Wednesday, October 28, 2009

Poning Ke 75 ( Hebat kenkawan kite............x sangke yeer!!!...)

video
Malam Senayan yang lalu kita......lihat kehebatan kenkawan kita.....yg mano bakat kat dio tu x ponah di tunjukkan...... bilo berado kat tompek cam tu......agak2 tekughung.....dio un tunjuk hebat.... rock habeh.....dio..... kenkawan lain tekekek golak..... yang x golak tu ..... tesongge2 macam koghang busuk...... Kita ngan spontan......macam di taghik2 guno camera chiput kita pun.....shoot........x jadi shoot foto....... tukar mode to video....... kita x kigho toghang ko......golap ko....... janji kita dapek rakam aksi dio......... tengok lerrr.......kok tak tegolak kito....... bukan oghang namo ehhhh...... ade lerrr shot cikit waya kat ateh tu......

Yang video tu pada bolah malam .........lopeh makan........ yang pado potang sebolom tu........ kat tepi pantai....... ado pertandingan..... semuo peringkat umor...... dicampur..an dalam satu kumpulan...... acagho petamo x best sbb ....... caghi gulo2...... tontu untuk bebudak..... oghang tuo takkan nak caghi gegulo...... malu cikit lerrr......... lopeh tu baghu lerrr acagho ghamai.......... join yang kocik.....yang bosa....yang tuo....... semuo oghang mesti kojo samo kok tak........ tak leh monang............ Komamden cakap....... acagho ni namo ehhh...... ciapo buleh buek yang palang panjang?????......... uuuhhh mang aiiii...... apo ni..... yang paling panjang!!!!!..........tegagap kita dongar eh....... ni bebudak ado samo.....pompuan dan lelaki pun ado........ camno nak wat paling panjang....... loteh otak kita mikir..an.......

Pendek citer tetuan buleh lerr lihat foto tu kat http://www.majlispkgns.com - dalam foto gallery - hari keluarga - game pantai......... Nak sambung lek citer tadi......... bilo nak panjang........ ado peserte bukak baju...........bukak tali pinggang......... bukak tudung......... bukak selipar........... ado yang bebaghing........ ado yang mennyaghap....... ado yang menjalar........ ado yang tekangkang....... ado yang tejelepok........... yang tejelepok tu sbb badan ehhh......... bosa...... macam t............g x leh sobut...... sensitip............Tapi yg best tu............ kat kumpulan satu yang lain tu...... tetibo jo.......ado tali plastik tambek kobau........ tah datang daghi mano...... kita pun heghan...... takkan..... ikek seluar pakai tali tu....... camno pun....... kumpulan tu x monang....... sbb tali kobau ehhh.... haluh....... dah pendek2....... camno nak betanding paling pajang!!!!.........

Jadi eh...... yang monang petandingan paling panjang.......... kumpulan yang oghang ehhhh.... bosa2 dan panjang2........ kumpulan tu x ado yang gomok2 ehhh......... semuo eh........ slim2 ajerr..... he...he...heh.... jgn maghah haa!!!!..........


Thursday, October 22, 2009

PONINg KE 74 ( Peristiwa Pelek ......... Tak Menghairankan..........)

Haghi Komis ni biasonyo....... tak buek banyak kojo....... house keeping aje kat pejabat..... cuci sini sinun sikit...... komeh2..an fail...... Kita belek2.... perancangan yang dah lopeh...tahuun ni..kok2 ado yang tak buek laieee.......emmm.......nampak eh.....dah beres semuo eah........ tak beghutang kita tahun niii......

Dah cukup lamo kita tak baco sughat khabar....... tup-tup ado lak satu sughat khabar kat ateh mejo lobi......tak sapo yang boli pun kita tak tahu......... selak lerr satu......muko sughat ke satu muko sughat.......tak menaghek minat kita nak baco.......lagi2.....cito bunuh......saman...... ghompak...... Naik menyampah kita dongar hal cam tu.......... kok pasal duit.....pompuan ko........ buleh membunuh...... haighan kita dunio la niii......

Ado satu yang kita cukup minat nak baco........ cito bondo yang buleh togak sendighi ni...... cukup polek.........cam kenkawan kita punyo blog.....Polek2 Bona tu...... dio punya cito direct...... yang kita ni tengok sebalik eh..... yang togak2 bedighi tu..... sendighi2 tuu........ pulak oghang ghamai tengok......cam no buleh jadi cam tu...... Alaaa....... sejadah yang togak sendighi kek beberapa tompek boleh utagho tanah air kito....tu.......

