Tuesday, December 29, 2009

PONINg 94 ( Jalan Ke Pulau Besar..........

Salam semua kenkawan........ Atas dasar kenkawan cuti sehinggan akhir tahun ini ...... kita juga terasa semacam tertinggal saja...... Al maklumlah geng2 yang lain mendapat tawaran lawatan penanda aras....... ke beberapa tempat di Malaysia ini....... Tawaran juga kita terima tempoh hari.... maaf kerana tak dapat memenuhi tempat tersebut...... Mintak maaf pada bos dan pegawai2nya...... Akhir tahun memerlukan banyak ringgit untuk permulaan tahun persekolah anak2..... Justeru itu kita lepaskanlah peluang itu kepada kenkawan yang lain.......

Semalam kenkawan chimp kita tel.....ajak ke Pulau Besar Melaka..... chimping katanya....... lantas kita terima tawarannya....... tambahan pula beliau memaklumkan perkara ini dalam blognya polekbona.blogspot.com...... Sememangnya hajat nak ke Pulau Besar tersimpan di sanubari sekian lama..... peluang ini kita sahut lantaran chimping di sana......

Itulah jalan simbolik di atas......... Hajat tersimpan untuk menziarahi makam2 yang ada kat sana menjadi tujuan utama...... kedua chimping...... dan ketiga latihan kepada kenkawan yang baru menceburi bidang photografi ....... kami semua berkongsi pengalaman x ada yang nak malukan.... sesama kita berkarya.....

Satu daripada group kami sekarang ini berada di Bukit Tinggi SUMBAR.......... chimping juga....... dan group yang ke Pulau Besar ........ member baru....... Kami berkarya dengan kamera ini bukan nya nak bermegah2 tetapi memupuk semangat berkawan dalam erti kata tulin berkawan ...... kami tidak memaksa dan kami tidak mencari keuntungan...... semua kos tanggung sendiri..... tak de paksaan...... kot nak ikut no halangan........ kami welcome..........

Beberapa gambar chimping kat PB akan kami siarkan setelah dapat dikumpulan dari kesemua member yang ada kamera..........
......ws.........

Tuesday, December 22, 2009

PONINg KE 93 ( Makin tua makin mahal.........)

Haghi ni kita poie ke PD.....semato2 nak joleh..an hutang keto........ maklum lerrr pakai....sodap...bilo dah hujung bulan menceleh poloh....... cam ne pun kono yo poieee baya.......... okeu lerrr biaso ajo...... Haghi ni lak kek pokan PD .......ghamai oghang...... kita pusing duo kali caghi parkir tak yo dapek.....mahu tak mahun parkir jauh cikit....... memang yo kita suko jalan2...... bair poloh cikit...... lopeh dah baya ......... keroncong lak poghut......... nasib baik lerrr ade kedai makan ( rumah makan kok kek bukit tinggi SUMBAR) pinjam jap cakap dio........ kodai sedagho kita ..... HAJAR.......... memang lerrr hajat nak makan.......

SInggah jap kek Pos Ghantau...... teghingek cukai jalan moto cap cai kita dah ghuyup eee...mmmmm dah tamat tempohnya....... Kat kaunter kita tanyo lerrr budak pos tu......' Bang ......moto abang ni dah 12w thn umur ehhhh...... buleh laieee hidup..an kat sini...... lopeh umur 14 thn moto tu x dapek hidup...an insuran ehh. kat sini..... kono buek kat luar.......caghi lerrr insuran yang lain ehhh........' cam tu lerr kato bebudak tu........ 'Ai...... den ni dah tuo hargo tak nak2 pun ni kan pulak moto bughuk ni pulak...... cam nerr niiii......

Dalam minda kito lerrr tepikir...annnnnn ..... dulu dio oghang boghi rebet 650 ghinggit...... cumo dapek setahun yoooo....... lopeh tu di sodut....eh..... tiap2 tahun ........ kono baya insuran tinggi lak.... cubo tetuan pikir...an cakap kita ni....... Ni baghu moto...... kok keto dah umur 20 tahun ke ateh....... laiee paghah....... Kita dongar satu pihak insuran yooo yang timo keto cam tu.....tuo...... pulak tu...... ghinggit eh..... kono tinggi....... alaaaahhaaaaai .....kito ni kono gegulo...an jo.........

Pikir.....an elok2....... beghapo banyak keto umur ehh..... dah lobeh 15 tahun .......cubo kigho beboto..... yang ado keto cam tu pun ......oghang2 susah...... petongahan..... kok2 yang ado lebih cikit...... pendapatan ehhh...... kono lak tampung belanjo anak yang ghamai..... kekocik tak apo.... anak dah lerr ghamai...... dah bosa2..... tambah paghah sumo ehhhh sodang sekulah...... Tu bolum laieee citer tang sekulah..... tah2 apo bayaran eh..... kita bolem laiee tahu......

Cubo tetuan pikir..an..... oghang kampung cam kita ni...... nak bawak gotah ko......sawit ko.... tanaman kampung ko...... tak kan nak bawak dongan keto baghu..... tontu lerrr dongan keto tuo yang dah bighuk tu...... no oghang2 bosa kek ateh tu......sonang cakap yo...... dio apo tahu..... poieee berghantar...... balik bejomput...... makan betateng.....tangan bebasuh..an sonang lerr dio cakappppp........ Kok nak ikut....an ghosam peghintah....... beghutang lah kito sepanjang hayat...... bebayar lerrr kita sepanjang nyawo...... apo yang nak baya.......

1. Indah water ( pembetungan .........)
2. Cukai jalan
3. Cukai pintu
4. Cukai tanah
5. Cukai pendapatan
6. Pitrah
7. Zakat harta kok2 ado
8. Bil Air
9. Bil Api
10. Bil telepon
11. Insuran keto
12. Insuran moto
13. Bil Internet
14. Bil h/p
15. Yuran sekulah
16. Bayaran sekulah

Kok2 kita jejalan makan angin.....

1. Baya tol ? beghapo banyak tol
2. Parkir
3. Cukai makan

Di kigho2...an tak benapeh.... ongap kito........ kocik poghut mikir....an....
........ws..........

Friday, December 18, 2009

PONINg KE 92 ( Kenkawan tentu PONINg..........)

17 Disember 2009
Bila kenkawan kita pb(polekbona) sampai kat pej kita pagi tadi ....... kami menyelesaikan beberapa perkara yang perlu diselesai dengan segera..... kemudian kai sama2 poiee ke ibupejabat kat PD..... kami dpt berurusan dengan eo sahaja......... yang bos ada urusan penting yang lain dan.......... naib bos pulak ada urusan dengan pelanggan di luar...... maka kami hanya dpt jumpa dan berbincangan dengan eo ...... itu cukup bernasib baik...... Alhamdulliah semuanya berjalan lancar.......PB bersama eo...... kita pulak tak sama bincang........ Kita mesyuarat tingkap ngan abang bunj sbb dah lama x jumpa dio....... ingatkan dio dah pindah lokasi....... simbang dari hal peribadi hingga lah kepada hal2 pekerjaan........ 12.00 dah free sangat2....... mana nak giiii..... PB ajak kita ke sekitar pantai di Tanjung Agas...... lihat2 lokasi nak chimping infuture....... Hujan memendekkan hajat kami.......

PB Pulak ada urusan lain kat Putrajaya...... dio ingin sangat2 nak ambik gambar jembatan PJ........ so kami susun jadual ringkas adhoc...... Kami kena gi PJ dulu ,...... dan chimping lokasi menarik...... lepas itu balik segera....... sbb malam ini majlis akhir dan awal tahun hijrah kena ppasti datang sbb........ team ngaji nanti hentam habish...... masak kita nanti.....

Di PJ banyak lokasi menarik ...... bunga2 yang cukup segar....... berwarna-warni..... nantilah kita nak susun waktu chimping kat sana......, kok dapek awal pagi hingga tengah malam...... pagi nak dapekkan sunrise........ petang nak dapekkan sunset...... dan tengah malam...... nightfoto......can tu...... tunggu lerrr musim panas akan datang........ kok ade kenkawan nak turut serta hang pa contact ler PB........ tapi x kami lupakan DG,,,, Acikkaw.....Indukden.....Polaris..... PONINg tak kisah....... dio tambah poning kalu di duduk diam.........he...he...heh....

Gambau banyak laieee.......... x nak nak kuar...an biaq depa cembughu......he...he...heh....
kok2 inas minat fotography leh join the club x rasmi niiii....sesuka ajeeeee.........

............ws............

Tuesday, December 15, 2009

PONINg KE 91 ( Aktiviti terbanyak bulan ini....aduh....hai....)

ASM......kenkawan......
Posting kali ini ta de lerrr banyak citer.... cume nak bagi tahu jerr ngan kenkawan.....
Iyo lah Bulan Duoboleh ni musim oghang kampung dan bandau kawin...... tak habih2 ado yo jomputan..... tiap2 minggu...... nipih poket...... ni lak ado satu laieee...... kek putrajaya ....... nak poiee cito lain...... nak mangkeh......satu cito lain pulak....... kok di konangan...... lomeh......

Kita ghaso lerrr ...... bukan kita soghang yg teghaso poghit nak nyampai....an hujung bulan ni...... + bebudak nak masuk sekulah........ nang tingkatan ompek..... ado soghang........ nang tingkatan duo ado soghang......... nang special pulak tu ado laie soghang baghu nak masuk sekulah.... ha..... yang ni bukan buleh nak kelok2..... tang bayar duik sekulah ehhh....... yang ni pun dah penutup eh..... kono jejago boto2.........

Awal bulan ni kita ngan kenkawan...... poie chimping...... lopeh tu....... poie lak ke morib..... tolong kenkawan jugo...... pasal fusion....jabatan..... mesyuarat .......... program ngan family..... program ngan jenjiran ........ soda tak soda....... awal muharram.... ado laie aktiviti kek sughau...... masuk lak ghayo oghang putih....... dah sampai hujung bulan....... bila nak masuk tahun baghu mulo lah ghaghu kepalo........ poning.......poning..... cam mano tak poning....... pikir2....an lah........he...he...heh....

..........ws..........

Friday, December 11, 2009

PONINg KE 90 ( Wajah Keriangan Menyertai Kusrsus Web.......JPNS)

Wajah peserta bengkal di Morib


Sebahagian dari peserta kursus di Impian Hotel Morib yang berlangsung pada 9 hingga 11 Disember 2009.

PONINg KE 89 ( Khabar dari Gunung Datuk......Rembau.......)

Dari posting 88........ Selama kita tinggal di N9 ni dah hampir nak pencen........ baru kali ini.......kali pertama.... kita menjejakkan kaki ke Gunung Datuk ...... tempat perkhelahan di daerah Rembau...... Laluan ke Tampin terlalu biasa bagi kita ...... namun pentingnya untuk singgah ke G.Datuk menjadi pilihan terakhir...... sekiranya mahu........ tapi asyik mendengar citer kenkawan maka hari yang sama ke stesyen Gemas iaitu di sebelah pagi........ kita chimping dahulu ke G.Datuk ini....... anehnya kenkawan kita masih lagi berbincang tempat setting kamera mereka lihatlah bagaimana tekunnya mereka berbual.....

