Thursday, December 16, 2010

PONING KE 114 ( Bepinau mato......Walimatulurus.....)

Salam kenkawan sumo....... kita ghaso dah agak lamo tak post.....cito. Almaklumlah........ manjang maso tu miss ajo......tak kesompatan nak pakso jarijemari ni micit kibod......... haghi ni lah yg sompek.........ko bukan nyerrr x tahu....... Pagi Jumaat ni lak......sojuk........kul 5.30 pg tadi dah hujan........ sampai maso posting ni pun hujan yo.......jadi bila jarijemari ni sojuk.....jem!!!!!.......kono xsersiaskan.

Nak...an cito bukan nyer ado...... cuma cikit .......Bulan 2 belh ni ...panghujung tahun......dah pun nak habih tahun........x yo soda2 kenkawan kito....... bahawasanya......perjalanan kito ni makin pendek......jaghak maso pendek.........jaghak jalan pun dah pendek yo..... kok maso muda dulu2....... bilo kito lalu yo tompek tu........x ado apo pun yang nak dikonangkan.......iyo lah ....... maso mudo...... tambah2...an laie....... ranggi cikit....... banyak lah peminat........ kok yg pompuan.......adolah cowok.....dan kok jantan ey........ado lak cewek......... mampuih x nak nak pandang tompek tu....... x yah lah kita nak nyato...an tompek tu....... lu pikir lerrrr sendighi...... Ado sesiapo nak poie...... X ado kos tambang......tambang percuma........ dreba percuma..... roadtax x ado...... minyak pun x yah nak boli....... tentuan cukup relek maso lam perjalanan...... sambil bebaghing2 yo.......... kok paneh kenkadang ado yg payong..an.... kok nak audio........ tentuan kono tunggu....... bilo dah sampai........ghamai yg main....an audio......... he...he...heh....

apo bondo ey tu......
apo bondo ey tu................
ape kerrrr bende nyerrrr tuuuuuu.................

?????????????????

Soghyam sojuk kita nak cito pasal hal kek ateh tu......... x yah lah......... Awal bulan Nobember dulu tanah air kat utagha dah kono banjir......kato oghang gelombang petamo....... dah pun kito nampak........... tapi haghi ni asyik hujan yo.......... kok2....ado lah gelombang keduo....... kali ni kok menyoghang bolah selatan pulak ko......... Gomeh dah yo kono banjir tahuuun lopeh.....samo yo kak Johor....... habih nago2 laghi.....takut tonggolam.....di bawak ey laghi ngan buah2 ey sekali..... habih......habih....... kensel nak tanam pokok nago......... ghupo2 ey......... nago ni takut ayer ......... Kita lak nak c tompek yg paling suka banjir.......kok hujan lobek cikit yo...dah banjir........ wp.....

Bulan 12 ni bukan main banyak oghang buek kendughi kawin... kita ajer......tah beghapo banyak dapek kad saman..... naik bepinau mato......poning....poning tikiuh......... kok poning lalat buleh yo laieee.....belega2 kek kawasan tu.......tapi ni......poning-poning tikiuh............nampak oghang yo cabut laghi..........camtu tu......lah ey.....ghaso nak laghi......kok dapek 500 awal bulan tu......x cukup......d congak2...an walimatulurus lobih daghi 20 ........ x 20........= 400 dah habih....= minyak ey laie......hangus.............


eyyyy.....tetibo yo.....dah nak boghonti naip lak......aduhai........... kita samb..........

Saturday, December 4, 2010

PONINg KE 113 ( Cuti.......Kaki.......Basah part III.....)

Masa program melawat ke ecopark.....tak tahu lah kat mana....... sbb dalam bas mata duk lolap ajo...... sampai kat tompek tu .....kita pun ikut lerrrrr......... pekagho yg nak cakap...an kat sini pasal GUO.......... Gua Kelawar.........

Gua ini tompek yang akhir masa lawat ecopark ni....... sbb kita ghaso...... badan kito kok2 kono bau kelawar...... Namo ey pun Gua Kelawar..... tontu lah guo ni ghumah kelawar..... kalu ghumah tanggo kelawar .......... yang melopeh tak kigho mano pun..... tompek dio tido pun dio lopeh hajat..... kito yg melawat ghumah dio ni pun kono dapek ...an bau ey......

Bagi rakan pelawat yg sesamo dongan kita...... selegho ey tak macam selegho kita...... kita ngan kamera kita tak ghoti jalan copek2....... tebelek2 caghi sceeen..... dio oghang jalan macam big walk.... lampu picit di bawak dek budak tak cukup umo...... syok dio yo mano nak di suluh ey....... lansa kita pulak tecaghi2 ......dalam golap tu........ lansa pun naik biyul....... nak pokus kek mano pun tak tahu.........

Kita tingga sensoghang........kumpulan kita dan lopeh ke dopan....... yang datang menundo belakangkita ni........ group lain........ dio oghang pun dah lopeh kedopan....... x apolah.....janji kita dapek shoot apo yg kita hondak ............