Kita ghaso la.....memang tak polek........ cam no nak polek.......meh kita buek kajian cikit....... cam niiii...... Kok kito ado kelapangan meh kito poieee.........mosojid...... kito tengok........boghapo punyo banyak sejadah......... kok maso dulu sejadah ateh carpet......sobab karpet tak ado jalur warno yang melotak...an tompek kaki......... Bilo kito kigho sejadah......waktu maghrib........ sejadah dalam setor lobih banyak dari oghang sembahyang jemaah dalam dewan mosojid......... Meh kito lihak lak...... mosojid yang karpete redi mad ado jalur tompek kaki....... selueh2....eh dewan mosojid tu .....tebontang.....siang malam....cam tuuuuuu ajo.....oghang tak ghamai......... Maghrib ado lerrr cikit sbb oghang dah balik kojo.......kok kito intai...an maso sembahyang Zuhur dan Asar lak ....agak2...eh cam no..... Tok Imam dah tepakso.....sbb dah ado elaun...... makmum eh.....buleh bilang dongan jaghi....... mosojid bosa....... kok ado mosojid yang lamo nak dighoboh...an buek baghu.......

Tak menghairankan kita kalu sejadah tu togak sendighi...... kito tak mengimarah...an mosojid .....jadi mahluk halus lah yang memenuhi dewan mosojid tu....... nak di buek dongan tak ado tando.....nanti dilanggar dek manusio......yang soset kek mosojid....... jadi buek lerrrr sejadah togak sendighi....he...he...heh....

Kito ambik lerrr ikhtibar cikit.......sejadah tu togak wak pagi........ tontu lah bondo halus tu sembahyang Dhuha.....kut........ sbb kito tak biaso nampak oghang buek Dhuha...... kek mosojid..... kok ado........ tu...... kita tak nampak.........kok ado baguih lerrr....

Oghang2 halus ni tumpang dewan sembahyang kito........ nak buek tanah dah tak ado.......kok ado....sekali pun......asyik kono ghoboh....an takut tak ado permit nak beno....... Tak pun kono langgar........ sbb oghang tak nampak bondo halus niii.......

Kok ekau oghang baco cito ni......jangab lokeh pecayo.......kono pikir.2....an........ ws......

Friday, October 16, 2009

PONINg KE 73 ( ????..........mana!!!!.....Tak De Oghang ke!!!!.......)

Pasal bab yang petamo.....
Kat2 kul duo boleh tadi lerrr kita ....... ngan kawan kita gi...... menghale...... ke tompek banyak udang..... saje...nak tengok kenkawan kat sana.....sbb mula telepon ......dio kato ......dio....ado kat sinun...... kita siul2 lerr pandu kete ke sinun....... sesampai yo kat situ dio x ado........


Pasal Bab yang petamo bhg keduo......
Melilau lerr kita menoghus..an pejalanan........ tah cam mano pulak tebelok ke kanan masuk satu tompek .....uuuiiii mak besau....nye pejabat!!!!....... wah naik syok lerrr kita nak jumpo lak seseoghang ke situ...... ni ade hal ........nak pinjam......tak leh cakap........ sesampai yo ke tompek pelanggan......pintu memulo masuk.......mang aiiii lawa ehhh........... ado flat screen..... ado cctv laiee..... agak2 kat kul 1.30 potang...... Ahhh tak do aghang nak sambut kita.....tunggu lerrr kita ngan kenkawan kita.......kughusi antik tuuu.....duduk baik2.....jangan calar kain tu.......kita cakap..an kat kawan kita tu..... tongah2 nak duduk tu ado lerrr pompuan kuar sonyum2 ayo.....ingek..an nak tanyo maksud kita datang menjongok kat situ..... tapi hampo....dio poiee macam tu yoooo...........

Pasal Bab yang petamo bhg ketigo.......
Belek2 lerrr sughat khabar.....konon nak baco.......telingo ni lak sensitif bebeno.......dongar lak duo tigo oghang pempuan tergolak2....... haiiiii bang......macam golek...an kat kita jer....bunyi..... Pujuk ler hati niiii....... tak mungkin dio oghang syok baco kartun......... tu sbbb dio oghang golak cam tu.... tak apo lahhhh...... tunggu.....punya tunggu......punya tunggu.......punya tunggu........cocah kul 1.59 potang........tak yo ado oghang kek pejabat besau tu yang nak tanye.......kita ....ni........ Jom lah kita ppulang kata kita kat kenkawan kita...... malu kita.......macam kita ni tak laku gaye nye..... Dalam hati kita berkato2........pejabat bukan main canggih.....besau......cantik.... tapimacam x ade oghang kojo kat situ........ Ko dah selamo ehhh.....ke ragam oghang kat sini macamni..... Ko....Bos tak ado ....dio oghang....tunjuk peghangai cam niii.....ko......ko......ko...... macam2 ko.....

Pasal Bab yang Keduo bhg petamo.........
2.15 kita sampai kat satu laieee pejabat.......ha...ha..... yang ni comel punya pejabat......tak besau....dan tak kocik....sesodang elok yoooo layak ehhh..... pasal naik bebincang......ado ler pekagho yang nak dibuek..an.... Yang di panggil ghamai......tapi yang dtg nyo....muko2......yang dah naik basi yooooo muko2 tu lerrr yang setio....