Dalam keadaan cuaca dan persekitaran begini tentunya setting kamera sentiasa berubah2..... kenkawan kita ni........ set kepada manual setting....... mereka tak mahu guna auto setting...... yang angan2 nak jadi photographer semi pro memang bagus...... buleh balajar lagi tentang kamera...... so angan2 nak chimping ke P.Besar..... tak tahu lerrrr kok2 jadi atau tidak...... dalam pada ada pendatang baru .......new photographer...... cum melecum..........

Tengok......apa kata kita betul tak......... kemeriahan kelab tak formal ini...... bertambah ceria....... kenkawan lain tak teringin kerrr nak join...... Kita semua bersikap professional...... straight mind tak ade bengkok2 punya mind....... keinginan nak belajar kamera yang begitu tinggi membuatkan Ft Kp join sama....... okey lerrr tu...... yang lain bila laieeee...... kok ada cikgi.......cikgu.... peg..... yang nak turut serta .....jangan malu2 buleh kontek tampin kerr.... kp.... gemas.... atau rantau.....

Yang muda pun mahu turut serta tetapi biar lerrr dia tu tahu posing dulu..... belajar posing memberi faedah kepada dia apabila dia mendapat sebuah kamera slr digital nanti..... jadi pengalaman nak snap gambar orang posing......... dia dah alaminya sendiri........


So bergaya tak..... dia ni..... yang ada keinginan nak memilik sebuah kamera dslr...... dalami hobby fotografi ini dengan tekun dan bersungguh..... mungkin anda akan memilikinya suatu hari nanti...............ws.................

akan datang wajah2 puteri...... yang berada di morib............

Tuesday, December 8, 2009

PONINg KE 88 ( Jasa yang paling lama.........di negaraku........)

Selasa.....
Phone call dari kenkawan ahli chimping.....kita terima 9.00 pgi..... katanya kena kuar chimping..... kat Gunung Datuk dan tempat kedua di Gemas..... So kita mulakan kisah secebis citer di Gemas dahulu..... citernya macam ni..... he...he...heh....

Kenkawan kita tu baru pas lesen memandu...so dia pon test lerrr nak pandu...... tah macam mana dia colek sana ....dia colek sini...... dia colek sinun....... kenderaan tak mahu gerak.........

Eh...eh.... apasal jadi ni...... kira2 dah okey..... macam mana x mahu jalan niiii......agak2nya tayarnye sangkut kot...... tak lerrr.....biar aku poiee tengok.....

Kayu terselit x ade..... mu=inyak greese dah okey..... ni pasal niiiiii....... kena tendang2 sikit agaknya baru dia mahu pusing.......... poning....poning..... barang lama niiii...... patutnya kau ni dah kena masuk dock....... dah...... ke ada puteri....... duduk kat depan kenderaan kerr.... atau putera yang tenggek kat depannya........

Si cantik manis yang berdiri di atasnya padan.... ler dia malu2 nak bergerak...... terrr nak gerak pelan2 pasal si cantik manis ni memang cun melecun....... anehnya masih lagi x gerak cari lerrr penyebab yang kedua.......

Si putera tenggek kat depan.... itu pasal lerrr di tak gerak ....... putera niii......tah dari mana datangnya...... apa lah dia cari kat sini...... cari puteri kerrr....... atau makan angin kerrr........ maklum lerrr cuti2 ujung tahun ni....... duduk2 kat rumah boring agaknya....... Keretapi masih lagi tak jalan........ jadi kenkawan kita panggil lerrr engineer.... kok2 buleh jalan......so engineer ni bukannya nak betulkan....... kerosakan sebaliknya....... di posing...... eh.... eh..... ehhhhh....... poning.... poning.... poning...


Bila semua dah siap maka kenkawan kita semua turun...... ghamai2 kat depan Keretapi Tanah Melayu yang satu2nya masih tinggal lagi perkataan Tanah Melayu....... yang lainnya hampir habis........


Begini lah...... kenkawan kita chimping kat Stesyen Keretapi Gemas yang masih lagi ada tinggalan bangunan yang lama..... kira2 sedikit masih lagi...... stesyen ini mungkin akan berubah wajah...... agak2 nya apabila sistem komuter sampai ke Gemas kelak......

Bagi kenkawan kita yang kaki chimping tetapi tak dapat turut serta kali ini dek sebbkan mereka semuanya tengah exam...... jangan lerrr terliur yerrr........ dan jangan lerrr cemburu yerrr...... sbb kita dengar2 kome semua nak ke Bukit Tinggi SUMBAR hujung bulan ini..... syabas dan tahniah..... bagi kenkawan chimping...... kita dah ada ahli baru yang tengah dok nak belajar photography....... so kita semua kena bimbing dia...... welcome ke kelab chimping.... tak resmi ni..... kok tahan telinga buleh lerrr join........ kok tidak ....... batal lah hasrat nak turut serta.....

Chimping kali ini nak rekodkan pengangkutan paling lama ...... di Tanah Melayu ketika itu...... dan kini masih lagi berkhidmat...... tetapi dengan wajah baru...... tinggalan kepala keretapi yang ni....... patutnya di jaga dengan baik....... kok buleh adakan muzium Keretapi Tanah Melayu kerana kita fikirkan jasanya...... telah begitu lama...... dan telah melalui dua zaman........ so fikir......fikirkanlah............ws.........

ops.......ada citer sebelum ke Stesyen Keretapi Gemas......... iaitu chimping kat Gunung Datuk....... next posting...tunggu yerrr......

Imformasi keretapi tanah melayu 1
Imformasi keretapi tanah melayu 2
Imformasi keretapi tanah melayu 3
Imformasi keretapi tanah melayu 4

Saturday, December 5, 2009

PONINg KE 87 ( Sammmmm bung...............dari 86......)



Masih lagi di Gua Musang Pekan yang paling banyak meninggalkan sejarah hidup kedua ibubapa kita..... masih berada di stesyen keretapi ...... kerana ini lah satu2nya jalan perhubungan yang membawa segala macam ke dunia luar ........ kalau keutara keretapi mambawa kita ke Kuala Krai dan kalau keselatan membawa kita ke Kuala Lipis dan Jerantut......

Maka ketika meninggalkan stesyen keretapi Gua Musang ini ......... perut mula dah keroncong.... mengeriut2 nyanyiannya....... so kita mengambil keputusan untuk bersarapan pagi digerai berhadapan perhentian teksi
Selepas bersarapan kami mengikuti jalan keluar mengikut jalan sehala yang telah menemukan kami dengan kawasan semak berpagar....... Ibu Pejabat Polis lama.... cepat2 kita memberhentikan kenderaan kami ...... Kami melihat sekeliling pintu pagar kok2 tak kunci buleh lerrr kami masuk..... hampa ....... hasrat nak masuk kekawasan tersebut tidak kesampaian...... kok dapek masuk lerr....... dah tentu kita dapek lihat barek bujang bapa kita semasa mula2 bekerja dulu...... namun satu post istimewa buat ibubapa kita..... bergaya depan pintu tersebut.....
Satu post istimewa buat anak2 yang singgah ke blog ini dan cucu2 yang ingin melihat datuk dan nenek menusuri zaman indah........

Kami meninggalkan Gua Musang dalam cuaca yang selesa..... tengahari....... mentari dapat juga menyinari cahayanya ke bumi..... tapi buat seketika kerana awan mencemburuinya... Umtuk melepasi Merapoh..... kami bergerak dalam keadaan hujan lebat....... wiper kepada kelajuan paling tinggi..... dan lampu besar dipasang...... ciri2 keselamatan apabila berselisih nanti........ Keadaan jalan cukup baik........ Biasa lerr dalam perjalanan tak sepanjang jalan hujan dan tak sepanjang jalan panas...... Sesampai kami di Kuala Lipis cuaca panas....... Kami tidak singgah pun pekan ini........ Lantas Kami ke Pekan Jerantut...... Satu lagi pekan yang meninggalkan kenangan buat ibubapa kita dan kita juga ada kenangan manis di sini ...........

Tetapi kami bersantai dulu di Kuala Tembeling...... beberapa shot.... untuk kenangan Kita khususnya sbb...... lokasi pertama memulakan perkhidmatan dengan kerajaan Malaysia di ulu sini..... Ibubapa kita ajeerrr yang posing......kita x dapek camno kita kameramennya..... x apo pueh hati......

Selesai melepaskan hajat di jeti ke kuala tahan tu..... kami pun nak berangkat lerrr ke pekan jerantut........ ikut lerrr jalan kecik tepi sungai lantas ke pekan kecil Kuala Tembeling...... 30 tahun dulu....... macam masuk time tunnel ajerrrr..... kembali ke era mula masuk kerja 1979..... cam tu lerrr pekan Kuala Tembeling..... berbangunan kayu...... kita ingat pun dinding rumah kedai tu pun tak pernah tukar kot......!!!!!!

Hampir waktu asar kami sampai ke stesyen keretapi Jerantut...... waduh...... dah berubah wajah stesyen ini........ Bangunannya pun dah cantik..... okey lerrr

Di stesyen ini.....lah...... ketika kita masih bayi lagi di bawa oleh kedua ibubapa kita menaiki bas ke Kuantan...... bayangkan lah waktu tu tahun 56-57...........isyallah akan bersambung laieeee........ws..........

Thursday, December 3, 2009

PONINg KE 86 ( Menghantar Pelajar Tahfiz ke KB.......KTN)

Pada 29 Nov 2009
Pagi laie dah keluar rumah dari Tampin menuju ke Pinggiran Senawang.....singgah di Rembau mengisi minyak RM 61.00 Ke Pinggiran Senawang tujuannya untuk mengambil pelan petunjukkan ke Kok Lanas dan Tumpat Kelantan.......Almaklumlah perjalanan kesana bukannya kerap sangat....... setahun x sekali ke sana...... nak cari apo kek sinun...... kopok lekor .....leh dapek kat sini...... budu....pun buleh dapek kat sini.......

Perjalanan bermulalah dari Senawang ke Karak melalui jalan bukit Tangga Jelebu.......Ibu dan Bapa kita serta dua orang anak saudara kita sememangnya tak pernah melalu jalan ini....... Di Jelebu waktu pagi kabus....terutamanya apabilan menuruni bukit Tangga....... selepas Jeram Toi......

Sarapan pagi di restoran Najath pekan Karak
Disini kami pekena roti canai saja.......cuma nak alas perut jangan berkeoncong sangat..... kok kenyak perut alamat mata kuyu.....x boleh nak pandu kereta........ Dalam perjalanan kami asyik berbual kosong.......sambil kita menyatakan perjalanan kali ini perjalanan santai tak mahu nak cemas2 kejar waktu....... Dalam pada itu kita nak kembalikan nostalgia semasa bekerja di Pahang Darul Makmur....... ada juga ke Pekan Lipis....... perlawanan persahabatan bola sepak antara daerah Jerantut dengan Daerah Lipis........ So Jadinya kita sememangnya berhajat untuk singgah di Pekan Kuala Lipis menyusuri kembali Pekan yang ada di sana................