Batu batan kek dalam guo tu berbagai bontuk....... cumo lighting x di bona...an...... kita pikir...... boto lah tu......... kelawar ni x leh ado cahayo kuek......tepeghanjek dey........ kok dio kuar geghamai2 kito pun di lontung ey......

cam no pun kita ghaso pueh hati dapek shoot gambar2 yang menarek........... nak kungsi kek sini x sodap....... kok nak tengok yo gambar ey........ lawatilah fb kita kek http://www.facebook.com/Poning Pikiran....cecubo ler...

ws....

Tuesday, November 30, 2010

PONINg KE 112 ( Cuti......Kaki.......Basah part II )

Langkawi .....wow .....memang pulau idaman suri........kita kata gitu bukan apa......hampir semua wanita bila ke Langkawi pastinya menjinjing beg plstik idaman suri....... Kenapa ya!!!!........ Kalau dikaji tabiat wanita ni ....dio oghang memang suka barang dapur......heeeeeee...........lam lamari dapur ada pinggan yang mahal2........ kat rumah kita pun ada...tapi dah guna pun.......... konsep tu kita ubah.........jadi kalau ke Langkawi kena beli 2 set pinggan yang mahal2 tu........ satu untuk kita guna masa makan.....dan yang satu lagi guna untuk tetamu..........gitu kan lebih baik....... Pasal kita kata macam tu........jawapannya ...tangan yang menjinjing tu tak rasa lenguh........sbb dapat gunakannya ......aduh enahnya masakan.......


Sepuluh tahun dulu kita sampai ke Pulau Langkawi ni.......cantik pandangannya..... bersih........ lawa.... cun.....tah apa2 lagi nak kata........ So zaman berubah....... senario pemenrintah berubah..... manusia berubah2..... dan kos pun berubah juga........

Terkilan kita sebab 53 tahun dah merdeka...... kalu tak silap lerrr....... ini bermakna pendidikan di negara kita sudah pun mencapai kebebasan menentukan arah tuju warga Malaysia selama 53 tahun, satu jangka masa yang panjang........ dan melahirkan generasi yang hidup dewasa sekarang ini........

Dalam mengharungi kederasan kemodenan negara maju yang diimpikan....... banyak aspek yang berkeciciran........ yang dikendong berciciran dan yang dikejar tak dapat......... apa realitinya perbilangan kata itu......... tepat atau tidak mengenai Malaysia Merdeka.....53 tahun. Benarkah pendidikan telah mantap?...... pendidikan membentuk generasi bertamadun........ genarasi peka kepada alam sekitar........ cinta Malaysia...... cinta keindahan alam,........ cinta seni....... dan cintakan generasi selepas dan sebelum kita?

Kita suka berjalan2 bila da kelapangan........ waktu.... terkadang-kala mencari waktu.....untuk berjalan2...... kerana usia sesuai untuk berjalan2........ adakala nya kita berada dalam bas ekspres... menuju utara..... dan adakalanya ke selatan....... yang pastinya kita kurang lihat pelawat2 dari barat mengguna perkhidmatan bas ekspresssss............ mungkin mati ekspressssss juga kah..... Mereka banyak menggunakan perkhidmatan keretapi...... udara...... Benarkah.....berita pemandu Malaysia kurang sopan....... dalam erti kata pelbagai..... Sememangnya benar agak2 kita...... Ini kerana.......anda akan merasai sendiri sekiranya anda luangkan waktu bila masa puncak.......memandu dari mana2 arah menuju ke Kuala Lumpur........ Anda akan terkejut atau sudah biasa ......apabila melihat kelajuan bas ekspressss mendahului kamu....sedangkan kamu memandu mengikut had yang ditentukan....... Berapakah kelajuan nya......??????......... lebih menakutkan bas ekspreessssss bertingkat......... aduh........ rasa2 kita tak nak naik bas.....

Satu contoh ternyata di atas......... berbalik ke Pulau Langkawi....... Sistem tandas ketika menunggu di Jeti Kuala Perlis....... cukup berbeza sepuluh tahun lepas tahniah dan syabas...... tetapi kurang selesa di Pulau Langkawi.......Kenapa jadi begitu.......? Tak payah kita nak celoteh panjang2.......... nak sedap cerita......zoom len terklik kat Pintu Gerbang Makam Mahsuri........ lagenda Pulau Langkawi......... Yang ini kita kena Highlightkan betul2.......... Mahsuri dan Pulau Langkawi tidak buleh dipisahkan...........Kenapa kurang berjaga....... kenapa kurang di beri tumpuan......... dan lihat lah sendiri.....heee

Mula masuk ke Makam Mahsuri dah jumpa yg ni,..........

Saturday, November 13, 2010

PONINg KE 111 ( Bercuti...........Kaki.... Basah)

Malam Jumaat yang dah lopeh........kigho2 esok ey ghayo Deepavali......kita diajak menomani oghang ghumah kita ke utagho tanah air......Yang sodap ey tuk kali ni bejalan.... cumo beduo ajo......yang lain tu kono tingga..an kat ghumah...... Jalan2 kali ni.....cumo beduo2...an..... Iyo lah ey.....lobih tongah abad usio..... nak ingek3..an nostalgia tu...... capture kembali saat manis tu........pengikat dan pengukuhan.........

Maso tu.....banjir attack Kedah ngan Perlis....... jadi ey kita nak lah tengok2....cam no air bah tu..... dah lamo x jumpo air bah..... Kebetulan 10 bauh bas daghi NS menghalo ko tompek yang samo..... konvoi kito beghamai2........


mulo2 nak mengaghong air bah.....