Pasal Bab yang keduo bhg keduo........
Yang paling kita sodeh tu......... bondo yang kenkawan kita mintak tolong buek..an......datang melantun2...... balik kat tuan yang mintak tolong tuuu....aduhhh haiiiii tegelincir hati kita di buek...an ......... kuyak hati kita tengok kenkawan kita kono buek balik....

Pasal Bab yang keduo bhg ketigo.......
Ado yo kenkawan yang kita respek tabik spring kat depa......yang dtg daghi timur leste........yang dtg daghi selatan afrika.....yang dtg daghi tenggaro asia....... yang dtg-dtg tu kita gumbiro......camni ni lerrr baghu namo kenkawan samo golak dan samo sodeh....... gua tabek sama lu.....oghang........

Bab masak ghanum......
Kita ghaso lerrr cukup lerrr untuk tahuuun ni.......lagi pun.......dah dokek penutup tahunnn so kita ghaso kito tutup lerrr segalo-galo ehhh.......... cuko,,,,,,gagham....... gulo.......... kunyit.......cili....... asam....... dah pun kito ghaasoooo sepanjang tahun niiii...... kita samo lerrr tutup buku......kok dio oghang nak sambung.......buku yang samo.......sambung lerrrr......... Kita ghaso tahun dopan kita nak bukak buku kocik yang baghu....... buku kocik yang tak banyak hal......cumo yang buleh dikongsi duo tiga oghang ajo.....................ws..........

Wednesday, October 14, 2009

PONINg ke 72 ( Mano poiee semuo oghang....ha.......!!!!....)

Daghi semalam kita asyik ingek..an kendughi kek PD ari jumaat akan datang....cam mano lek jadi ehhh...... Aghi minggu lopeh kita kek tmn buek makan geng2 setaman....... malam tu kono soghang sakit poghut....memuleh2......loyo....... kepalo pusing2....... cocopek poie masuk tido.....nak buek lolap2 ......mujuk mato kok2 boleh lolap....... pueh lerrr pusing kighi....pusing kanan....x yu mauuun lolap...... sesakit badan jadi2....... wah paghah ni...... Oghang sebolah dah laloq habih...... yang kocik tak leh bawak beghunding...... tercongoh2.... kita sesoghang dighi........

Kita tukar lokasi ....... bawak bantar kain selimut tughun kek bawah...... can tu....to tak buleh lolap sam pagiii...... tongahari kita muntah belilah...... tang lubang hidung pun dio kuar sahkan kek mulut tu......biaso lerrr ni tang hidung pun dio nak lalu........ lopeh ...an jugo........ nasib baik tak kuar kek telingo........ pitam kita......

Daghi 11 oktober sampai la niii 14 oktober 2009 .......keneneng kepalo ni masih tak habih ado yooo...... makan sia-palih tak mauuun .......masuk yo ke mulut......tokak loyo..... jadi ehh.....nak poso........ poso 6 dah lopeh buek...... kenkawang poning sughuh poso 8 ko.......10 ko....12 ko..... apo lak cam tu,,,, lita dah lerr poning dio oghang tambah...an poning kita 2, 3 kali gando......

Kita tepon kenkawang haghi ni .....agak2 jam 12.......hinggo jam 2 potang........ sodeh kita buek...eh .....x ado yang jawab ehhh...... kita dah lerrr tetingga duo ......tigo.......haghi yang dulu...... nak yo tahu cam no perkembangan kenkawang buek majlis tu....... hajat nak yo tolong samo...... biar lerrr badan x dayo asal pueh hati kita bersamo dongan dio oghang pun x apo...... ni sonyap yo..... comeh kita di buek eh..... Oiiiii......!!!! Oiiiii..!!!! Oiiii...!!!! kenkawan kao oghang kek mano niiiii!!!!!!!!!!!....... jawab lerrrr.......kasian kek kita niiiii......

Sunday, October 11, 2009

PONINg KE 71 ( Saudaraku ....Oh...Saudaraku .......Apa dah jadi!!!.....)

Minggu ni kita anggap paling meghiah.....Kok topi pantai dongan Pilihanraya Kocik.....Kek taman ado sambutan ghayo...... kok kek tompek lain ado kendughi kawin.....ado pulak tu yang sodeh......meningal dunia dalam usio mudo......ado toman kita yang cighit..... macam2 laiee.....kok nak taip..an kek sini.....