Masjid Sultan Mahmud Kuala Lipis
Bapa kita sememangnya dah berusia.........melepasi 70'an.......jadi orang lama x boleh bertahan lama duduk dalam kenderaan .....kena cari masjid untuk melepas hajat dan sembahyang sunat masjid....... jadi kami singgah di masjid ini...... kebetulan waktu Dzohor.......... Lepas sembahyang Dzohor........ kita klik pintu utama......gambar menghala keluar masjid........maka kita teringatkan ada sebuah masjid lama....... sekiran 1888.......penerimaan cara paksa Resident British pertama kok x silap kita lerrr.....

Masjid Kuala Lipis 1888 tahun binaannya.....tepi sungai
Kami sampai di Gua Musang kira2 jam 4 ptg gitu........ disini kita bekenan botol minuman sarsi....tapi x dapat beli dangan botolnya sekali....kok nak airnya saja yang buleh........ dah muak pujuk-memujuk kita juga yang melepas...... meneruskan perjalanan ke Kuala Krai dan Ke Koto Baru.........

Kami bermalam di rumah sewaan adik kita .....di Tumpat.....betul2 di belakang Sk Berangan 2..... sewaannya 150.00 sebulan


Keadaan rumah sewa di Tumpat Kelantan

Berakhir bab menghantar anak saudara ke SM Tahfiz sains......pada 30 November 2009......so kami pun memulakan perjalanan yang sungguh bermakna buat kedua ibubapa kita..... hajat nak bermalam di Kuala Krai .....kerana di sana bermula penghidupan kita..... Balai Polis dan tangga penyukat banjir ........ maka hajat tak kesampaian kerana kenderaan dan jem sedari Kg Pek....... hingga ke stesyen petronas di Kuala Krai......

Perjalanan diteruskan juga hingga ke Gua Musang dan disini kami mesti bermalam......banyak tempat yang perlu dilawati....... kerana permulaan kerja bapa kita bermula di sini 1951 sebagai anggota polis......... apa yang nak di lihat...... pertamanya ........bangunan Balai Polis dan keduanya stesyen keretapi....... sbb perhubungan ke GM adalah melalui keretapi sahaja

Stesyen keretapi Gua Musang

Ujung kanan Bukit yang mempunyai gua yang boleh sampai ke atas
bukit......sepatutnya menjadi satu daya tarikkan ke Pekan
Gua Musang...... kerana di dalamnya ada berbagai legenda...........

Ibubapa kita yang melihat kembali nostalgia kehidupan mula mereka di sini

bersambung........khas buat adik beradik kita dimana mereka berada......dan cucu2nya di Mesir....Kelantan ......Johor..... Kedah.... Melaka..... Putrajaya..... Nilai.....Negeri Sembilan.........ws........

Wednesday, December 2, 2009

PONINg KE 85 ( Kepenatan.... Keletihan.... tidoq...... )

2 Dis 2009
Jam 10.51 pg ni baru dapat kita membuat posting kali ini. Dah lama juga tak buat posting baru..... kira2 6 hari lalu........ Dalam masa 6 hari ini lah banyak perkara yang berlaku...... cerita2 perjalanan kita kesuatu tempat........

Dari hari minggu .....seawal pagi lagi dah keluar rumah........ hingga lah sampai kembali ke rumah tersebut jam 10 malam tadi......... Sesampai aje ke rumah........ emak dan ayah kita menyiapkan tempat beradu mereka...... manakala kita rehat sebentar melepaskan lelah perjalan yang jauh....... Perjalanan yang menjangkaui 1303 km....... catatan dari pintu pagar rumah hingga kembali ke pintu pagar rumah yang sama.........

Orang2 mengatakan banjir di kawasan pantai timur........ tapi kita tak bersua langsung dengan perkara sebegitu........ nantilah kita citerkan perjalanan 3 dalam satu tu........ yang telah kita lalui dengan kedua ibubapa kita.......... gambar2nya akan disertakan sekali nanti....... ws....

catatan
Kenkawan kita jangan cemburu yer....... sbb chimping kali ini ...... dengan ibubapa saja...... menyusuri nostalgia mereka...... se awal gerbang perkahwinan mereka berdua....... setelah usia mencapai 76 tahun........

Friday, November 27, 2009

PONINg KE 84 ( Program Tak Tentu Masa.........Ikut Mahu Aje......)

Minggu yang lopeh emmm......22 November...... tak sangko2 member kat sebolah ghumah ajak buek dodol......(kelamai.....kek kampung kita cakap cam tu)..... jadi eh....... saip2 lerr member pasang khemah....kok2 hujan maso mengacau tu....... Mengacau boto2 kek belakang ghumah kenkawan kita Munawir.........emmm......yang dodang cokak pinggang tu........ dio lah anchornya dalam hal2 macam ni........

Program mengojuk2 cam ni biaso ajo buek kenkawan kita sejiran...... daghi mulo2 duduk ghumah ni.....agak2 eh.....sojak tahun 2002 laiee..... selalu buek ........ bbq lerr........ bakar lomang lerrr.... buek dodol lerrr...... kok tak ado yo aktiviti ......... cukup lah minam potang samo2 kat belakang ghumah tu........ Kalu kita ado pisang masak ......oghang ghumah kita buek kodok.....hangek2 laie...... hidangkan kat luar ghumah........maksud kita .....tompek biaso lerrr ......... dah siap dongan mejo dan keghusi..... Yang mengamcam eh....bebudak yang main bola sepak jalanan.... tu....... dio oghang kokojap beghonti........lopeh cokau kodok paneh..........lopeh tu main balik....cam tu lerrr ...... koghap yo kita buek camtu.......syok tengok bebudak camtu............

Mengacau dodol tu ado sobab eh....... menjolang 27 haghi ghayo haji....... tu sbb timbul ideo nak kacau dodol...... semuo dibuek oleh kaum jantan......oghang ghuma maso ni duduk santai.....jadi mem bosa....... Tapi pueh yo nak kacau kok makin lamo makin kogheh..... Takdo hal tu .......jenjiran ghamai nak tolong.......... yang paling tuo Abang Nordin.......oghang dah bebeghapo tahun pencen pun join sekali....... tabik spring kat dio........

Lopeh tu solang bebeghapo haghi kemudian......buek bakar bolu....... 26 biji tolo habih......nak test....buek.......nak makan-makan kat luar.........(belakang ghumah tu lerrr).....cam tu yo bebudak ghamai join sekali.......dio oghang tu tolong makan ajerrr...... ponek memang ponek...... tapi gumbira

Mugo2 semangat cam tu bekokalan selamo2 eh.................ws...........

Monday, November 23, 2009

PONINg KE 83 ( Episod 2325.......sam02 kita nilai....he...he...heh....)

Kita pagi ni ....... pukul 5 pg dah bangun......bukannyo ado apo2..... tapi nak tunai...an hajat sahabat sejiran....... yang nak teghobang ke Bukit Tinggi SUMBAR......jam 7 ++ pg........ Dah dio mintak tolong antar....... kono lerrr antar ......begitu lerrr hidup berjiran........

Siap2 sampai kek ghumah........ mako kita pun relek ye.......... kul 8.30 pg ......... antar oghang ghumah kek pejabat tompek dio kojo......... ati x sodap ghaso eh......... kita pun singgah lerrr ke pejabat kita....... nak lihat apo yang x kono.......... sambil2 tu ado lerrr kenkawan telepon....... dio cakap........ mano poiee oghang kat pspn ni....... dio dah tunggu kat bilik komputer ......... bilik server x buka........ dio pun mintak no tele pengerusi ppt ......... kok2 ado yang baghu....... sbb dah ditelepon..an x berangkek....... dio cakap kat sinun masih bolum ado oghang.......... aik.......pikir kita laieee....... haghi ni kan dah putus...an untuk set pendaftaran penghantaran bahan TEKNOPEN.......apomacam jadi cam tuuuuuuu............

Episod haghi ni hinggo haghi ghobu akan datang memang nak kita nanti...an...... nak lihat cam no oghang2 yang terer2 kojo...... kita oghang kek bawah ni........x do standard....... oghang bawah no ware....... x leh pakai....... so kito samo2 ontok2......... ado mato pandang..........ado telingo... dongar.... ado mulut plasta....... di sughuh poieeeee......di panggil datang...... camtu lerrrr yang belingkar2 dalam kepalo kita buek maso ni.......... Bukannya ape......... daghi bulan tigo dulu kito samo2 buek perangcangan untuk majlis ni......... supayo pekagho ni bejalan lancar dan mendapek hasil yang paling baik....... sbb kita kato cam tu........ pasal eh...... Bondo ni dah hampir kek sepuluh tahun kito samo2 buek.......... bukan ehh.... baghu setahun jagung......... kita dah bantu dio oghang buek perancangan cam tu hebat........ tapi dio oghang kek ateh2 tu buek sambil lewo ajo.... ( Jam tu nak tebeghak ........maso tu lerrr nak gali lubang )........... tu sbb eh...... episod 2325 ni kita samo2 lihat kehebatan kelamkelibutnya he...he...heh....

Dah bebeghapo siri perjumpaan khas bincang pekagho ni....... tapi yang datang ehh..... oghang2 yang muko dah lobam...... dah basi .......muko2 ni lerrrr yang nak naik...an balik imej pejabat dio oghang ..... yang bosa....... pangkat ko..........yang bosa poghut ko......... yang bosa tengkoghak ko..... x mahu datang........... agenda ni .,........ agenda pusat dan dio oghang koja kek pusat........ ops...... bukan pusat yu tu.......... jangan pikir....an pusat yang lain yoo.........

Kenkadang kita pun x paham apo yang dio oghang kojo..an....... ado yang soghang tu x nampak muko dio kek pejabat........ ontah lerrrrr.......

Kita pun dah nak poieee..... kat sinun nak yo tengok episod2 yang managhek hati he...he...heh.... tapi kan....... kita tak nak lerrr poning2...an kepalo ni.............


.....ws.......

Wednesday, November 18, 2009

PONINg KE 82 ( Gigil Sojuk......Bulan ni .......sojuk tak menontu.....)

19 November 2009
Baghu2 niiii kita ade lerrrr terseghompak dongan blog Acikaw......Induk Kaw........ Kita heghan cam no dio oghang leh poieee Kinabalu...... ateh puncak gunung tuuu.... dalam musim hujan ni....... tapi tak polek bona lah.......... kok2 dio oghang poiee sebolum musim sojuk............ agak ehh...... dio oghang poieee tahunnnnn lopeh kot........ cam ne pun tak apo sbb dah lopeh......

Yang berduo tu ......yang kek dalam gambar blog induk kaw tuuuuu........membuek...an kita ghogham bulan madu dio tuuuu....... tak lek heghan pun dah bosa2 anek2 ehhh......... tu tolak topi yang ponting eh....... dalam ati sentiaso bulan madu .......ops......mudo......sontiaso......
camne pun tangan kighi tu kok buleh bia buleh nampak....... ni te sughok..... buek oghang lain gogham..... bukan gogham kat cun dio...... tapi gogham kat oghang ghumah kita........... ni mula lah nak ghancang buek cam kenkawan kita tu........ jangan maghah ha......

