah memasing........ jadi ponohlah tongah ghumah..... dan yang kek seghambi jantan2 yang dogey2 tido kek luar.....temasuk lah den..... sbb kita dah tahu mano asal pocong tu.........

Tongah sesibuk nak lolap..an mato......tedonga lah cito2 daghi tongah ghumah......kato..ey..... yang suko ngusik2 ni tak lain  tak bukan Om......ni tontu Om yang jadi pocong........... Kita dalam nak lolap..an mato......tesonyum sekali laie.........tetahu ajo tingo ni dah donga azan subuh....ey........dah Subuh yo......baghu bona kita lolap..an mato....

Friday, May 6, 2011

PONINg KE 117 ( Tigo Haghi Duo Malam di Seboghang Sungai )

Sudah agak lamo bona kita tak update dalam blog ini......... Dalam usia nak jadi omeh ni....... berlaku pertembungan dua darjat........ yang mudah dah mulo nak di tinggalkan dan yg tuo dah mulo nak dijinak..an....... inilah dalema yg kita ghaso2 sumo oghang kono tompoh........... Macam mano pun umpuk anak dan anak2 buah yang ghamai tu ...........kita kono yo layan......

Famili yg bosa......sudah tontu ado macam2 ghagam2 yg nak dibondong supayo lughuih jalan ey...... kito buek organisasi.......... mako lahirlah Haghi Keluarga.........Pengerusi cagho otomatik jadi ketuo.... dalam pado itu ado lah yg jadi S/U......bendahari yang nyimpan duit tak tighih dan yg lain2 tu ajk....... Ado laie Bos paling bosa.....Bapak ketuo........Ayah.... tu dio  ..... sbb yg paling tuo...........

Tujuan mengadokan program keluarga ni bukan lah ado apo2...... kita umpamo..an macam sebuah bahtero yg bosa...... semuo oghang ateh bahtero tu ado peranan masing2 ey..... tak kigho yg kocik ko....atau yg bosa ko........Yang Kocik di ajar......Yang tuo di ikut........Yang salah di botul..an.....Yang botul di jadian......contoh...... tu lah konsep yg dibawak dalam misi HAri Keluarga ni........

Keputusan dah diambik....... untuk buek aktiviti di luar kawasan........ mako kami berhimpun kek Kuala Sungai Baru......... tompek ey.......suasano kampung.......ghumah kampung......Desa Balqis......aduh cantik tompek ey.......tak pun jauh sangat....... lopeh seboghang sungai yo.......

Ado nilai2 tertentu nak disemai..an dalam jiwa anak2................. dalam memilih ghumah kampung ni........... biar dio oghang ghaso........ damai ey tinggal dalam ghumah kampung traditional ni...... Bagi kita.......... ghumah cam ni....mengembalikan nostalgia ......yg mano kita tak suka tido di dalam....... duo malam tu kita tido di seghambi ghumah..... sodap ey tido........ x leh nak cito........ kono ghaso sendighi.........

Berbagai-bagai acara dah di atur kan........ dari konsep kerjasama...hinggalah mencungkil bakat...... Biasalah kalu acara kerjasama tu ......jawapannya sukan lah......... dan yang istimewanya sukan kali ni......... ialah sukan "Pak Ngah Kata".    maksud ey.......... masing2 kono donga betul2 apo yg Pak Ngah Kata......... kita kena buek......kok salah ,ako terkeluarlah dari pertandingan tersebut......ini bagus...sbb kito ajar dio oghang mendengar betul2.....sebelum membuat tindakan.......