Dalam tv...... satu gambaran yang joleh ditonton oleh oghang ghamai...... apo yang disir...an......itulah yang ditonton.....dan difahamkan....... kok tak nak.....nak pikir...... teghimo apo yang di lihatnya....... Bagan Pinang........ UMNO dan PAS bertanding.......nak ghobut satu keghusi...... dalam NSDK....... Kita ni nak cakap pasal politik memang tak pandai....... jiwa bukan eehh..... kaki politik..... tepanggil nak tulis kat sini sbb baghu tadi jumpo yang ni:-

Kategori : AKIDAH Akhlak
Tajuk :
Perkara Yang Mengeratkan Persahabatan
Hadith :
Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:
“Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan saudaramu iaitu memberi salam apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat duduknya dalam sesuatu majlis serta panggilah ia dengan nama yang paling disenanginya.”
Riwayat Al-Tabrani

Huraian
i) Kita hendaklah sentiasa mempamerkan keperibadian seorang muslim
dalam setiap pergaulan kerana ia merupakan aset penting bagi kejayaan
diri serta organisasi yang dipimpin.
ii) Tutur kata yang baik, beradab dan dipenuhi unsur-unsur keikhlasan
akan memberikan motivasi yang paling berkesan kepada setiap individu
dalam masyarakat sekeliling sehingga membentuk kualiti ummah yang
terbaik dan menjadi contoh kepada yang lain.
iii) Jika kita mahu dihormati maka kita hendaklah terlebih dahulu
menghormati orang lain sama ada dengan mengucapkan salam,
bersikap peramah dan mengutamakan keperluannya. Ini dengan
sendirinya akan menerbitkan perasaan hormat orang itu terhadap
kita dan seterusnya menimbulkan rasa kasih dan sayang antara satu
sama lain.

http://ii.islam.gov.my/hadith/hadith1.asp?keyID=161
Yang paling kita tak paham tu ....duo2 bangso yang samo betanding..... kok diusul...an ke pangka... kalimah shahadah yang samo diucap..an..... tapi kek tv kita lihat...... bepoghang..... sesamo sendighi..... yang lain tu usha.....sana....usha sini.....usha sinun....... yang melatah apo laie.... gaduh lerrr....... ni yang yang paling bebeno tak paham...... Akhlak Islam tu dah losap kot.....

Kat sini kita tak minat nah ulas pasal politik ......daghi tadi kita joleh..an.... kita ni memang bebeno tak minat politik...... Kita daghi kocik laiee..... dah diajar supaya bebaik2 sesamo saudagho..... bukan ehhh.... bemusuhan..... almaklum lerrr jaman sekulah kita dulu......... memang toghek....Lopeh sekulah pagi....... kul duo dah mula sekulah agamo....... sampai pukul 6.30 ptg..... lopeh tu........ poie lah ngaji kek lobai mualim kek kampung kita.......... nak kato asas yang kukuh tak leh nak cakap........sbb bukan manusio yang menontu..an tompak kek akhirat...... cumo modal kito yang kito buek kat dunio ni yang menjadi penontu...... dan ada laie......... niat dalam hati..... dan kawalan hawa nafsu yang membuek....an kito nak jadi tu ko......nak jadi ni.....ko......aiii iyo lerr pokok pakal...eh kek kito..... pikir2 ler elok2........ jangan ikut hawa nafsu..........ws.

Thursday, October 8, 2009

PONINg KE 70 ( Renungan buat diri sendiri.....&...!!!! )

Kek artikal PONINg 69 kita ado boghi tip untuk kito buek otak kito poning..... mikir..an untuk kita nak pulang nanti....... Jadi ehhh kita sambung bak kato Syeikh Mahmud Al- Majzub daghi Madrasah Nurul Iman ........ Beliau bekato:

  1. Nabi Yunus a.s., duduk dalam perut ikan tapi, tak jadi tahi, sebab baginda membaca
    (“La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minazzolimin”). Oleh itu supaya kita, tidak menjadi tahi dunia, maka banyakkanlah membaca “La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu
    minazzolimin”.
  2. Kita tidak menentang sains dan teknologi kerana ia adalah rahmat Allah s.w.t. tetapi kita
    menentang kekufuran dan kesyirikan di dalam sains dan teknologi.
  3. Kamu boleh paksa anak kamu untuk dunia, tak cukup dengan sekolah pergi tuisyen lagi. Tapi kenapa dengan halqah zikir kamu tak boleh buat?
  4. Punca‐punca kehancuran umat Islam hari ini tidak ada lain iaitu ananiah ikut nafsu.
  5. Bukan orang lain dan unsur‐unsur lain merosakkan kamu tetapi nafsu kamulah yang
    merosakkkan kamu sendiri.
  6. Menurut hadis, setitik air mata orang yang takut Allah s.w.t. boleh memadamkan api neraka. Apatah lagi api dunia dan bom atom, bom nuklear ‐ kalau dibandingkan dengan api neraka! Sebab itulah Ibllis dan konco‐konconya mencari jalan untuk memupuskan jalan‐jalan orang yang takut Allah.
  7. Allah s.w.t. menceritakan di dalam Al‐Quran:
    Mafhumnya “Sesungguhnya zikrullah itu Maha Besar, Maha Agung” (Surah Al‐Ankabut Ayat 45).
    Maknanya zikrullah itu lebih hebat daripada bom atom. Pasal inilah Yahudi dan konco konconya menghalang orang berzikir dan halqah zikir.
Kita ni bukannyo pandai sangat tang agamo ni...... tapi paham lerrr sikit2...... bilo baco banyak kali perkagho yang di ateh tu....... 7 perkagho kek ateh tu......... memusatkan...... tumpuan kito camno nak boto..an hati kito........ cakap pasal hati ni....... bukan main boghek..... hati bukannyo bosa bona........ bosa penumbuk ajo...... tapi kok tak boto hati tu.......... akibat eh..... lobih sakit daghi kono penumbuk........... kono penumbuk nampak lobam ehh....... kok hati kono penumbuk satu badan angit.......he...he...heh....