Donga khabar ehhh..... dio oghang nak poie sekali laieeee...... kat ateh gunung tu..... tak silap kita tahunnnn dopan 10.10.10 canti k tu ....... ngam numbo tu....... tapi tak ngam buek yang poie sensoghang...... tompek sojuk........ tak ado yang nak memaneh..an........ Yang soghang tu tak apo lerrr sbb dio dah biaso panjek gunung......... tinggal kekasih eh.... kat ghumah...... ngumpul haba....... tu sbb bosa badan eh...... tapi tahun dopan .....kimpeh sikit.....mungkin habo tu dio lopeh..an kat gunung tahun dopan.....he...he...he....

Dio oghang ado yo ajak kita gi samo ngan group tu...... tapi an...... tak leh nak cakap...... sbb tahun dopan banyak penkagho nak di selosai..an..... jadi x dapek nak nolongan......jangan maghah yo indukden......acikaw........ sendo ghughau buek kito tambah akrab.........

Haghi ni kita taip posting...... sughok2...... tongah ado petandingan.....kat organisasi kita...... jadi tak leh tulih panjang2.... cukup ler setakat ni yoo.........ws........

Tuesday, November 17, 2009

PONINg KE 81 ( H1N1 takutkah kita dengannya atau..........)

Senayan malam kita gi....... ketompek biaso iyo lerrr ....... tiap2 lopeh maghrib kita berangkek ke sughau ni....... pado malam senayan, selasa, ghabu, khomis dan jumaat ....... bulek dikatokan seminggu tu memang ponoh dek aktiviti malam2...... ekau oghang jangan ado otak kuning..... pikir...an pekagho yang tak elok...... kita ni bukan caghi bondo yang x elok..... dah lanjut...... sonjo dah tibo ......sebolom oghang lain mengingek..an kito ....... lobih baik laiee..... kito soda sendighi.... he...he...heh....

Biaso lerrr lopeh baco tigo oghang sekali jalan........ masuk laieee tigo oghang......sampai habih jemaah yang ado kat dalam sughau tu....... Jadi rutin kita beghompek ....... yang kato dio oghang the 4 stooooges ni....... soghang kat pilah....... soghang kat ttj dan duo oghang ni pulak kat senawang...... bilo bekumpul di sughau tu...... mesti singgah (jem) kat kodai makan....... lopeh baco memang sodap...... order bahan isi poghut........

Yang best nya the 4 stooooges ni memang ghapat....... ustaz pun tahu...... tuan pun tahu...... malah 4 stooooges ni pun poieee umrah tahu 2007 bersamo2 ustaz tu....... sampai la ni pun 4 stooooges totap ngam........

Yang soghang stooooges ni badan ehh..... memang bosa........ bouncer kita oghang......... soghang laiee....... memang cool.......... laieee soghang ni....... kok bejalan malam mato ehhh...... x leh lolap...... soghang lain macam biaso........... mengelat ajo.....

Memang kito oghang x leh duduk ghumah lamo2....... bilo malam jo.......mesti nak gi kesini....... jadi ehh... dalam firasat kita yang poning-poning......... agak kito 4 stooooges..... kubo dah mengamit2 ko.......dah disoghu2 ko...... dah dinyanyian....ko.... ontah....... jadi eh.....copek2 lerrr caghi boka...... nak ngembagho...... bekurun lamo eh.....

Dalam pado tu .......ado yo ahli baghu masuk........ join kat sughau tu....... bukan eh.... mudo2....... yang join tu pun dah tuo2...... tapi x do yo dio oghang tu nak join 4 stooooges.......... agak ehh..... tak leh tahan......... semuo ehh....main lopeh...... cakap ......... mano nak tahan........

Kok malam tadi bouncer......... stooooges yang bosa badan tu........citer tentang H1N1....... dio kato ....buek maso sekaghang ni........ oghang ghamai tak laieee....... takut kat penyakit tu.......... oghang laieee....... tambah takut kat penyakit yang baghu jumpo........kok tak silap kito V1N1 ko.........B1N1 ko cam tu lah bunyi ehhhh....... Dio tu pun dapek tahu maso dio dongar Apek cakap..an....... mulo2....poning yo kito mikir...an penyakit baghu tu.......lamo2 golak sendighi kito.....emmmmmmmm faham lerrr kito...... jadi kito jangan lerrrr takut V1N1 ko.......takut B1n1 ko...... macam citer " mesyuarat tingkap"....he...he...heh....

Sunday, November 15, 2009

PONINg KE 80 ( Shot latihan kamera sukan........Kemas )

14 November 2009 ......Sabtu lalu.....pagi2 laie dah kono kojut..an...... kono hantar anak kat pokan Ghantau...ado sukan bola sepak 7 sebolah......antara TBK Kemas dalam DUN Ghantau......ni temasuk lerrr TBK Perpaduan..... Kita pun apo laieee toghus capai kamera lawya niiii ......nak cubo2 belatihan shoot action punyo gambar......... aspek yang ni lerrr selalu...eh ter tinggal dalam belajar tentang kamera........ ni cubo2 yo.....kok silap teknik maaf jeee........


Sebolah ni gambar pasukan TBK Ghantau siap dongan Juru Latih eh.......dan pengurus ....pasukan......

So Gambar cam ni tak apo lerrr sbb kedudukan dio oghang tu kaku .....tak goghak2....sonang yo shot gambar cam ni......gambar cam ni memang semuo oghang buleh shoot.....


gambar camni buek kita poning2 bona.....kok guna AF lensa tu goghak tak duduk diam.....maun x maun tak pakso guno.........MF bercelinap lerrr jaghi tangan kighi memfokus aktiviti tu........ isyhaallah kok banyak latihan buleh jayo niiii....... nak dapek aannn........aksi cam ni pueh ajas..... dan banyak kali shoot...... lopeh tu baghu pilih gambar yang baik......tapi banyak yang masuk tong sampah...... nasib baik digital no problem lerrr..... Kok Member chimp ado lokali aktiviti cam ni.....sound2 lerrr buleh jugak tukar pendapat........ ni kita sensoghang....... leleh poloh....

Cahaya mentari tak nampak lak maso tu.....asyik mondung yoooo...... maun tak maun guna lerr ikhtiar macam2....... so setakat ni hati masih tak pueh laieee.....nak latih laieee.... Masuk yo 2nd round......hujan lobek mencughah2 tughun....... kita pun balik lerrr keghumah......sbb...... jam 2.30 potang nak poieeee putrajaya......lunggok ghamai2 kat sinun......... nak konvoi ke Klana Jaya...... adik kita numbor duo .......nak berangkat ke Mekah tunai haji ......Mudah2...an dapat haji Mabrur.....aminn........ws.....


Friday, November 13, 2009

PONINg KE 79 ( Semuanya .......SEGERA!!!!! Makan.....Minum.....Banjir.....Runtuh.....?)

Haghi Khomis ...... semalam lerrr....... kita daghi Pokan Ghantau nak balik ke aghah Seghomban....... lalu jalan Kombok....... memang laluan itulerrr yang paling ghamai cikgu2 guna......sbb dio oghang ngajar kat Ghantau..... Ado tigo sekulah menongah...... dan banyak sekulah ghondah..... kok waktu pagi2 laieee kigho2 jam 7 hinggo 7.45 tu....... maso tu maso puncak ........jem dopan sekulah Akhir Zaman........ ops........akhir zaman kok memang macam tu kot........

Tapi yang kita nak citer kat sini bukan pasal jem tu......tapi citer pasal air........ Air yang tughun daghi langit ni...... pemberian Tuhan..... jadi rahmat semuo pokok2..... manusio.... hewan..... dan macam2 laie........ tapi bilo manusio salah urus dunio ni.......mako datang kemudharatan kepado kito semuo........ sebagai contoh.........

Jam 4.45 potang .....kita terkandas kat kombok......... area sebolum sampai Taman Permata....... Yang sebonar eh........ tompek tu bukan eh.....tompek banjir......... air kat situ linteh jalan ghamai2.... sbb kat sebolah kighi gambar tu .....ado longkang.......makno ehhh....... jalan air tu dah ado......... tapi dah sobun..... tak di urus secara berkala....... tu sbb eh....... air tu linteh jalan...... air tu tak sompek nak rehat2 santai kat dalam sawit ..........kok kito poie ke ateh laieee masuk jalan ulu sawah .......... pokok gotah dah habih kono tobang........ tanah eh........di kojo...an........ jadi ghumah air nak rehat dah tak ado..........!!!!!......... Kito yo yang susah!!!!! poning mikir...an jalan lain.....!!!!?????/////

Pusing balik nak jalan Ghantau - Seghomban...... masa tongah mandu tu......mato ado joling2......sungai di kighi jalan menghala ke Ghantau........ paghih air tak menunjukkan air boso...... ni tontu banjir kilat nii...... Kok kita nak ikut Pokan Podeh......jalan tu dah jauh sangat.... laie pun nak lalu kat Pejabat DUN Ghantau.......haghi Khomis ni .......... banyak oghang ........keto pun banyak parking topi2 jalan........

Kita belok lerrrr ke kanan.....aghah......ke Pokan Kuala Sawah.......opss.........jalan tu lerrr yang ado bustop yang ghoboh tu........... sampai yo kek situ.........ado yo laiee air melinteh jalan...... boto2 kat dopan bustop yang ghoboh tu..........

Lalaun Ghantau via Kuala Sawah

Kebanyak...an air melinteh jalan ni bukan apo....... longkang dan paghit tak dapek pembelaan...... patut ....di selenggara secara berkala....... kojo sapo tu...... Negagho kito dah banyak ado jabatan2.....tertontu....... pekojo eh...pun dah ghamai......... tontu tak masalah...... yang jadi masalah eh........ pekojo tu........ nak jadi bos......... "SEKULAH TINGGI BELAJAR KUGHANG" nak di samo ...an oghang kojo kat opis bosa.......

Jalan nak sampai kat ghumah dan memakan maso yang agak lamo........ poghut pun dah bunyi..... kita pun singgah pekena dulu kat Nyatoh....tompek biaso .....

Ado laie citer yang kito dah bayar tapi dio oghang tak buek ....... ws.......

Wednesday, November 11, 2009

PONINg KE 78 ( Jam nak Lepas hajat jam tu lerrr nak gali lubang.......kelamkabut APA NIIIII!!!!!!!)

Posting kali niiii ......kita tulih bukan apo.....sajo nak kongsi pengalaman kenkawan kita. Dalam bebughak.....sembang2 kat kedai kupi......... termuncul lak citer tontang...... program pertandingan.....tah apo2...eh pertandingan tu ....pun kita tak lerrr nak ambik hal sangat...... Tapi kannnn.....kenkawan kita ni asyik membebel ajo.......... Dio kato program tu dah dokek time....... tapi syarat ehhhhhh dio tak joleh..... ni dio dah nak cuti sekulah......dah nak balik ke kampuang dio...... masa tu lerrrr pegawai tu sibuk bebona nak wat..........