Dan acara yang baru di perkenalkan ialah pertandingan bercerita bagi peringkat umur sekolah rendah...........tak kira apa tajuk yang mereka nak ceritakan......... Ado yang membuat cerita yang telah dibaca sebelum ni..........ada yang meniat bola......maka dia mengulas perlawanan bola.........dan ada yang minat bahasa inggeris...maka ceritanya pun dalam bahasa inggeris......... Satu suasana yang pada mula nya memang susah nak tonjolkan mereka untuk keluar kehadapan......tetapi akhirnya....berjaya juga......acara ini......cuma penyertaannya cuma tiga oghang sahaja.......... Hadiah pun lumayan.....RM malaysia.......... Acara ini di selitkan buat pertama kali adalah untuk mencari bakat ataupun memupuk bakat bercakap......di hadapan penonton............ agenda besarnya untuk melahirkan pemimpin yang boleh bercakap dihadapan oghang ghamai............ tak mahu laie nak donga oghang cakap kat belakang....atau cakap kek luar mesyuarat....... dalam meyuarat x berani nak lontarkan pendapat......atau x bijak mempertahankan pendapat ............ InsyaAllah dalam kedapatan yang lain ada laie......agenda yang baru......bagi melahirkan pelapis.....yang berani tampil kehadapan.............

Jumaat, Sabtu dan Ahad.......itu lah haghi dan masa yang kami gunakan untuk aktiviti keluarga ......
ws........

Thursday, April 7, 2011

PONINg KE116 ( Mengekalkan Seni Bangsa..........Bernilai Sejarah..........)

Masjid Kampung Hulu. Melaka.

Asm.....
Suatu masa , pada 2010 , awal tahun kami bertiga telah mengambil keputusan untuk ke bandar bersejarah Melaka. Masing-masing berbekalkan Nikon dan set lensa cuba merakamkan seberapa banyak gambar........seperti  Gelagat pelancong, seni bina, Mercutanda dan keindahan Alam ciptaan Allah.
 
Waktu berehat tengahari kami singgah untuk solat di satu masjid tertua di Malaysia gitu........Masjid Kg Hulu .....yg terletak berhampiran sungai Melaka.  Sudah lama kami mengkagumi seni bina masjid ini...... keunikannya memang dikagumi.......... walaupun sudah berusia ratusan tahun......tetapi khidmatnya masih lagi digunakan oleh kaum muslim......

Kita berligar2 sekeliling masjid melihat seni binanya.......... terpaku kita mengenangkan.......persamaan masjid dahulu kala.....seperti yang terdapat di trangkera.......malah seni binanya hampir sama dengan masjid yg terdapat di tempat kita tinggal.......Masjid Kampung Solok, Rantau Negeri Sembilan. Bangunan Masjid Solok buat ketika ini masih banyak berubah.......

Masjid Kampung Kuala Sawah, Masjid Kampung Sega dan Masjid2 yg terdiri di sepanjang sungai Btg Benar suatu ketika dulu hampir sama reka bentuknya......Jadi.......apabila melihat bangunan Masjid ini.........imbauan kenangan lama pasti datang mengintai di fikiran......tergambar masyarakatnya di waktu itu...........persekitarannya di kala itu.......... dan yg pasti terkenang kita komposisi penduduk yg harmoni......... Waktu itu kaum2 yg ada..........seiring hidup bersama  penduduk melayu....... tak pun timbul perkara2 tak elok.........

Zaman berubah.......dan pemikiran pun berubah......tingkahlaku pun berubah dan paling tak sedap....sikap pun dah berubah........Macam Kg Kuala Sawah......Mereka telah merobohkan bangunan Masjid yg lama dan digantikan dengan yg baru.....berbentuk baru...........tapi pada pandangan kita........... x ada pun ciri2 kemelayuannya.....moden......... Penduduk2 tua akan terhakis kenang silam bilamana setiap minggu memandang dan bersembahyang Jumaat di masjid yg baru...... apatah lagi generasi baru yg kurang faham tentang sejarah........ malah pendidikan sejarah pun x ada kat sekolah....... Sungguh malang rakyat Malaya..... Dan sungguh kurang sopan rakyat Malasyia.......yg menidakkan pelajaran sejarah tanah air...... Apabila nilai sejarah sudah tak ada dalam jiwa.........senang2 mereka menggantikan sesuatu yang lama dengan yang baru......... ialah mari kita lihat berapa banyakkah bangunan lama di roboh............ kalaupun x dirobohkan......maka bangunan tu pun dibiarkan sangsai begitu saja......... bertahun2 terbiar maka akan roboh jua akhirnya........