Dalam bas kita ....capai kamera bughuk kita......shoot yang mano patut....comeh ado yo ghaso dalam hati ni....kok2 bas sangkut......habih lah cito nak ke pulau.... di pandang kesekeliling kampung menguning air bah...... cam dalam gambar ni

Air bah.....donga kabar air daghi Siam

Walaubagaimano pun Captain kito memang handal......lopeh air bah dihanghong ey...... tebek kat dio......tapi apo lah........paneh kek dalam bas tu.........aircon ditutp ey........Dio kato tungggu sampai air kogheng....kok2 injen ey teghondam.........

Kegheto di bahu jalan

Bersusun2 kegheto oghang kampung kek bahu jalan........ mahal tu bang oiii.... leleh poloh nak dapek..an...... bukan sonang......nak sonang punggung.....mencieah poloh........nak dapek..an kegheto tu...... copek2 ...an pindahkan dio ke tompek yang tinggi sikit....... Maso ni lah kito nampak dan buleh kigho macam2 jonieh kegheto......

Destinasi yang di tuju....akhir..ey kesampaian juo......kek pukul 8.45 pagi.......landing Kuala Perlis.... Alhamdullillah....... ops........nak caghi nescafe tarik ngan ghoti canai......dah keroncong..... oghang kek dalam ni............Habih bab memulo.....kito sambung sok2....yo.......

Thursday, October 21, 2010

PONING KE 110 ( Nak Ikut CC9......ke Bkt Broga......?)

Kita ngan kenkawan yg lain ey......dah pilih haghi bulan Nobember maso tu ghayo deepabali.....meh lah kito geghamai panjek bukit Broga kek Semonyeh.... Ini bukan ey tuk geng2 kita.....tapi dibukak tuk sumo oghang yg minat nak ikut.....gilo2 kenkawan kita......

Kok Buleh kito gheghamai belunggok kek mesojid beghanang.......paling lewat pukul 3 potang.....peh tu kito komboi ke sinun....Maso kek mesojid......chi kito akan boghi satu manual tuk nak ambik gambar lam cahayo yg ghondah.......sonang sobut...ey......shoot waktu malam.. kono bawak tripod... air nak nogok....bawah..an tokak.... Kek etah tu nanti kito belunggok.....saksi..an keindahan ciptaan Allah Taala........samo2 kita insapi ey.....

Kali ni kok ado yg nak bawak famili ey....pun buleh yo...... Ado lah kenkawan yg tak naik kek ateh ....dio sukarela masak..an makan malam......kek bawah.....kek parkir keto.....

Ado yg polek ....kok dio baco boto2 tajuk posting kali ni......pasal CC9 tu...... cito ey....cam ni...... baghu2 ni kita ngan geng2 tuo......ado buek pejumpaan.....tompek rahsio...... kami caghi satu namo yg buleh kito sobut2 selalu.....jadi ey.....timbul cakap2 chimping club 9......kopendek..an ey...CC9......nanti lah kito ghancang nak buek baju ey.....cammacam laieee.....

Kito maso nak kek sinun tu......kono lah baya sikit......ghaso-ghaso kita....cumo 10 ghiar sajo... bagi nak nampung aleh poghut.....bilo kito tughun ke bawah nanti... kok Ghaso nak ikut......cocubo tipon geng kita kek tampin......koto....... pilah.....dio oghang tahu hal ni......tak pun taip komen kek bawah ni......leh yo kita respon cikit......

ws........

Friday, October 15, 2010

PONING KE 109 ( Siapa..... Kenapa..... Dimana.... Akuuuuuuu)

Satu panggilan telefon......suatu pagi............d suatu haghi.........d suatu saat......... tesontap hati kita...... bilo pesoalan2 yg di aju...an kek kita....... membayangkan....... dio dah lupa bahaso...... bahaso yang mengandungi keindahan..........bukan setakek lisaniah sajo....tapi cukup power daghi sogi batiniah ey........

Poghang peghasaan belaku lam jiwo kita saat itu........... lam diam2 kita terlawan perbualan hasil daghi pertukaran kasar perkataan ngan dio...... hasil daghi pertukaran tinggi bunyi nada suara ngan dio........

Kita memonung...an dighi kita la ni.............. dan kita memonung...an dighi dio....la ni.......... Aduius..... kenapo dio dan beghubah......... kenapo dio dah betukar......... Mungkin d mano dio betugas tu.....lah yg menyobab..an dio beghubah watak ey........... Keduduk...an dio lam alam ni ........... di ateh kita...... keduduk...an dio ngan kenkawan yg lain pun .....dio dah power....... keduduk.....an tompek kojo dio pun dah tompek yg bagus2........... jadi ey......beghubah lerrr style dio......... Kok nak di panggey laksamano........kok tinggi bona............kok d panggey bentagho.......kok bawah bona....... nak lotak...an dio cam laskar........macam balachi bona........ entah lah cam no kita nak lotak....kategory dio tu ...........daghi kaco mato kita.......