Dio cakap....an..... program tu dah dibincangan........ dulu laieee....... kok tak silap kita dongar lerrrr dah daghi bulan tigo dulu........... Tapi sonyap ajo......... baghu2 ni ajo muncul citer tu pulak...... Kita pun teghingek kato oghang tuo2 dulu....." dah nak lopeh hajat jam tu lerrr nak koghek lubang..." tu lerrrr kato2 yang molek nak ditulih...an. Kenkawan kita sambung laieee...... yang cukup LAWAK tu.... dio aghah..an supayo muektughun dari portal oghang yang menganjur..an pertandingan tu...... tak ado pun..... pueh lerrr kenkawan kita cu......belayau tak yo jumpo2.........

Ado kenkawan kita yang kojo kat Putrajaya tu...pun menampuk.......agak ehhh kek Pejabat bosa dio oghang tu tak ado pegawai ko????? dio agak2....... kojo2 ......mesti tunganglanggang...... kok budak sekulah buleh lerrr jadi cam tuuuu sbb dio oghang tu bolum cukup akar eh..... hinguih leleh laieeee.......... Kita pun sampuk lerrr cakap kenkawan kita tu...... Ekau jangan lerrr bughuk2..an pegawai tu........ kita ni kono muafakat..... elok2..... caghi suagho ghamai.... buek keputusan........... iyo lerrrrr kato kenkawan kita tu......... membalek.....an cakap kita tu...... kenkawan kita yang daghi sekulah tu gaghok2 kepalo2......ke PONINGan......he...he...heh....

Apo lak cikgu gaghok kepalo.........kita tanyo dio......emmmm ni yang paling payah niiii..... Majlis tu dibuek maso cuti sekulah......katonyo....... maso tu lah wan dio nak kawin........ lombu eh......nak beghanak....... keto eh...nak di servis....... tah apo2...laie alasanyo..........

Apo.......pegawai tu sebok bebeno ke? tanya kenkawan kita daghi Putrajaya tu......... di jawab dek kenkawan kita daghi sekulah tuuuu........ mana lerrr aku tahu........dio di jabatan lain....... aku di jabatan yang lain.......mano nak samo...... Kita pun he...he...heh....

.......ws..........

Sunday, November 8, 2009

PONINg KE 77 ( Marah nyamok kelambu di bakar.......mana silapnya!!!!.....?????)

Malam minggu (semalam)....Kita di ajak oleh kenkawan.....kato dia oghang nak poie Bukit Jalil...... oh..... pasal bola tu....... walaupun kita ni bukan anak jati ns.....tapi dah jadi somondo oghang ns.....ikut lerrr ns ni....... kita tolak sobab kita nak poie kat stadium di Kelab Tuanku.....Bomban...... tengok bola kat situ lagi sodap....... buleh lihat oghang yang main tu sebiji2.........

So kita ngan famili poieee lerrr ke ghumah adik ipar kita kat sinun...... tengok bola ni nak ado ghamai oghang baghu sodap......

Lopeh NS sumbat gol ketigo tu...... baghu lerrrr nampak tabiat manusio.....yang di papar..an kat tv tu....... tekojut kita lihat sikap penyokong GOMO Klate GOMO Klate.......bukan apo......kita sodih yo....... dah bepuluh tahun pesta bola tu berlangsung.....tapi...an sikap penonton bukan betambah baik......tapi masyaAllah apo lak jadi.....macam tuuuu....... Yang kalah perlawanan....apo lak keghusi stadium lak jadi mangso....... di bakar........ moghecum pun ado?????!!!!!!....... Apo lah sikap oghang kito.....terutamo negoghi yang banyak alim2....oghang eh... Salah didik ke dia oghang ni...... Atau salah pendidikan kerrr...... tak ado kerrr silibus tentang sahsiah..... atau jauh ker penyimpangan dari ajaran Islam yang menitikberatkan akhlak....

Kita bila lihat sikap penonton klate....tu.......nampak sangat kughang akhlak..... betul kerrr oghang klate ni cam tu......kughang akhlak atau nafsu besau yang tak tertunai...??????? Yang paling bughuk ehhh pemberita pun tumpang semangkuk.......sampai berdaghah kepalo eh....... Apa lah imej yang di bawak oleh klate punyo penyokong???????

Tamadun!!!!......iyo .....ler......negagho kito dah capai tamadun yang baik....... itu.......tamadun pembangunan......apo lak hal nyo tamadun insaniah.......cirir kerrr!!!! tamadun tu dalam kehidupan kito sehaghi2. niiiiii!!!!!!!

Entahlah.........lu pikir lerrr sendighi......ws......

Wednesday, November 4, 2009

PONINg KE 76 ( Alahai kampung.....Omak Den..........)

1 November 2009... Kali pertama kita sampai ke kampung ini . Kampung Kuala Sialang tidak jauh dari Pekan Bahau...... menghala ke pekan Batu Kikir.......... Ialah tempat ini kira2 popular jugak.....sebabnya berhampiran dengan kampung Batu Kelulut, Kampung Jempul dan kampung Gajah Mati...... terpikir kita .......macam ada kaitan kampung2 ini ..........kita ingat pasal seekor gajah kot.......mana lerr kita tahukan......... orang dulu2 hidup sebelum kita.........kok kita dulu sebelum orang tu......kita wat citer macam ni......... seekor gajah naik kat kuala sungai sialang ......terus jalan sampai kat kampung tu gajah ni makan batu2 yang ada kat kelulut.....tah berapa lama berjalan sampai tak larat laiee gajah tu pun mati lerrr kat satu tempat tu.......... jadi tempat gajah tu lalu jadi lerrr nama Kg Kuala Sialang , Batu Kelulut dan Gajah Mati.......agaknya macam tu kot.........dongeng kita ajerrr..... tapi yang kita nak nyatakan kat sini bukan citer asal-usul kampung2 tu....... yang kita nak citer lain......

Sejak dua menjak ni kita asyik dengar citer orang mati lemas........ jambatan gantung runtuh lerrr kat Kg Dipang kampang...... kat Terangganu budak mati lemas lerrr......semua citer pasal air..... air yang begitu lembut......pun buleh membunuh.......cam ner tu...????!!!!!........ Kita pun teringatkan bangku sekolah lamo dulu........ kek Alor Gajah, Melaka sekulah kita namo ehh Sk Ganun.......... kek dalam sekulah tu lerrr.... maso tu kau orang tah ado tah tidak......maso2 jaman 60an.....Maso tu kita ada belajar Ilmu Kesihatan, Ilmu Alam, Tawarikh Ilmu Kira-Kira, Ilmu Sains, Tata Rakyat lerrr dan tah ape2 laieee......... Poie sekulah pun jalan kaki kurang lobih 1.5 batu.....Maso tu alam sekeliling nyaman.....tak macam sekarang ni......ekau tengok lerrr dalam gambar kat atas tu......bukit dah jadi botak.....ghimeh kita lihatnya.......Macam kepala botak ....... orang botak ni .......orang yang dah tua........... Tapi bukit botak bukan sobab tua .....tapi sobab.....rakusnya manusia.....

kita rasa tak heran langsung kalu orang mati lomeh.....dek sobab air sungai tibo2 bosa...... mendhoghu kepala air tu sampai ......... dek sobab...an bukit dah botak......cubo pikir...an....... KIta yang tak pandai ni pun buleh pikir.....cam ni......Maso dulu ......pokok2 bosa .....tumbuh kat bukit tu.....akar tunjang........banir ....bosa......dan akar 2 yang lain saling bantu membantu menguatkan tanah yang di bukit tu......Jadi bilo hujan lobat.......air yang turun tu di sokat2 an.....oleh akar tu...... ado yang tertakung coleh2 akar kayu tu meghosap ke bumi.....di simpan..an untuk beberapa ketika........ air yang lopeh.......mengalir perlahan.....sobab tersokat2.......jadi lambek lerrr air tu sampai ke anak2 sungai......air yang tersokat2 tu tak lerrr koghok....macam air teh susu........

Kok macam bukit kat Serting tu yang melatabelakangkan kampung2 disitu suatu hari nanti tak mustahil pula sawah2 yang ado kat akan jadi kering -kontang.....tak tanam padi laieee........ Sobab ehhh......bilo bukit tu dah botak...tak ado pokok2 bosa.......air hujan turun ke bawah tak ado penyekatnya......maka air tu turun laju....dengan membawa tanah2 yang terhakis...... tu sobab ehhh........jaman sekarang ni.....bilo hujan lobat sikit......banjir kilat.......bilo hujan lobat sikit......rumah masuk lumpur..... Orang2 yang rakus tu memang tak ado otak......tak kigho lerr ....oghang tu bosa ko......oghang tu kocik ko......tapi dio oghang tu memang rakus.......memang nak kayo copek........ kok tepandang ajo balak2 kat bukit .....leleh air liur dia oghang tu.......... nak dapek..an......tapi bilo dah dapek yang kayo-rayo bangso lain....... yang punah ehh kampung kito..... alam sekeling kito..... sawah kito...... ikan kito.......macam mano nak bolo ikan kolam.......

Kita pun tak heran..an bilo masing2 khobar...an paneh2.......cuaco paneh........ mano nak ado imbangan kat bukit dah tak ado kelombapan...... air......bilo angin tiup.....sampai kat kampung kito ......angin koring ajo......

Kita lihat lerrr kok panjang umur kita dalam maso limo ke sepuluh tahun akan datang.....cam mano jadi ehhh......kampung kito.......cam mano jadi ehhh.....negeri kito.......cam mano jadi eh....negara kito.......dan bumi kito...........ws..........

Wednesday, October 28, 2009

Poning Ke 75 ( Hebat kenkawan kite............x sangke yeer!!!...)

video
Malam Senayan yang lalu kita......lihat kehebatan kenkawan kita.....yg mano bakat kat dio tu x ponah di tunjukkan...... bilo berado kat tompek cam tu......agak2 tekughung.....dio un tunjuk hebat.... rock habeh.....dio..... kenkawan lain tekekek golak..... yang x golak tu ..... tesongge2 macam koghang busuk...... Kita ngan spontan......macam di taghik2 guno camera chiput kita pun.....shoot........x jadi shoot foto....... tukar mode to video....... kita x kigho toghang ko......golap ko....... janji kita dapek rakam aksi dio......... tengok lerrr.......kok tak tegolak kito....... bukan oghang namo ehhhh...... ade lerrr shot cikit waya kat ateh tu......

Yang video tu pada bolah malam .........lopeh makan........ yang pado potang sebolom tu........ kat tepi pantai....... ado pertandingan..... semuo peringkat umor...... dicampur..an dalam satu kumpulan...... acagho petamo x best sbb ....... caghi gulo2...... tontu untuk bebudak..... oghang tuo takkan nak caghi gegulo...... malu cikit lerrr......... lopeh tu baghu lerrr acagho ghamai.......... join yang kocik.....yang bosa....yang tuo....... semuo oghang mesti kojo samo kok tak........ tak leh monang............ Komamden cakap....... acagho ni namo ehhh...... ciapo buleh buek yang palang panjang?????......... uuuhhh mang aiiii...... apo ni..... yang paling panjang!!!!!..........tegagap kita dongar eh....... ni bebudak ado samo.....pompuan dan lelaki pun ado........ camno nak wat paling panjang....... loteh otak kita mikir..an.......