camno pandai lerr kito ni....... dapek scroll menjelo panjang..eh... DR ke........ Master ke...... bak dek apo sekalipun.......... Kok kulit ko ghupo atau ghoman kito cantik ko.......hitam ko..... bighat ko.... yang ponting ehhh..... kek hati kito......... kok hati kito asyik kono cuci......pagi potang......siang malam ko....... tontu ehhh....... dio tu berghosih kilat ........ shining...... jelas..... terang..... cahaya....... lanteh...... tapi beghapo banyak yang kito cuci....... dongan apo kito cuci.......
Hal2 cam ni lerrr yang kita tak dapek nak buek sepenuhnya........ tapi niat tu ado...... usoho pun ado....... cumo maso ehhh....... kono set....... daghi sekaghang........ pasal eh...... umor dah sonjo........ sonjo bebenor........

ws............

Tuesday, October 6, 2009

PONINg KE 69 ( Suko....dan... Duko....)

Dalam hidup benyawo kito kek dunio ni..... sumo ehhh ado pasangan eh... beduo2.... yang mudo ngan tuo...... lawa ngan hodoh.... suko ngan duko ehh..... hidup ngan mati ehh.... sonang ngan susah....eh.... sihat ngan sakit eh..... dulu ngan sekaghang eh....

Tapi..kan kito maknusio niii..... mudah sangat lupo..... yang kita nak cakap ni....bukan lupo kek baghang2 milik kito ...... tapi kita nak khobar..an..... kek dighi kita dan kenkawan.... supayo kita....ni jangan copek sejaghah dighi kito.... sejaghah... bangso kito.... lobeh topat laiee..... sejaghah agamo kita....

Tang suko tu.....memang lah suko-rio....sbb monang lawan nafsu.... bukan lawan setan....maso bulan poso.... yang kita cakap tu ......monang lawan nafsu...... poghang paling bosa..... kato Nabi saw..... poghang lawan nafsu..... yang nafsu tu...... dalam dighi kito..... tu yang susah ehh..... kawan nafsu yang paling ghapat....ego,....sombong,....ujub,.... dll....laiee.... tu yang kito tak dapek nak lawan.... Hikmah bulan poso tu lah yang kito nak lawan nafsu tu..... bukan lawan lapar poghut.... kok nak lawan kebulo..... rakyat afrika laiee.....azab.... ni kito kek Malaysia...... mano ado kebulo x dapek makan..... telobih makan ado laaaa......

Suko-rio kito kek Malaysia..... yang duko-cito kek Padang SUMBAR.... Lopeh monang lawan lapar...... ditimpo bencano..... Sodeh kita pikir..an.... Identiti Seghambi Mokah tu.... Bukan main banyak oghang2 alim kek situ...... tapi dapek yo bencano...... bencano tughun kat situ.....

Tu...lah...... beghapo banyak maknusio yang membaco sejaghah yang ado kek dalam Al-Quran..... Kitab Mukjizat yang paling bosa....dalam dunio ni..... Kitab Mukjizat sepanjang jaman..... yang buleh dipakai sampai haghi kiamat.... Berapo banyak kita membaconyo....... Oghang mudo2 kito dah banyak yang tak ghoti baco kitab tu...... yang tuo2 banyak yang buleh membaconyo.....tapi soal eh...kek sini ............. berapo korap dio oghang membaconyo......... Bulan Poso.... tak leh nak nafi..an........ memang banyak yang membaconyo....... tapi lopeh bulan poso......camno.........