Jiwo kita maso ni jadi kaluk mikir..an hal tu.......... Jadi ey .......kenkawan yg dah donga....cito kita ni dah paham bona .......... Yg x donga laie tu.....ontok2 lah.. biar kita ngan .....hal kito......buek maso ni.......

Kita dah ambik satu titik........... untuk kita rehat kojap..... kita rehat daghi memogang bondo alah tu.....yg banyak kenkawan jenjeng kulu kilir...... mungkin kita rehat kok lamo...sampai penutup taunnnn ni........ Tapi kita totap besamo ngan kenkawan ......setio kita totap ado....... cumo nak rehat ajo.......nak alih angin......... lam pado tu kita latih lak oghang lain kelola...an bondo alah tu.....

Beghubah angin......totap beghubah....... tapi..an bidang tu totap samo...... kawan baik kita Duta Kenyir dah limo kali menanyo...... bilo laie.....nak buek.......bilo laie...nak mulo.....dah limo kali sobut masih laie tak buek2....... kita lak ghaso lomeh....... ni lah ni.....kita dah mulo cikit2......... nanti lah hasil.... ey kita unjuk..an kek duta tu........ Masih laie tecaghi2 stroke yg dah pudar....... io lah ey......... dah beboleh taunnnn ninggal...an

Kita x salah sesiapo pun lam hal ni.....cuma memikir...an........ kenapo jadi cam ni......... dan pulak......mano lah kita beghado dan siapolah kita sebona ey........???????? poning mikir...an

ws.......

Wednesday, October 6, 2010

PONINg KE 108 ( Prasekolah.......oh....prasekolah.......)

Tigo haghi kek KL kita besamo ngan cikgu2 prasekulah............Dio oghang ni memang handal.... pasal ict ajo ....mako hampey sumo ey dah tahu....... cumo kito kono gilap ajo skill yg ado kek .....ni yg spesial.......cikgu jaman sekaghang ....... colek2 it.........kok tak silap kita ......ado yg dah ado digre......lam ict..........camno pun....tang nak ambik gamba.......... minta maaf ler.....bukan sumo ey yg ado dslr......... Salam cikgu2....... kupek lerrrr gamba kek sini ......macam yg kita dah ajarrrrrr...... Wasalam....


Ado laie gamba....sok2 kita up loadedkan ........ngantuk gilerrrr.......10 pm lam tadi kita ke Subang Jaya.....14 bebughak ngan ujang karton.......dan geng2 kartonist sajo2..... dah lamo x jumpo.......dio tu asyik masuk kenyir........bawak pelawat kat sinunnnnn...........







Tuesday, September 14, 2010

JEJAK2 RAKAN PONINg 6 ( Berhari Raya ke selatan ........heh...heh... Nasi Lemak Simpang Rengamm sedap siutttt )

Dua hari raya yang lepas kita dan isteri tersayang ke rumah Rosli Md Isa......d Sungai Udang... Melaka.....maklumlerrr dah agak lewat ke sana....sembang cukup sedap....mengukap nostalgia lama.... yg terpendam di benak begitu lama....... maghrib memisahkan kami.......

Janji dibuat dan raya ke empat Rosli pula datang kerumah kita di Seremban.... masa menunggu tu Zamzuri pula tel kita katanya nak g rumah radzion dan man pegang di Johor..... katanya dia tunggu di MITC Melaka....okey lerrr ...tapi masa tu x pula jelas...pukul berapa......

Rosli sampai ke rumah seorang diri.......macam tahu2 aje.......nak jalan jauh.... Waktu Dzuhur masuk kami pun bergerak lerrr ke Melaka...... apa jadi weiiiii kesian dia ......dah lama Zamzuri tunggu kat masjid MITC........ agak nyeee jadi besar biji tasbih tu digentelnyerrrrr........ Kami park kereta rosli d restoran Zubaidah......nak kereta baru kawan kita sorang tu....

Di depan esso lepas UTHM Batu Pahat ......Radzion jemput kami kerumahnya........Sampai di Pt Sempadan......kami istirehat.....sembang2 citer lama...habih sumo...ey kuar .....dalam pada tu rakan kita zawiah dok tel........ tanya kita kat mana......eeeeeee seronoknyerrrrr.......buat kawan kita tu gerammmm....
ini lerr rumah radzion......
Wah kawan kita.....macam2 jawatan penting disandangnya... kalu sesat kat kampung niiii jgn poning2...sebut jeee ketua kampung gurubesar....orang kampung pasti akan pandu kita kerumahnye...... kami seronak ......paling bestnya Rosli telafon Zaharah Md Ali...... beliau kata Rosli kering......... alamak ey........Rosli yang mana niiiii.......Rosli kat depan kita cukup sihat........ meh lihat beliau....
Rosli terkini..........

habih ramai kankawan kena jawab telefon......meraka ni nak cakap pasal g rumah Radzion....... untuk meninggalkan kesan mendalam d hati kenkawan yg lain .....ni gambar kami kat rumah Radzion....... masih hemsem2 lagi.......

gathering permulaan empat orang.......