Pendek citer tetuan buleh lerr lihat foto tu kat http://www.majlispkgns.com - dalam foto gallery - hari keluarga - game pantai......... Nak sambung lek citer tadi......... bilo nak panjang........ ado peserte bukak baju...........bukak tali pinggang......... bukak tudung......... bukak selipar........... ado yang bebaghing........ ado yang mennyaghap....... ado yang menjalar........ ado yang tekangkang....... ado yang tejelepok........... yang tejelepok tu sbb badan ehhh......... bosa...... macam t............g x leh sobut...... sensitip............Tapi yg best tu............ kat kumpulan satu yang lain tu...... tetibo jo.......ado tali plastik tambek kobau........ tah datang daghi mano...... kita pun heghan...... takkan..... ikek seluar pakai tali tu....... camno pun....... kumpulan tu x monang....... sbb tali kobau ehhh.... haluh....... dah pendek2....... camno nak betanding paling pajang!!!!.........

Jadi eh...... yang monang petandingan paling panjang.......... kumpulan yang oghang ehhhh.... bosa2 dan panjang2........ kumpulan tu x ado yang gomok2 ehhh......... semuo eh........ slim2 ajerr..... he...he...heh.... jgn maghah haa!!!!..........


Thursday, October 22, 2009

PONINg KE 74 ( Peristiwa Pelek ......... Tak Menghairankan..........)

Haghi Komis ni biasonyo....... tak buek banyak kojo....... house keeping aje kat pejabat..... cuci sini sinun sikit...... komeh2..an fail...... Kita belek2.... perancangan yang dah lopeh...tahuun ni..kok2 ado yang tak buek laieee.......emmm.......nampak eh.....dah beres semuo eah........ tak beghutang kita tahun niii......

Dah cukup lamo kita tak baco sughat khabar....... tup-tup ado lak satu sughat khabar kat ateh mejo lobi......tak sapo yang boli pun kita tak tahu......... selak lerr satu......muko sughat ke satu muko sughat.......tak menaghek minat kita nak baco.......lagi2.....cito bunuh......saman...... ghompak...... Naik menyampah kita dongar hal cam tu.......... kok pasal duit.....pompuan ko........ buleh membunuh...... haighan kita dunio la niii......

Ado satu yang kita cukup minat nak baco........ cito bondo yang buleh togak sendighi ni...... cukup polek.........cam kenkawan kita punyo blog.....Polek2 Bona tu...... dio punya cito direct...... yang kita ni tengok sebalik eh..... yang togak2 bedighi tu..... sendighi2 tuu........ pulak oghang ghamai tengok......cam no buleh jadi cam tu...... Alaaa....... sejadah yang togak sendighi kek beberapa tompek boleh utagho tanah air kito....tu.......

Kita ghaso la.....memang tak polek........ cam no nak polek.......meh kita buek kajian cikit....... cam niiii...... Kok kito ado kelapangan meh kito poieee.........mosojid...... kito tengok........boghapo punyo banyak sejadah......... kok maso dulu sejadah ateh carpet......sobab karpet tak ado jalur warno yang melotak...an tompek kaki......... Bilo kito kigho sejadah......waktu maghrib........ sejadah dalam setor lobih banyak dari oghang sembahyang jemaah dalam dewan mosojid......... Meh kito lihak lak...... mosojid yang karpete redi mad ado jalur tompek kaki....... selueh2....eh dewan mosojid tu .....tebontang.....siang malam....cam tuuuuuu ajo.....oghang tak ghamai......... Maghrib ado lerrr cikit sbb oghang dah balik kojo.......kok kito intai...an maso sembahyang Zuhur dan Asar lak ....agak2...eh cam no..... Tok Imam dah tepakso.....sbb dah ado elaun...... makmum eh.....buleh bilang dongan jaghi....... mosojid bosa....... kok ado mosojid yang lamo nak dighoboh...an buek baghu.......

Tak menghairankan kita kalu sejadah tu togak sendighi...... kito tak mengimarah...an mosojid .....jadi mahluk halus lah yang memenuhi dewan mosojid tu....... nak di buek dongan tak ado tando.....nanti dilanggar dek manusio......yang soset kek mosojid....... jadi buek lerrrr sejadah togak sendighi....he...he...heh....

Kito ambik lerrr ikhtibar cikit.......sejadah tu togak wak pagi........ tontu lah bondo halus tu sembahyang Dhuha.....kut........ sbb kito tak biaso nampak oghang buek Dhuha...... kek mosojid..... kok ado........ tu...... kita tak nampak.........kok ado baguih lerrr....

Oghang2 halus ni tumpang dewan sembahyang kito........ nak buek tanah dah tak ado.......kok ado....sekali pun......asyik kono ghoboh....an takut tak ado permit nak beno....... Tak pun kono langgar........ sbb oghang tak nampak bondo halus niii.......

Kok ekau oghang baco cito ni......jangab lokeh pecayo.......kono pikir.2....an........ ws......

Friday, October 16, 2009

PONINg KE 73 ( ????..........mana!!!!.....Tak De Oghang ke!!!!.......)

Pasal bab yang petamo.....
Kat2 kul duo boleh tadi lerrr kita ....... ngan kawan kita gi...... menghale...... ke tompek banyak udang..... saje...nak tengok kenkawan kat sana.....sbb mula telepon ......dio kato ......dio....ado kat sinun...... kita siul2 lerr pandu kete ke sinun....... sesampai yo kat situ dio x ado........


Pasal Bab yang petamo bhg keduo......
Melilau lerr kita menoghus..an pejalanan........ tah cam mano pulak tebelok ke kanan masuk satu tompek .....uuuiiii mak besau....nye pejabat!!!!....... wah naik syok lerrr kita nak jumpo lak seseoghang ke situ...... ni ade hal ........nak pinjam......tak leh cakap........ sesampai yo ke tompek pelanggan......pintu memulo masuk.......mang aiiii lawa ehhh........... ado flat screen..... ado cctv laiee..... agak2 kat kul 1.30 potang...... Ahhh tak do aghang nak sambut kita.....tunggu lerrr kita ngan kenkawan kita.......kughusi antik tuuu.....duduk baik2.....jangan calar kain tu.......kita cakap..an kat kawan kita tu..... tongah2 nak duduk tu ado lerrr pompuan kuar sonyum2 ayo.....ingek..an nak tanyo maksud kita datang menjongok kat situ..... tapi hampo....dio poiee macam tu yoooo...........

Pasal Bab yang petamo bhg ketigo.......
Belek2 lerrr sughat khabar.....konon nak baco.......telingo ni lak sensitif bebeno.......dongar lak duo tigo oghang pempuan tergolak2....... haiiiii bang......macam golek...an kat kita jer....bunyi..... Pujuk ler hati niiii....... tak mungkin dio oghang syok baco kartun......... tu sbbb dio oghang golak cam tu.... tak apo lahhhh...... tunggu.....punya tunggu......punya tunggu.......punya tunggu........cocah kul 1.59 potang........tak yo ado oghang kek pejabat besau tu yang nak tanye.......kita ....ni........ Jom lah kita ppulang kata kita kat kenkawan kita...... malu kita.......macam kita ni tak laku gaye nye..... Dalam hati kita berkato2........pejabat bukan main canggih.....besau......cantik.... tapimacam x ade oghang kojo kat situ........ Ko dah selamo ehhh.....ke ragam oghang kat sini macamni..... Ko....Bos tak ado ....dio oghang....tunjuk peghangai cam niii.....ko......ko......ko...... macam2 ko.....

Pasal Bab yang Keduo bhg petamo.........
2.15 kita sampai kat satu laieee pejabat.......ha...ha..... yang ni comel punya pejabat......tak besau....dan tak kocik....sesodang elok yoooo layak ehhh..... pasal naik bebincang......ado ler pekagho yang nak dibuek..an.... Yang di panggil ghamai......tapi yang dtg nyo....muko2......yang dah naik basi yooooo muko2 tu lerrr yang setio....

Pasal Bab yang keduo bhg keduo........
Yang paling kita sodeh tu......... bondo yang kenkawan kita mintak tolong buek..an......datang melantun2...... balik kat tuan yang mintak tolong tuuu....aduhhh haiiiii tegelincir hati kita di buek...an ......... kuyak hati kita tengok kenkawan kita kono buek balik....

Pasal Bab yang keduo bhg ketigo.......
Ado yo kenkawan yang kita respek tabik spring kat depa......yang dtg daghi timur leste........yang dtg daghi selatan afrika.....yang dtg daghi tenggaro asia....... yang dtg-dtg tu kita gumbiro......camni ni lerrr baghu namo kenkawan samo golak dan samo sodeh....... gua tabek sama lu.....oghang........

Bab masak ghanum......
Kita ghaso lerrr cukup lerrr untuk tahuuun ni.......lagi pun.......dah dokek penutup tahunnn so kita ghaso kito tutup lerrr segalo-galo ehhh.......... cuko,,,,,,gagham....... gulo.......... kunyit.......cili....... asam....... dah pun kito ghaasoooo sepanjang tahun niiii...... kita samo lerrr tutup buku......kok dio oghang nak sambung.......buku yang samo.......sambung lerrrr......... Kita ghaso tahun dopan kita nak bukak buku kocik yang baghu....... buku kocik yang tak banyak hal......cumo yang buleh dikongsi duo tiga oghang ajo.....................ws..........

Wednesday, October 14, 2009

PONINg ke 72 ( Mano poiee semuo oghang....ha.......!!!!....)

Daghi semalam kita asyik ingek..an kendughi kek PD ari jumaat akan datang....cam mano lek jadi ehhh...... Aghi minggu lopeh kita kek tmn buek makan geng2 setaman....... malam tu kono soghang sakit poghut....memuleh2......loyo....... kepalo pusing2....... cocopek poie masuk tido.....nak buek lolap2 ......mujuk mato kok2 boleh lolap....... pueh lerrr pusing kighi....pusing kanan....x yu mauuun lolap...... sesakit badan jadi2....... wah paghah ni...... Oghang sebolah dah laloq habih...... yang kocik tak leh bawak beghunding...... tercongoh2.... kita sesoghang dighi........

Kita tukar lokasi ....... bawak bantar kain selimut tughun kek bawah...... can tu....to tak buleh lolap sam pagiii...... tongahari kita muntah belilah...... tang lubang hidung pun dio kuar sahkan kek mulut tu......biaso lerrr ni tang hidung pun dio nak lalu........ lopeh ...an jugo........ nasib baik tak kuar kek telingo........ pitam kita......