Kat sini kito nak kongsi lerr kato2 daghi Syeikh Mahmud Al- Majzub daghi Madrasah Nurul Iman ....cagho kebetulan maso surfing dulu tejumpo laman web ehhh..... Beliau bekato:
  1. Bila ibadat kito palsu, kito ikut hawa nafsu. Seperti kapal terbang palsu yang banyak jual di kedai.
  2. Kalau tak senang sengan sesuatu, DIAM! Cakap salah tak cakap salah, cakaplah kerana Allah s.w.t. Semoga jadi hamba Allah s.w.t.
  3. Kalau kita kasih orang yang Tuhan benci, itu satu penyelewengan.
  4. Waktu hidup ikut Firaun, Qarun dan Haman. Bila mati nak masuk syurga,dengan Nabi Musa a.s dan Nabi Harun a.s logik tak?
  5. Tak guna hidup kalau mementingkan diri sendiri sahaja.
  6. Cara cuci hati, banyakkan baca Al-Quran, ingat mati dan hadir majlis zikir. Bila hati suci, barulah ada tauhid.
  7. Kamu jangan jadi seperti kerengga, dia duduk di pokok buah-buahan tapi tak makan buah, bila ada maknusia nak ambil dia pun kacau(marah).
Kita ghaso cukup lerr 7 perkagho ni yang dipilih2........ado laieee ....banyak......tapi yang sulit nak paham.......kita x siarkan......takut salah paham nanti...........

Apokah kaitannyo dongan tajuk kek ateh tu....... Suko....dan .....Duko..... cubo2 laaa..... kait.an.....dongan yang kita lete..an tuuuu.......w.s....

Friday, October 2, 2009

PONINg KE 68 ( Bencana......Apakah Pengertiannya???)

Bencana yang melanda bumi Allah ketika ini.....iaitu sesudah bulan Ramadhan yang mulia.....membawa petanda.......apakah pentanda itu kita sedari???.......apakah yang berlaku selama ini menjadi igauan penduduk setempat kita terimanya sebagai bahan berita utama sahaja........ apakah pengajaran Alam Semula jadi kita abaikan begitu sahaja........ Tidakkah kita mengerti pengajaran tsunami Aceh dahulu kita lupakan begitu sahaja........ ialah..... bagi sesiapa yang tidak mengalaminya sudah pasti tidak merasa azabnya bencana Allah Taala........

Kenapa perlu Allah Taala menurun bencana tersebut?

Setiap sesuatu punyai sebab......mati bersebab!..... demam pun bersebab!! apa saja yang berlaku punyai sbb.......

Kenapa Zaman Iskandar Muda dengan Hamzan Fansuri serta Shamsudin Pasai Bumi mereka dibarakahi olah Allah Taala......Apakah pegangan Pemerintah pada ketika itu......... Siapakah yang mendukung hukam-hakam agama waktu itu.......... dan bagaimana masyarakat zaman itu berpegang kepada perintah agama........ Samudera Pasai aman dan luas empayarnya.......

Rentetan sejarah dulu kita anggap remeh...!!!....Adakah bencana Allah Taala mengenal dulu dan sekarang atau kuno dan moden???

catatan berita di bawah untuk bacaan sahaja ...... kalau di dicari berita2 yang sudah pasti tidak dapat memuatkannya di sini........

------------------------------------------------------------
MUI: Gempa Sumbar Cobaan dan Peringatan
Kota Padang luluh lantak, bangunan di pusat kota ambruk pascagempa tektonik, Kami (1/10).
Kamis, 1 Oktober 2009 | 22:02 WIB

MEDAN, KOMPAS.com - Gempa yang terjadi di Sumbar merupakan cobaan dan peringatan, baik bagi warga di ranah Minang itu maupun di daerah lain. "Karena itu, semua pihak harus mampu membuka mata hatinya terhadap musibah tersebut," kata Ketua Umum Majelis Ulama Indonesia (MUI) Sumut, Prof Dr H. Abdullah Syah, MA di Medan, Kamis malam.

Menurut Abdullah Syah, setiap musibah yang terjadi di dunia ini merupakan kehendak atau paling tidak atas izin Allah SWT. Banyak maksud dan tujuan yang ingin Allah SWT sampaikan melalui musibah itu, termasuk musibah gempa yang terjadi di Sumbar tersebut.

Gempa itu bisa saja bertujuan untuk menguji dan mengetahui kadar keimanan dan kesabaran warga Sumbar terhadap ketentuan Allah SWT. Untuk itu, warga Sumbar yang mengalami musibah tersebut harus banyak bersabar sambil terus mendekatkan diri kepada Allah SWT.

"Orang yang mendapatkan musibah lalu bersabar dan berserah diri, Allah SWT pasti akan memuliakan dan mengangkat derajat manusia itu," kata Guru Besar IAIN Sumut itu.

Selain itu, kata Abdullah, ujian tersebut juga berlaku untuk kelompok masyarakat yang tidak terkena musibah apakan merasa prihatin dan bersedia memberikan bantuan untuk saudaranya yang sedang dalam kesulitan.

Karena itu, seluruh masyarakat, khususnya umat Islam harus bersedia memberi untuk meringankan kesusahan dan kesedihan yang dialami warga Sumbar yang menjadi korban gempa tersebut. "Sebenarnya, banyak yang mereka (warga Sumbar) butuhkan, baik bantuan makanan, obat-obatan maupun pakaian yang layak," katanya.