Jam hampir lima petang baru kami ke rumah Man Pegang.....di Simpang Rengam....... rumah beliau d belakang petronas .......... sesampai kami di suatu persimpangan ...x tahu mana satu rumahnya.....kita telefon dia......."jap nanti aku keluar....."....... bila terpandang aje dia tanpa baju dan misai yg mengancam tu......... lekat kat kepala....sah tu......Man Gian......eh....eh.....Man Pegang cam tu lah kenkawan panggil dia........ seronak bukan kepalang lagi ....... Mee....gorang.....nasi lemak special......sambal sotong........ pugh......... dia masak sendiri weiiiii....... cecah ajeeee punggung kat sofa sekejap aje ......ehemmm....... bangun lantas ke dapor.......kat dapur aje kami selesaikan....... x caya ke........ see gambar kat bawah ni.......pikir2 sendiri lerrr....tapi jgn sampai PONINg.... yeee

Sambil makan kita sembang lama citer....kat maktab dulu........citer tu x leh nak tulis kat sini......tak dapek nah cencor.......... kalu dengar ngan telinga sendiri cukup sedap....boleh kita gelak sama2 ......hah........tu lah yg sodap eyy kok kita dapek jumpo gheghamai......opsss..... maaf salah sleng...... dah biaso sleng......... yg ni x leh sleng......sbb kenkawan seMalaya..... macam2 sleng.......terpakse ler guna bahasa standard.....

Lepas makan kami pindah lokasi.... nak sambong citer ......bersantai lak kat hall ......Man Pegang keluarkan album lama2........ ya Allah dia masih simpan lagi gambar yg x cencor tu......... masa kat asrama Doom P....... doom paling popular........ ada yang kata domm panau........ada yang kata doom poning...... ada yg kata.........!!!!! tah macam2 lah...... Doom ni lah yang paling banyak menyimpan rahsia kami............heh.......hajat nak g tidur sekejap kat doom ni.....kalu ada masa...... Kalu tersesat kat Simpang Rengam..... isi minyak kat petronas...... lepas tu g rumah man ni......x cam rumah dia keeer........ hah tengok gambar ni....

Rumah Man punya,.......kereta.. Zam yg punya....

Kami minta man uploadkan gambar2 tu.........so kita tunggu ....bila masa dia nak buat demikian.... so jadi kenkawan nak see gambar misai man yang masih mainten........ ni dia

Othaman Mohd Noh

yang ni pun nak ye masukkan gambar dia.......okey lah kita masukkan............................................

Zamzuri Abd Majid.

Jam 9.00 mlm ....kami berangkat pulang........man anta sampai kat tol Simpang Rengam......wah peluk arab kita masa nak berpisah....... zam yang pandu sejak mula nak macam dah goyang......so kami singgah kat R&R Pagoh........ pekena kacang goreng dengan air panas ajer......... lepas tu kunci kereta di serahkan kat kita....... jadi pendek citer.....sampai kat rumah seremban 00.34 pg.... rosli pula balik ke Sungai Udang......

Ws..........

Wednesday, September 8, 2010

PONINg KHAS ( Ghayo..........

Mulo2 ni kita nak mintak maap bebanyak.....kek toman2 yang suko mencaghuih...........opsss jangan pikey lain yo......kok tetuan ingek kato tu ......io ey bukan mencaghut........ tu lain makno eyyy........... kok tak dapek.....ko oghang sumo kono tanyo ujang kartun...... la ni......stop deh ......ke kenyir......... jadi ey .....kok kita ucap..an ujang kenyir.......ujang kenyir....... ujang kenyir........ujang anyir.......ujang anyir.......ujang anyir.........pasal ey asyik main kenyir yerrrr.........peh tu ikannnnnng ye.... mano tak jadi anyir.............dio tu memang mengsiutttt handal cakap negoghi sembilan ni........

hah....ni dah melalut ........korna balik jalan asal.......

"kita mintak maap kepado pembaco yg setio ngan kita ........ tak kigholah nyampah ko......suko ko...... poning ko...... tak paham ko........ bila baco artikel poning kita ni.........

Yang petamo eyyyy
Kita mintak maap kalu ado tersinggong, teghusik hati ey, kok nyimpan dondam kek kita pasal liter kita kat blog ni, kok ado yg maghah pasal gamba.......tah lerrr kok macam2 ler salah kita mintak maap........kok mano lah tahu..an tahun ni yo kita nulis kek sini.....kok tahun dopan ......kita nulis ghaib yo....... kok2 dah pindah alam....heeeeeee.......... baghu lerrrr ko oghang ghindu kek kita......

Yang keduo ey.....
Kita ni pun dah lamo bona kojo...... dah nak habih nyawa kat kojo ......yo .........jadi ey.....ado lah 2 ko 3 tahun tingga laieeee ...cadang2 ey nak yo pindah...........bukan pindah alam doh....... pindah lokasi kojo......... nak duduk bumbung lain...... bumbung lebar cikit...........

Yang ketigo eyyyy.
Oghang yg dokek kek kita.....atau yg beughusan ngan kita yo yang tahu identiti kita......kok tak ko tahu Poning yo......Kantungku Poning....... kok ado yang jumpo kita kat mukobuku tu ado lerrrr gamba kita......... yang tu kita mintak maap........ nak tahu caghi maklumat.....he...he...heh....

Yang keompek ey ....
ingek2 ni........ kita nak bepantun duo koghek.......
" Lomang Ketupek Jadi Santapan,
Jangan nak copek2, kok dapek kain kapan;.....................heeee.....he...... maso ghayo ni......