Kita bercakap ni atas dasar sayangkan yg lama........biarlah kita kekalkan yg lama dan bina yang baru.......sekurang2nya ada dua.......lama dan baru........ Di Pekan Rantau umpamanya.......Balai Penghulu telah lenyap.....Kubur lama dah ghaib....... sedih juga......sbb dari perbualan orang2 lama......diBalai Penghulu inilah tempat menjatuhkan hukuman kecil kesalahan orang2 kampung yang bertelagah....... Siapa Penghulu waktu itu........tentunya orang kita.......... hilang satu kuasa....dan tanda...nya.......

Minggu lepas kita minum2 di pekan Rantau........sambil menghirup nescafe susu yang enak tu......terpadangan oleh kita satu bangunan 1928......1962........dan 1935........ ada juga yg tidak bertanda tahun.........tapi agak2nya lebih tua usianya......... sbb reka bentuk kedai2 lama ni.......cukup menarik......... Kedai bersebelahan Pejabat Pos..... kita rasakan cukup tua.......dan tiada aktiviti perniagaan......... Kalau lah kita ada cukup banyak duit......beli bangunan itu dengan kawasannya sekali............seelok2nya kerajaan negeri beli..........Bolehlah dijadikan BANGUNAN SENI WARISAN UNTUK RANTAU......... isi didalamnya........bolehlah dikumpulkan dari penduduk2 kampung......... meminjamkan barangan lama yang dalam simpanan mereka itu kalau masih ada.......tah....tah dah terlepas ke pemungut barangan lusuh........nasib2......

Kita tertanya2 dalam hati.......APA ADA KAT RANTAU NI!!!!!............APA YG BOLEH DILIHAT.!!!!!!! NAK SIMPAN DALAM ALBUM GAMBAR...... EMMMMM    x ade..........Pelik.....pelik......sbb pendukung2 politiknya cukup hebat......kat rantau niiii....... 
 
Pernah kita cadangkan kepada seseorang......bahawa....remaja2 yang suka lepak2 ni..........kita kumpulkan...... cari yang minat main muzik......kumpulkan......dan latihkan mereka...........sekurang2....jadi mini okestra.......buleh juga main kat RTM  kat Sungai Gadut tu........

Tapi habuk pun tak ado.........
Sekarang ni beri sokongan kuat kat SKDAZ........caklempongnya......... pun dah main sampai keluar negeri Sembilan .....tahniah......... kok buleh masa latihan tu........tubuh pasukan senitari....biar seiring dengan muzuknya....... tambah nilai lerrrr......Kepada kepala yg menguruskannya........bijik lerrr sikit.......mana2 yg dah kuar belajar jauh.........ambik datanya...simpan......hujung minggu kok ada cuti .......buleh juo di kumpulkan..... samo2 main muzik tu dengan tuneh2 yg baghu ni....... baghu lah jadi satu pasukan yg bosa........ dan seni bangso tu x hilang........... ni nak main taghi pighing pun dah x tahu........hiiii.........goliden......

PENGHAKISAN BUDAYA semacam berjalan senyap2............. siapa yg merancang perkara ni hah......... tak sedarkah kita hal ini........

JADI  SAYANGILAH SENI LAMA......BUDAYA  KITA..........Hidup perlu moden..........tapi budaya kekal selama-lamanya......

ws..........

Friday, April 1, 2011

PONINg KE 115 ( Malam Tak Berbintang............)

Asm......
Sudah agak lama kita tak buat posting.....kira..kira 3 minggu sudah.....Al maklumlah.....dunia punya hal.....nak wat cam mane .....kan.....

Dalam kesibukan mengharungi liku hidup.........pada usia hampir emas ini.....banyak perkara yang perlu diambil kira....... dari a hingga ke z ( a to z ) . Namun sedikit ruang masa kita ambil untuk menitipkan sedikit coretan ke blog ni....... Apakah inti pati posting pada kali ini?.......