Daghi 11 oktober sampai la niii 14 oktober 2009 .......keneneng kepalo ni masih tak habih ado yooo...... makan sia-palih tak mauuun .......masuk yo ke mulut......tokak loyo..... jadi ehh.....nak poso........ poso 6 dah lopeh buek...... kenkawang poning sughuh poso 8 ko.......10 ko....12 ko..... apo lak cam tu,,,, lita dah lerr poning dio oghang tambah...an poning kita 2, 3 kali gando......

Kita tepon kenkawang haghi ni .....agak2 jam 12.......hinggo jam 2 potang........ sodeh kita buek...eh .....x ado yang jawab ehhh...... kita dah lerrr tetingga duo ......tigo.......haghi yang dulu...... nak yo tahu cam no perkembangan kenkawang buek majlis tu....... hajat nak yo tolong samo...... biar lerrr badan x dayo asal pueh hati kita bersamo dongan dio oghang pun x apo...... ni sonyap yo..... comeh kita di buek eh..... Oiiiii......!!!! Oiiiii..!!!! Oiiii...!!!! kenkawan kao oghang kek mano niiiii!!!!!!!!!!!....... jawab lerrrr.......kasian kek kita niiiii......

Sunday, October 11, 2009

PONINg KE 71 ( Saudaraku ....Oh...Saudaraku .......Apa dah jadi!!!.....)

Minggu ni kita anggap paling meghiah.....Kok topi pantai dongan Pilihanraya Kocik.....Kek taman ado sambutan ghayo...... kok kek tompek lain ado kendughi kawin.....ado pulak tu yang sodeh......meningal dunia dalam usio mudo......ado toman kita yang cighit..... macam2 laiee.....kok nak taip..an kek sini.....

Dalam tv...... satu gambaran yang joleh ditonton oleh oghang ghamai...... apo yang disir...an......itulah yang ditonton.....dan difahamkan....... kok tak nak.....nak pikir...... teghimo apo yang di lihatnya....... Bagan Pinang........ UMNO dan PAS bertanding.......nak ghobut satu keghusi...... dalam NSDK....... Kita ni nak cakap pasal politik memang tak pandai....... jiwa bukan eehh..... kaki politik..... tepanggil nak tulis kat sini sbb baghu tadi jumpo yang ni:-

Kategori : AKIDAH Akhlak
Tajuk :
Perkara Yang Mengeratkan Persahabatan
Hadith :
Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:
“Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan saudaramu iaitu memberi salam apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat duduknya dalam sesuatu majlis serta panggilah ia dengan nama yang paling disenanginya.”
Riwayat Al-Tabrani

Huraian
i) Kita hendaklah sentiasa mempamerkan keperibadian seorang muslim
dalam setiap pergaulan kerana ia merupakan aset penting bagi kejayaan
diri serta organisasi yang dipimpin.
ii) Tutur kata yang baik, beradab dan dipenuhi unsur-unsur keikhlasan
akan memberikan motivasi yang paling berkesan kepada setiap individu
dalam masyarakat sekeliling sehingga membentuk kualiti ummah yang
terbaik dan menjadi contoh kepada yang lain.
iii) Jika kita mahu dihormati maka kita hendaklah terlebih dahulu
menghormati orang lain sama ada dengan mengucapkan salam,
bersikap peramah dan mengutamakan keperluannya. Ini dengan
sendirinya akan menerbitkan perasaan hormat orang itu terhadap
kita dan seterusnya menimbulkan rasa kasih dan sayang antara satu
sama lain.

http://ii.islam.gov.my/hadith/hadith1.asp?keyID=161
Yang paling kita tak paham tu ....duo2 bangso yang samo betanding..... kok diusul...an ke pangka... kalimah shahadah yang samo diucap..an..... tapi kek tv kita lihat...... bepoghang..... sesamo sendighi..... yang lain tu usha.....sana....usha sini.....usha sinun....... yang melatah apo laie.... gaduh lerrr....... ni yang yang paling bebeno tak paham...... Akhlak Islam tu dah losap kot.....

Kat sini kita tak minat nah ulas pasal politik ......daghi tadi kita joleh..an.... kita ni memang bebeno tak minat politik...... Kita daghi kocik laiee..... dah diajar supaya bebaik2 sesamo saudagho..... bukan ehhh.... bemusuhan..... almaklum lerrr jaman sekulah kita dulu......... memang toghek....Lopeh sekulah pagi....... kul duo dah mula sekulah agamo....... sampai pukul 6.30 ptg..... lopeh tu........ poie lah ngaji kek lobai mualim kek kampung kita.......... nak kato asas yang kukuh tak leh nak cakap........sbb bukan manusio yang menontu..an tompak kek akhirat...... cumo modal kito yang kito buek kat dunio ni yang menjadi penontu...... dan ada laie......... niat dalam hati..... dan kawalan hawa nafsu yang membuek....an kito nak jadi tu ko......nak jadi ni.....ko......aiii iyo lerr pokok pakal...eh kek kito..... pikir2 ler elok2........ jangan ikut hawa nafsu..........ws.

Thursday, October 8, 2009

PONINg KE 70 ( Renungan buat diri sendiri.....&...!!!! )

Kek artikal PONINg 69 kita ado boghi tip untuk kito buek otak kito poning..... mikir..an untuk kita nak pulang nanti....... Jadi ehhh kita sambung bak kato Syeikh Mahmud Al- Majzub daghi Madrasah Nurul Iman ........ Beliau bekato:

  1. Nabi Yunus a.s., duduk dalam perut ikan tapi, tak jadi tahi, sebab baginda membaca
    (“La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minazzolimin”). Oleh itu supaya kita, tidak menjadi tahi dunia, maka banyakkanlah membaca “La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu
    minazzolimin”.
  2. Kita tidak menentang sains dan teknologi kerana ia adalah rahmat Allah s.w.t. tetapi kita
    menentang kekufuran dan kesyirikan di dalam sains dan teknologi.
  3. Kamu boleh paksa anak kamu untuk dunia, tak cukup dengan sekolah pergi tuisyen lagi. Tapi kenapa dengan halqah zikir kamu tak boleh buat?
  4. Punca‐punca kehancuran umat Islam hari ini tidak ada lain iaitu ananiah ikut nafsu.
  5. Bukan orang lain dan unsur‐unsur lain merosakkan kamu tetapi nafsu kamulah yang
    merosakkkan kamu sendiri.
  6. Menurut hadis, setitik air mata orang yang takut Allah s.w.t. boleh memadamkan api neraka. Apatah lagi api dunia dan bom atom, bom nuklear ‐ kalau dibandingkan dengan api neraka! Sebab itulah Ibllis dan konco‐konconya mencari jalan untuk memupuskan jalan‐jalan orang yang takut Allah.
  7. Allah s.w.t. menceritakan di dalam Al‐Quran:
    Mafhumnya “Sesungguhnya zikrullah itu Maha Besar, Maha Agung” (Surah Al‐Ankabut Ayat 45).
    Maknanya zikrullah itu lebih hebat daripada bom atom. Pasal inilah Yahudi dan konco konconya menghalang orang berzikir dan halqah zikir.
Kita ni bukannyo pandai sangat tang agamo ni...... tapi paham lerrr sikit2...... bilo baco banyak kali perkagho yang di ateh tu....... 7 perkagho kek ateh tu......... memusatkan...... tumpuan kito camno nak boto..an hati kito........ cakap pasal hati ni....... bukan main boghek..... hati bukannyo bosa bona........ bosa penumbuk ajo...... tapi kok tak boto hati tu.......... akibat eh..... lobih sakit daghi kono penumbuk........... kono penumbuk nampak lobam ehh....... kok hati kono penumbuk satu badan angit.......he...he...heh....

camno pandai lerr kito ni....... dapek scroll menjelo panjang..eh... DR ke........ Master ke...... bak dek apo sekalipun.......... Kok kulit ko ghupo atau ghoman kito cantik ko.......hitam ko..... bighat ko.... yang ponting ehhh..... kek hati kito......... kok hati kito asyik kono cuci......pagi potang......siang malam ko....... tontu ehhh....... dio tu berghosih kilat ........ shining...... jelas..... terang..... cahaya....... lanteh...... tapi beghapo banyak yang kito cuci....... dongan apo kito cuci.......
Hal2 cam ni lerrr yang kita tak dapek nak buek sepenuhnya........ tapi niat tu ado...... usoho pun ado....... cumo maso ehhh....... kono set....... daghi sekaghang........ pasal eh...... umor dah sonjo........ sonjo bebenor........

ws............

Tuesday, October 6, 2009

PONINg KE 69 ( Suko....dan... Duko....)

Dalam hidup benyawo kito kek dunio ni..... sumo ehhh ado pasangan eh... beduo2.... yang mudo ngan tuo...... lawa ngan hodoh.... suko ngan duko ehh..... hidup ngan mati ehh.... sonang ngan susah....eh.... sihat ngan sakit eh..... dulu ngan sekaghang eh....

Tapi..kan kito maknusio niii..... mudah sangat lupo..... yang kita nak cakap ni....bukan lupo kek baghang2 milik kito ...... tapi kita nak khobar..an..... kek dighi kita dan kenkawan.... supayo kita....ni jangan copek sejaghah dighi kito.... sejaghah... bangso kito.... lobeh topat laiee..... sejaghah agamo kita....

Tang suko tu.....memang lah suko-rio....sbb monang lawan nafsu.... bukan lawan setan....maso bulan poso.... yang kita cakap tu ......monang lawan nafsu...... poghang paling bosa..... kato Nabi saw..... poghang lawan nafsu..... yang nafsu tu...... dalam dighi kito..... tu yang susah ehh..... kawan nafsu yang paling ghapat....ego,....sombong,....ujub,.... dll....laiee.... tu yang kito tak dapek nak lawan.... Hikmah bulan poso tu lah yang kito nak lawan nafsu tu..... bukan lawan lapar poghut.... kok nak lawan kebulo..... rakyat afrika laiee.....azab.... ni kito kek Malaysia...... mano ado kebulo x dapek makan..... telobih makan ado laaaa......

Suko-rio kito kek Malaysia..... yang duko-cito kek Padang SUMBAR.... Lopeh monang lawan lapar...... ditimpo bencano..... Sodeh kita pikir..an.... Identiti Seghambi Mokah tu.... Bukan main banyak oghang2 alim kek situ...... tapi dapek yo bencano...... bencano tughun kat situ.....

Tu...lah...... beghapo banyak maknusio yang membaco sejaghah yang ado kek dalam Al-Quran..... Kitab Mukjizat yang paling bosa....dalam dunio ni..... Kitab Mukjizat sepanjang jaman..... yang buleh dipakai sampai haghi kiamat.... Berapo banyak kita membaconyo....... Oghang mudo2 kito dah banyak yang tak ghoti baco kitab tu...... yang tuo2 banyak yang buleh membaconyo.....tapi soal eh...kek sini ............. berapo korap dio oghang membaconyo......... Bulan Poso.... tak leh nak nafi..an........ memang banyak yang membaconyo....... tapi lopeh bulan poso......camno.........