Yang kelimo eyyyyy
Nak buek open house........ bank tak boghi pinjam....... duik simpan dah boco pasal sambung ghumah...... io lah oghang ghumah dah bosa........anak dah bosa........ dapo pun nak bosa.....sinonim tu namo eyyyyy...... kita tak ado kek ghumah sampai ghayo yang ke................ ehhh tak leh nak janji.......ko intai2..an kok ado dtg........

cuti rehat.........lamo sikit......

Dah habih kita ghaso ey........cumo tak tu lah yooo kok pantun kita ko oghang nak pakaiguno .....kita boghi...... tapi cakap timokasih kat kita yo........... Asm ....... 1 ummah 1 kalimah.......

Thursday, September 2, 2010

PONINg KE 107 ( Utusan Sukma yang aku hadiri...............)

Julung-julung kali seorang sasterawan negara menjejaki kakinya ke bumi Ghantau ni...... Seoghang yg buleh di katokan berado kek hati setiap pencinto buku nobel........ Hasil buah tangan ey memang banyak........ kita pun x habih baco nobel eyy...... tapi kita memang minat kek dio.......... kek buku eyyy ......tak beghapo sobab kita ni maleh baco buku......... style memang kita goma...... kita minat kek ghambut dan janggut eyyy......tabik kita ngan dio sbb dek bondo tu la......

Cito camno kita buleh ambik gamba dio ni........... bemulo mako adolah dihikayatkan oleh sang empunyo cito...... Syahdan mako kita pun dipanggilah oleh Sang Pengatur cagho pejabat Godang kita yang besemayam kek topi samudera ghayo put diksun......... Dio pun bekato2 lah dongan kita yang dah memboghi amaran kek jajahan takluk kita ni.......jangan ado tokey ey mengambik gamba........

Tuesday, August 31, 2010

JEJAK2 RAKAN PONINg 5 ( Lihat saja yang ini ....Terkenang yg Lama )

Sekian lama kita berinternet dan berhubung berita antara rakan2 lama....... ada yang telah pergi buat selalamanya....moga rohnya dirahmati Allah Taala, ada yang masih lagi menghilangkan diri dan ada yang telah dikesan tetapi tidak jua ada respon......itulah keadaaan manusia.......

Dari rontonan hati yang kuat........dari rindu yang menggamit dan mengulit perasaan....... kita membuat keputusan memohon cuti yang diapit oleh cuti tetap..... Kita menyusuri kembali kenangan 31 tahun yang lalu........ Kita ke Perak Darul Ridzuan....... Ke Kg Ungku Hussien.....Ke Kg Sg Kati....... Ke Kg Manjoi........ ahh......entah mana satu yang hendak kita tuju ni.......

Sememangnya kita bernasib baik..... Setelah berurusan di Pejabat Tanah di Kg Manjoi, Sg Tapah......kita ada luangan waktu yang cukup banyak...... tidakkah ini satu peluang untuk menyusuri kenangan lama yang dah pudar.... dapat digambarkan kembali........? eeeaaahhh tak lepas peluang........

Kita berpusing2 di dalam kampung tersusun tu....... ah.....tak kira lah........ asal aje terpandangan lorong jalan tu...kepala aku berpinar2 mengingati peristiwa lampau....... Banyak perubahan yg berlaku......ada bangunan yg kita simpan dalam memori masih ujud....dan ada bangunan yg baru......... jadi kita mencari PKG Manjoi....itu lah tempat yg bagus dibuat rujukan..... kita sama sekapal ......... Terima kasih Shamsiah Ketua Pegawai Teknologi Pendidikan kerana menunjuk arah ke bangunan MPIB.......yang mana sekarang ini SMK Permaisuri Tuanku Bainun..........

Sesampai saja kita di pos pengawal.....dan telah menerangkan maksud kita.......dalam terpinga2 pegawal pos kawalan tu membenarkan kita mengambil gambar2 di luar sahaja.....kita x mahu masuk ke dalam kerana tiada Pengetuanya......lagi pun masa persekolahan........

Bersetentangan dengan bangunan pos kawalan tu lihatlah Dewan yang satu ketika dulu tempat kita semua di suaikenalkan.......tempat buat persembahan...... dan tempat segala2 nya...... Di dewan inilah kita diajar cara berteater oleh Hashim Musbidi pensyarah yg bertanggung jawab terhadap kelab kebudayaan maktab........ Setalah kita lari dari pasukan Bola Sepak Maktab.....tak syok lihat hari2 muka Tajuddin Nordin tu........kumis ciput tu........


Di padang inilah kita bergaduh dengannya lantas memohon untuk mendaftar diri ke kelab kebudayaan...... oleh kerana kekurangan orang dalam kelab itu...... dan atas kebolehan kita dalam tarian....... drama...... maka kita diterima oleh kelab tersebut......piiiiii jalannnnnn daaaaa Tajudin Nordin...... gitu lah ucapan kita bila lihat mereka berlatih di padang ini..........