Namun, musibah gempa itu juga bisa berarti peringatan karena banyaknya maksiat atau perilaku masyarakat yang bertentangan dengan ketentuan agama. Untuk itu, selain bersabar, warga Sumbar yang mengalami musibah gempa tersebut juga harus banyak memohon ampun kepada Allah SWT karena mungkin banyak melakukan kesalahan.

Peringatan itu juga berlaku untuk masyarakat di daerah lain, termasuk Sumut agar banyak memohon dan bertobat jika telah melakukan kesalahan dosa.

Selain itu, musibah tersebut juga peringatan untuk pemerintah agar lebih giat memberantas maksiat dan perilaku masyarakat yang tidak sesuai dengan ajaran agama. "Pemerintah harus sadar, banyaknya tempat maksiat justru mengundang bala bagi daerah itu," katanya.

Sebelumnya, gempa berkekuatan 7,6 pada Skala Richter mengguncang Sumbar pada Rabu (30/9) pukul 17.16 WIB yang terjadi pada episentrum 0,84 lintang selatan (LS) dan 99,65 bujur timur (BT). Pusat gempa berada pada 57 Km barat laut Pariaman, Provinsi Sumbar, pada berkedalaman 71 Km.

Pada pukul 17.38 WIB terjadi gempa susulan dengan kekuatan 6,2 SR pada episentrum 0,72 LS dan 99,94 BT dan pusat berada di 22 Km barat daya Pariaman Provinsi Sumbar dengan kedalaman 110 Km.

Selain menghancurkan ratusan, bahkan ribuan bangunan, gempa tersebut juga menewaskan ratusan warga Sumbar.

petikan dari web Kompas.com

------------------------

ARKIB : 01/10/2009

Hujan air batu fenomena biasa - Meteorologi


KEROSAKAN utama pada bahagian bumbung ini terjadi pada kebanyakan rumah mangsa ribut hujan batu di Kampung Kekura, Jerantut, kelmarin.


JERANTUT 30 Sept. - Orang ramai diminta tidak panik dengan fenomena hujan air batu yang melanda beberapa kampung di daerah ini kelmarin.

Pengarah Jabatan Meteorologi negeri, Md. Kamsan Hamdan menjelaskan, hujan lebat dan ribut petir disertai air batu itu fenomena biasa dalam musim peralihan monsun.

Beliau berkata, pada peralihan itu, monsun Barat Daya yang berlaku pada September sehingga awal November akan beralih kepada Monsun Timur Laut.

"Monsun peralihan ini akan menyebabkan berlakunya hujan lebat dan ribut petir di sebelah petang yang agak kerap dan disertai angin yang datang dari pelbagai arah pada kelajuan lima hingga 10 knot atau 10 hingga 20 kilometer sejam.

"Ribut petir pula disebabkan berlakunya hujan perolakan yang datangnya dari awan komulus nimbus yang di dalamnya terkandung hujan berkeadaan beku.

"Apabila berada di kedudukan tinggi pada suhu tertentu, ia akan jatuh ke bumi," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau mengulas mengenai kejadian hujan air batu sebesar penumbuk orang dewasa di beberapa kawasan di daerah ini sehingga merosakkan kira-kira 40 rumah di lima kampung, kelmarin.

Mengulas lanjut, Md. Kamsan menjelaskan, fenomena itu berlaku mungkin disebabkan suhu di udara menyamai suhu kristal ais tersebut menyebabkan ia tidak mencair dan tidak menjadi rintik hujan normal.

Kristal ais, jelasnya, sebenarnya rintik hujan namun ia tidak sempat mencair di udara terutama ketika hujan lebat dan ribut petir.

Tambah beliau, pihaknya meramalkan fenomena hujan lebat berserta ribut petir akan terus berlaku di kawasan pedalaman itu sehingga awal November ini.

"Ribut petir biasanya berlaku di pedalaman Pantai Barat Semenanjung dan agak kurang di Pantai Timur," katanya.

Menurutnya, penduduk di negeri ini perlu bersedia menghadapi peralihan monsun ini kerana fenomena hujan lebat dan ribut petir itu hanya berakhir selepas November ini.

--------------

Kejadian selama 35 minit itu bermula dengan hujan lebat pada pukul 7.40 petang ketika umat Islam selesai menunaikan solat Maghrib disusuli angin kencang dan hujan batu bersaiz sebesar penumbuk orang dewasa.

Salah seorang penduduk Kampung Kekura, Siti Noriah Mohd. @ Mad Isa, 40, berkata, dia terkejut apabila hujan lebat dan ribut itu disusuli bunyi yang kuat seperti peluru menghujani bumbung rumahnya.

''Mendengar bunyi yang kuat pada bumbung dan ribut bertalu-talu, suami saya melaungkan azan untuk meredakan keadaan. Hanya Allah yang tahu perasaan keluarga kami ketika itu," katanya.