Kat sini kito nak kongsi lerr kato2 daghi Syeikh Mahmud Al- Majzub daghi Madrasah Nurul Iman ....cagho kebetulan maso surfing dulu tejumpo laman web ehhh..... Beliau bekato:
  1. Bila ibadat kito palsu, kito ikut hawa nafsu. Seperti kapal terbang palsu yang banyak jual di kedai.
  2. Kalau tak senang sengan sesuatu, DIAM! Cakap salah tak cakap salah, cakaplah kerana Allah s.w.t. Semoga jadi hamba Allah s.w.t.
  3. Kalau kita kasih orang yang Tuhan benci, itu satu penyelewengan.
  4. Waktu hidup ikut Firaun, Qarun dan Haman. Bila mati nak masuk syurga,dengan Nabi Musa a.s dan Nabi Harun a.s logik tak?
  5. Tak guna hidup kalau mementingkan diri sendiri sahaja.
  6. Cara cuci hati, banyakkan baca Al-Quran, ingat mati dan hadir majlis zikir. Bila hati suci, barulah ada tauhid.
  7. Kamu jangan jadi seperti kerengga, dia duduk di pokok buah-buahan tapi tak makan buah, bila ada maknusia nak ambil dia pun kacau(marah).
Kita ghaso cukup lerr 7 perkagho ni yang dipilih2........ado laieee ....banyak......tapi yang sulit nak paham.......kita x siarkan......takut salah paham nanti...........

Apokah kaitannyo dongan tajuk kek ateh tu....... Suko....dan .....Duko..... cubo2 laaa..... kait.an.....dongan yang kita lete..an tuuuu.......w.s....

Friday, October 2, 2009

PONINg KE 68 ( Bencana......Apakah Pengertiannya???)

Bencana yang melanda bumi Allah ketika ini.....iaitu sesudah bulan Ramadhan yang mulia.....membawa petanda.......apakah pentanda itu kita sedari???.......apakah yang berlaku selama ini menjadi igauan penduduk setempat kita terimanya sebagai bahan berita utama sahaja........ apakah pengajaran Alam Semula jadi kita abaikan begitu sahaja........ Tidakkah kita mengerti pengajaran tsunami Aceh dahulu kita lupakan begitu sahaja........ ialah..... bagi sesiapa yang tidak mengalaminya sudah pasti tidak merasa azabnya bencana Allah Taala........

Kenapa perlu Allah Taala menurun bencana tersebut?

Setiap sesuatu punyai sebab......mati bersebab!..... demam pun bersebab!! apa saja yang berlaku punyai sbb.......

Kenapa Zaman Iskandar Muda dengan Hamzan Fansuri serta Shamsudin Pasai Bumi mereka dibarakahi olah Allah Taala......Apakah pegangan Pemerintah pada ketika itu......... Siapakah yang mendukung hukam-hakam agama waktu itu.......... dan bagaimana masyarakat zaman itu berpegang kepada perintah agama........ Samudera Pasai aman dan luas empayarnya.......

Rentetan sejarah dulu kita anggap remeh...!!!....Adakah bencana Allah Taala mengenal dulu dan sekarang atau kuno dan moden???

catatan berita di bawah untuk bacaan sahaja ...... kalau di dicari berita2 yang sudah pasti tidak dapat memuatkannya di sini........

------------------------------------------------------------
MUI: Gempa Sumbar Cobaan dan Peringatan
Kota Padang luluh lantak, bangunan di pusat kota ambruk pascagempa tektonik, Kami (1/10).
Kamis, 1 Oktober 2009 | 22:02 WIB

MEDAN, KOMPAS.com - Gempa yang terjadi di Sumbar merupakan cobaan dan peringatan, baik bagi warga di ranah Minang itu maupun di daerah lain. "Karena itu, semua pihak harus mampu membuka mata hatinya terhadap musibah tersebut," kata Ketua Umum Majelis Ulama Indonesia (MUI) Sumut, Prof Dr H. Abdullah Syah, MA di Medan, Kamis malam.

Menurut Abdullah Syah, setiap musibah yang terjadi di dunia ini merupakan kehendak atau paling tidak atas izin Allah SWT. Banyak maksud dan tujuan yang ingin Allah SWT sampaikan melalui musibah itu, termasuk musibah gempa yang terjadi di Sumbar tersebut.

Gempa itu bisa saja bertujuan untuk menguji dan mengetahui kadar keimanan dan kesabaran warga Sumbar terhadap ketentuan Allah SWT. Untuk itu, warga Sumbar yang mengalami musibah tersebut harus banyak bersabar sambil terus mendekatkan diri kepada Allah SWT.

"Orang yang mendapatkan musibah lalu bersabar dan berserah diri, Allah SWT pasti akan memuliakan dan mengangkat derajat manusia itu," kata Guru Besar IAIN Sumut itu.

Selain itu, kata Abdullah, ujian tersebut juga berlaku untuk kelompok masyarakat yang tidak terkena musibah apakan merasa prihatin dan bersedia memberikan bantuan untuk saudaranya yang sedang dalam kesulitan.

Karena itu, seluruh masyarakat, khususnya umat Islam harus bersedia memberi untuk meringankan kesusahan dan kesedihan yang dialami warga Sumbar yang menjadi korban gempa tersebut. "Sebenarnya, banyak yang mereka (warga Sumbar) butuhkan, baik bantuan makanan, obat-obatan maupun pakaian yang layak," katanya.

Namun, musibah gempa itu juga bisa berarti peringatan karena banyaknya maksiat atau perilaku masyarakat yang bertentangan dengan ketentuan agama. Untuk itu, selain bersabar, warga Sumbar yang mengalami musibah gempa tersebut juga harus banyak memohon ampun kepada Allah SWT karena mungkin banyak melakukan kesalahan.

Peringatan itu juga berlaku untuk masyarakat di daerah lain, termasuk Sumut agar banyak memohon dan bertobat jika telah melakukan kesalahan dosa.

Selain itu, musibah tersebut juga peringatan untuk pemerintah agar lebih giat memberantas maksiat dan perilaku masyarakat yang tidak sesuai dengan ajaran agama. "Pemerintah harus sadar, banyaknya tempat maksiat justru mengundang bala bagi daerah itu," katanya.

Sebelumnya, gempa berkekuatan 7,6 pada Skala Richter mengguncang Sumbar pada Rabu (30/9) pukul 17.16 WIB yang terjadi pada episentrum 0,84 lintang selatan (LS) dan 99,65 bujur timur (BT). Pusat gempa berada pada 57 Km barat laut Pariaman, Provinsi Sumbar, pada berkedalaman 71 Km.

Pada pukul 17.38 WIB terjadi gempa susulan dengan kekuatan 6,2 SR pada episentrum 0,72 LS dan 99,94 BT dan pusat berada di 22 Km barat daya Pariaman Provinsi Sumbar dengan kedalaman 110 Km.

Selain menghancurkan ratusan, bahkan ribuan bangunan, gempa tersebut juga menewaskan ratusan warga Sumbar.

petikan dari web Kompas.com

------------------------

ARKIB : 01/10/2009

Hujan air batu fenomena biasa - Meteorologi


KEROSAKAN utama pada bahagian bumbung ini terjadi pada kebanyakan rumah mangsa ribut hujan batu di Kampung Kekura, Jerantut, kelmarin.


JERANTUT 30 Sept. - Orang ramai diminta tidak panik dengan fenomena hujan air batu yang melanda beberapa kampung di daerah ini kelmarin.

Pengarah Jabatan Meteorologi negeri, Md. Kamsan Hamdan menjelaskan, hujan lebat dan ribut petir disertai air batu itu fenomena biasa dalam musim peralihan monsun.

Beliau berkata, pada peralihan itu, monsun Barat Daya yang berlaku pada September sehingga awal November akan beralih kepada Monsun Timur Laut.

"Monsun peralihan ini akan menyebabkan berlakunya hujan lebat dan ribut petir di sebelah petang yang agak kerap dan disertai angin yang datang dari pelbagai arah pada kelajuan lima hingga 10 knot atau 10 hingga 20 kilometer sejam.

"Ribut petir pula disebabkan berlakunya hujan perolakan yang datangnya dari awan komulus nimbus yang di dalamnya terkandung hujan berkeadaan beku.

"Apabila berada di kedudukan tinggi pada suhu tertentu, ia akan jatuh ke bumi," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau mengulas mengenai kejadian hujan air batu sebesar penumbuk orang dewasa di beberapa kawasan di daerah ini sehingga merosakkan kira-kira 40 rumah di lima kampung, kelmarin.

Mengulas lanjut, Md. Kamsan menjelaskan, fenomena itu berlaku mungkin disebabkan suhu di udara menyamai suhu kristal ais tersebut menyebabkan ia tidak mencair dan tidak menjadi rintik hujan normal.

Kristal ais, jelasnya, sebenarnya rintik hujan namun ia tidak sempat mencair di udara terutama ketika hujan lebat dan ribut petir.

Tambah beliau, pihaknya meramalkan fenomena hujan lebat berserta ribut petir akan terus berlaku di kawasan pedalaman itu sehingga awal November ini.

"Ribut petir biasanya berlaku di pedalaman Pantai Barat Semenanjung dan agak kurang di Pantai Timur," katanya.

Menurutnya, penduduk di negeri ini perlu bersedia menghadapi peralihan monsun ini kerana fenomena hujan lebat dan ribut petir itu hanya berakhir selepas November ini.

--------------

Kejadian selama 35 minit itu bermula dengan hujan lebat pada pukul 7.40 petang ketika umat Islam selesai menunaikan solat Maghrib disusuli angin kencang dan hujan batu bersaiz sebesar penumbuk orang dewasa.

Salah seorang penduduk Kampung Kekura, Siti Noriah Mohd. @ Mad Isa, 40, berkata, dia terkejut apabila hujan lebat dan ribut itu disusuli bunyi yang kuat seperti peluru menghujani bumbung rumahnya.

''Mendengar bunyi yang kuat pada bumbung dan ribut bertalu-talu, suami saya melaungkan azan untuk meredakan keadaan. Hanya Allah yang tahu perasaan keluarga kami ketika itu," katanya.

Siti Noriah berkata, angin kuat yang menerbangkan atap rumahnya menyebabkan ketulan ais berwarna putih bertaburan di ruang dapur dan halaman rumahnya.

''Kejadian ini merupakan kali pertama berlaku di kampung ini dan saya bersyukur walaupun rumah rosak teruk tetapi tiada kejadian tidak diingini berlaku," katanya.

Seorang lagi penduduk Kampung Cebong, Mariah Mat Taib, 50, berkata, dia yang tinggal bersendirian di rumah ketika kejadian, tiba-tiba terdengar bunyi kuat menimpa bumbung rumahnya.

''Bumbung bilik tidur rumah kami bocor dan cermin tingkap pecah dihujani air batu sebesar penumbuk orang dewasa," katanya.

Dalam keadaan cemas, kata Mariah, dia sempat mengutip ketulan ais yang tercampak di ruang tamu rumahnya.

Petikan dari Utusan Malaysia

------------------------------------------------------------------

Library kat rumah kita ( Bahasa Melayu )