Dipadang ini.....kenangannya cukup banyak........ berbagai peristiwa berlaku........ sedih...... suka... duka..... cemas....... dan haru biru tertanam peristiwa itu dalam gambaran padang maktab dalam lipatan ingatan memori separuh sedar kita..........ayuhhhhh bangkit dan gilap kembali ingat tersebut........ Bersusah payah kita mengambil gambar ini ........ dari NSDK ke Manjoi........ beratus km tu.......kita lalui.....cuma nak kan gambar maktab ini sahaja...........

Setiap pelatih maktab akan melalui jalan ini inilah jalan yang menginatkan kita kepada peristiwa manis...pahit.... dan pelbagai........ gambar dirakam dari simpang pintu utama maktab........

Lihatlah.............pandanglah................ kenangkanlah.................ianya akan menceritakan seribu satu macam peristiwa kepada diri anda..........

nak pendekkan citer lapau ni.......poso..... & baru balik dari Ipoh......
ws............................

Wednesday, August 25, 2010

JEJAK2 RAKAN PONINg 4 ( Bukan Lelong Sebarang Lelong........masih segar dalam ingatan....)

Bukan lelong sebarang lelong,
Lelong murah, lelong murah ditepi jalan
Bukan lelong sebarang lelong,
Lelong murah, lelong murah mencari makan,......

Gitu lah ......dendangan seorang rakan kita masa dimaktab dahulu ........ ia lah waktu itu....kelas music...... dikelolakan seorang pensyarah perempuan yang kita masa tu.......dia ni masih single...... waduhhhhhh........ boleh lerrrr ....cantik x seberapa tapi manisnya masih ada...... kalau tak silap kita Miss Coraline namanya......

Ketika telah agak lama mengikut kursus music..... maka tiba masa masing-masing membuat persembahan di hadapan kelas...... Kita masa itu membuat nyanyian.....emmmm....tah ler tak ingat lagi nama lagunya.....tapi penyanyi Broery........ lagu keroncong............ entah apa2.........langsung tak masuk pitchingnya pun out......tapi gasak lah.....janji dapat markah...... Masa persembahan tu action boleh tahan...... posing kat piano.......... he...he...heh.... kalau masa ni lah ....didendangkan semula lagu tu.......hai......poning lalat anak-anak dengarnya..........mungkin orang rumah tutup telinga........

Persembahan yang tak lupa dek otak ini ......ialah persembahan Osman Sulaiman...... waduh.....mengancam....... Dahlan Zainuddin........ penyanyinya....... Bukan Lelong Sebarang Lelong........... gaya yang bersahaja dia menyanyi........ terpegun juga kami mendengarnya....... ha..... apa lagi lepas tu........kami lekatkan 'lelong' di belakang namanya......... maka jadilah 'Man lelong'. ......... sebut saja Man lelong......... semua orang akan menuding jari kearah orang yang sama........siapa dia........ Osman Sulaiman.......... mintak maaf mannnnnnnnnn...... citer sikit kenangan lama kita........

Seorang lagi kawan kita ......yang langsung tak buleh lupa........... mempunyai keistimewaan tersendiri......... bukan pada suaranya............ bukan pada gayanya................. dan bukan pada pakaiannya...................... tapi pada fizikalnya......... ketika persembahan dibuat dengan menggunakan isntrumen rekorder............. satu tangannya tak dapat menutup lubang angin rekorder....... puas juga dia mencuba...... sampaikan Miss Carolline tersenyum simpul....... Ibu jarinya jauh dari tapak tangan......maaf .......maaf...... maaf.......kan kami Zam....... Hai lah Zamzuri kemana lah kamu menghilang ni..............

Instrumen drum bergegar dalam kelas masa.... di belasah oleh seorang rakan kita.....yang poning-poning lalat.......Zulkifli Hashim........ gaya hebat .......tapi pukul...........tak leh dengar....... tak masuk akal langsung.......he...he...heh....

ops......nantilah kita sambung semula sok.........

Monday, August 23, 2010

JEJAK2 RAKAN PONINg 2 ( Kemana Menghilang Yang Lain..............)

Tahun 2010 ini ......tahun yang melepasi jangkauan umur 50 ...... bagi kami yang berada ketika itu di kelas 2a3 memang tidak dapat dibayang ketika itu........Alam remaja yang menyelubungi kita.... telah tidak memikirkan keadaan kita k]masa ini........ Ialah kita semua sudah menjangkau atau melepasi peringkat umur gitu....

Masing-masing mungkin sudah menjadi nenek atau pun sudah bermenantu......... kalau pun tidak mungkin diambang menerima menantu...... berkembanglah satu keluarga yang masa muda2 dahulu kita tidak terfikirkan......namun lumrah alam..... dan kehendak Allah Taala serta sunnah Nabi Muhammad. s.a.w..... memanjangkan zuriat ........... Ketika saya menulis posting kali ini sedar tak sedar tahun 2010 mulai menjenguk ambang penutupnya.......... maknanya bertambahlah usia kita lagi.......

Malam........ pagi......... petang dan ada ketikanya berulang-ulang kali dilayari laman fb ini untuk mencari rakan taulan .......... namun sedikit saja yang kita dapat...... mereka-mereka yang berkeinginan meningkatkan diri dalam arus teknologi maklumat ini ...... rasanya tidak lambat untuk kita ceburinya........... jangalah kita pandang kepada kekurangannya....... kalau ditelik kekurangannya maka kita akan nampak lebih banyak keburukannya........ justeru itu kita pandang dan telik kebaikannya......... dengan fb ini kita ketemui rakan 2a3.......... dan mulai ada semangat untuk mencari kembali rakan tersebut......