Awal kita dilahirkan tidak berbaju dan tidak mempunyai apa2.....yang tahunya nangis......susu.....nangis....... hingga kita buleh merangkak.......bertateh jalan.......lari......sekolah dan dewasa........... Dalam menempuh perjalanan hidup ini kita bersua segala macam perkara.......duniawi.....tetapi kita terabai perkara2 yang bersangkutan dengan urusan ukhrawi....... bekalan alam barzah......alam kubur.......alam akhirat.......alam berhadapan Allah .......bagi mempertanggangjawaban segala yang kita lakukan kat dunia ini......

Melihat fenomena alam sekarang.......kita lihat bencana sudah mula kerap berlaku.......Apakah usia dunia ini sudah lama atau tua?.......... Apakah usia dunia ini sudah tidak tertampung lagi menanggung perkara mungkar yang berlaku? ........Apakah musibah yang ditanggung oleh segelintir umat manusia di dunia ini sebagai akibat dari perbuatan mereka sendiri........? atau mungkin Allah memberi peringatan awal...........tak mungkin jawabnya..........

Allah azza waljalla telah memberikan peringatan sedari mulanya Islam itu disampaikan melalui Rasul Nya Nabi Muhammad saw........ Al-Quran adlah satu-satunya bukti peringatan Allah kepada semua umat manusia dimuka bumi ini...... tentunya kita tidak akan dapat menjiwainya.......kita mungkin tidak dapat merasa kesan peringatan tersebut............. Mana mungkin kita akan mengingati peringatan dari Allah.....sedangkan kita terlalu sibuk mengejar dunia..........Al-Quran tersimpan di suatu sudut di ruang rumah........... berapa kerap kita membukaNya..........usahkan membacaNya......cukap setakat membukaNya...........Berapa Kerap?????//................

Islam itu cahaya......Islam itu petunjukkan jalan....... Islam itu Ad-din yang menguruskan perjalanan hidup kita dengan segala macam peraturan didalamNya.......... so sekiranya kita menjauhkan diri dari Al-Quran........maka kita menjarakkan diri kita dari cahaya seperti malam tidak berbintang....... Siang hari penuh dengan kegirangan cahaya mentari sedangkan malam langit tidak berbintang......... itu sudah cukup untuk kita renungkan.......bagaimana keriangan dengan cahaya siang hari..... dan kemurungan dimalam x berbintang............. selamilah dua keadaan ini dengan emosi dan nurani ........kerana tiada perkara atau tulisan yang dapat menzahirkannya.........hanya naluri emosi yang halus akan dapat merasainya..........

dunia kira pada saat ini sudah tua........kita beranggapan demikian.............. kerana seusia tua......tentu lah tidak kuat lagi menanggung beban.......... kita lihatlah warga emas disekeliling kita atau ayah dan bonda kita........mereka tak larah lagi kalau membuat kerja2 yang berat......x seperti zaman muda mereka.........so Dunia pun macam tu lerrrr........ dak x larat menanggong segala macam angkara manusia.......... mahu x mahu......terkucil juga sendi.......lutut ke......terbatuk ke...... akibatnya kita yang tanggung........

Tempat kita tinggal ini cuba perhatikan pemberatan kearah mana.....tujuan manusia.......ke arah kebajikan kah........ke arah kemaksiatan kah.......ke arah kebathilan kah.........Kita konklusikan perkara ini sebagai 3/4 perjalanannya kearah kemaksiatan..........yang 1/4 ni puaslerrrr menepis......tapi bila bencana melanda......sama2 juga dihadapi..........macam athcheh.........

Gambar yang kita sertakan....diatas bukan setakat gambar sahaja........bayangkan kalu minyaknya habis.......atau bekalan elektrik terputus.........Kata perpatah orang dahulu kala.....Langit x selalu cerah.....

Apa2 pun kita renungkanlah......berapa rapatkah kita dengan mukjizat yang terakhir.....?
ws.....

Library kat rumah kita ( Bahasa Melayu )