Siti Noriah berkata, angin kuat yang menerbangkan atap rumahnya menyebabkan ketulan ais berwarna putih bertaburan di ruang dapur dan halaman rumahnya.

''Kejadian ini merupakan kali pertama berlaku di kampung ini dan saya bersyukur walaupun rumah rosak teruk tetapi tiada kejadian tidak diingini berlaku," katanya.

Seorang lagi penduduk Kampung Cebong, Mariah Mat Taib, 50, berkata, dia yang tinggal bersendirian di rumah ketika kejadian, tiba-tiba terdengar bunyi kuat menimpa bumbung rumahnya.

''Bumbung bilik tidur rumah kami bocor dan cermin tingkap pecah dihujani air batu sebesar penumbuk orang dewasa," katanya.

Dalam keadaan cemas, kata Mariah, dia sempat mengutip ketulan ais yang tercampak di ruang tamu rumahnya.

Petikan dari Utusan Malaysia

------------------------------------------------------------------

Thursday, October 1, 2009

PONINg KE 67 ( Pertemuan yang tidak diduga..............)

Pemergian kita ke tanah suci Makkah dan Madinah pada kali ini cukup memeranjatkan kita sekeluarga........ Pada peringkat permulaan untuk ke sana memang mencabar..... almaklumlah....... Adik ipar kita ni......... mendapat panggilan yang secara tetiba ajee..... Apa tidaknya di suatu petang di rumah mentua kita........... Kita dikejutkan dengan satu kenyataan oleh isteri tersayang. "Bang xxxxxx ajak kita ke Makkah buat umrah....." katanya...... " Kita berenam akan berangkat pada 6 september nanti .......abang camnee......?". Aduh pening kita.......nanti jap beri kita masa lima minit memikirkannya......... ini perkara bukan main2......... ini sirius .......umrah...... tetamu Allah di rumah Allah..... Bertemu Rasulullah di Madinah..... bukan persoalan yang remeh.....

Kita berfikir sejanak ........ 3 perkara yang kita fikirkan......... pertama..... Apakah permintaan tawaf wida 2007 dahulu untuk kembali .....ke sana...... terkabul....!!!!... Allah makbulkan permintaan hamba yang hina inikah!!!!!!!........ Yang kedua........ Apakah doa kenkawan yang nampak kelibat kita kat sana sedang tawaf dan uztaz kita melihat wajah kita di sana dan mengkabarkan berita itu pada bulan Mei yang lalu ....... benar-benar termakbul!!!!!.......... Yang ketiganya apakah Adik ipar kita menjadi penyebab untuk kita kesana?????......... persoalan2 yang yang perlu dijawab dengan segera!!!

Maka kita buat keputusan sebab...... Kena memenuhi Undang istimewa dari Allah Taala........ dan menjadi petunjuk kepada Ipar kita yang baru pertama kali umrah keMakkah dan Madinah...... tambahan ibu mentua berpesan supaya membimbing adik ipar kita........ Dua tugas yang perlu kita pikul.........

Citer tu nanti kita sambung.......yang Kita nak citer kat sini pasal Istimewa kali ini kerana bertemu orang yang ternama............. seperti.....


Kata orang dia tu Ashraf seorang PELAKON (Artis berbaju coklat tu) kita kurang pasti sbb tak minat nonton drama TV...... tambahan laiee...... tv dah jarang2 nonton...... Ipar kita empat beranak dan yang tepi kanan oghang ghumah kita..... KIta juga yang melepas nak bergambar dengan dia oghang.........foto semasa di Jabal Nur Makkah.

Yang ini pulak gambar bersama bekas wakil rakyat Sikamat Negeri Sembilan........ di Masjid Kuba'...... kita juo yang melopeh.......

Dan ini paling syok sbb kita bergambar bersama YB Ahli Parlimen SILAM Sabah...... Yb Salleh Kalbi ......ini gambar penghibur hati kita......banyak2 gambar baghu ni lerr dapat posing dengan YB semasa ke Tana'in untuk miqat umrah.......he...he...heh.... jangan jelous yeee.........

Oghang ghumah kita bila dapek bergambar ngan Siti Nurhaliza bukan main posing laieee..... masa tu lepas sambahyang sunat tawaf wada' dah nak balik ......... Ct pun nak balik jugak ari tu..... tapi dia balik tengahari...... yang kita ni balik tengah malam..........

Penghayatan umrah kali kedua ini banyak menguji keteguhan kesabaran kita...... kesabaran tahap bagaimana dapat kita bertahan....... perbuatan kita mengerjakan umrah tetap sama macam 2007 dahulu tetapi beza kali ini adalah pengujian hati kita.......... keredaan hati kita apabila mendapat sesuatu perkara...... samada baik atau tidak baik....... bagaimana kita menerimanya........ nanti lah ada citer yang menarik nak dikongsi bersama........
.......wa.......

Library kat rumah kita ( Bahasa Melayu )