Mencari maklumat rakan 2a3 ini bukan sekadar ingin mengetahui dimana mereka sekarang ini,,....... tetapi ingin merapatkan persahabatan semasa tiga tahun kita berada dialam maktab dahulu..... tentunya persahabatan kita kali ini sudah bertukar bentuk....ialah ini kerana masing2 sudah beristeri atau bersuami....... namun keluarga 2a3 itu tetap sama ini lah yang kita cari keluarga yang berkembang dan mengeratkannya suatu perkara yang menjadi keinginan saya.....

Usaha sedang dan akan berterusan sehingga dapat dijejaki kesemua anggota 2a3 ........ sebagai mana yang telah dapat saya kesan mereka 2 itu..... seperti
1. Zawiah Abdul Shukor
2. Shamsiah Abas
3. Wan Jamilah Wan Musa
4. Zaharah Mat Ali
5. Siti Khairiah Hamdzan

Kelima mereka sudah dipastikan kedudukannya dan dimana mereka bertugas la niiiii......

6. Rusmina Jaafar

Tidak mendapat respon melalui fbnya kerana tiada maklumat lengkap

7. Zulkifli Hashim
8. Zamzuri xxxxxxxxxx
9. Rosli Ismail ( Longman )
10.Radzion Sarjo
11.Ruslam Md Nor ( Alot )
12.Norma Saleh ( Babyface )
13.Rajiah Awang
14.Rusnah Abdullah ( Tik buleh )
15.Wan Su Ismail
16.Salmah Sulaiman ( Kak Long )
17.Siti Aishah Shakarni
18.Siti Sahara Abd Rashid
19.Omar xxxxxxxxxx
20.Zaharuddin Mohd Shariff
21.Suib Mohd Aeshad
22.Salmah Shaharuddin
23.Zamari Din
24.Sallehuddin Mh Nor
25.Othman Md Noh ( Man gian )
26.Othman Md Ali.
27.Othman xxxxxxxxxxx ( Man lelong )

mereka di atas ini tidak dapat saya kesan..... ada sesiapa yang mengetahui dimana mereka berada....harap dapat menghubung saya .........taiplah dalam ruang komen di bawah ini.....

Ws.........

Friday, August 20, 2010

JEJAK2 RAKAN PONINg 2 ( 4 Orang Teman Sekelas baru Dapat Dihubungi.........Aduhhhhh mana yang lain niiiiiiii)

Alhamdulliah sempat juga kita ( saya ) post posting kali ini berbeza sedikit dari posting yang biasa2..... Al-maklumlah posting yang biasa2 tu .....kita kira posting yang ada poning2 lalat..... meragam sedikit..... Kenapa.......... jawapannya kita di Negeri Sembilan sebatang kara....... ini bermaksud bahawa kita hanya seorang sahaja dari kelas MPIB 77-79. Mungkin kita tidak mengetahui ada rakan yang sama maktab..... tetapi kita kira dia orang dari tahun yang berbeza....

Opsss ....... maaf ada seorang rakan kita sekelas 2A3 dahulu.... Beliau sekarang ni dah bergelar Dato'........ juga bekas Wakil Rakyat DUN Kota. Parlimen Rembau.... kini kita tak tahu dimana beliau.... semasa beliau menjadi wakil rakyat .....kita tak pernah berjumpa dengan beliau bagi sesuatu tujuan...... memang prinsip kita gitu...... Ada gambar beliau semasa bertugas di Gugusan Ulu Tembeling..... kami sama2 menjejaki kaki ke bumi Tembeling untuk bertugas untuk kali pertama juga........ Mungkin kita ni terlalu nakal semasa dimaktab dahulu kot....... chot........chot...... Bukan apa .......... kita teringatkan perkataan itu............. memang selalu diucapkan....... tiap2 hari diucapkan oleh pensyarah yang sama...... dah lupa dah nama beliau tu........ ada sesiapa yang ingat namanya....??????

Berbalik kita ke citer yang asal........ orang pertama terlintas difikiran kita ialah Shamsiah Abas..... ini bukan nya ada apa2 connection...... cuma bunga cengkih yang membuatkan kita poning menjadi kekuatan kepada kita menjejakinya....... Alhamdullilah baiknya FB...... taip saja nama beliau .....terpapar gambar beliau bersama suaminya yang tercinta....... Kita terkejut ...... betul ke dia niiiiii........ membandingkan gambar yang tersimpan 31 tahun lamanya...... kita kurang jelas......sebab ........31 tahun dahulu kurus langsing...... cun.....tapi kini dah berisi gemuk... pipi hemmmmm....... betul ke dia........ dengan membaca karekter sesuatu bahagian facial strakter ....memang sah....... make contect..... massage dihantar dan berbalas......

Bertitik tak dari situ kita pun menghubung Zawiah Abdul Shukor....... add ke fb kita tapi tak berjawab........ alamak benarkah beliau ni....... malu lak kita kalau salah terjah............ Shamsiah yg hantar sms kepada beliau......... beliau seterus sms kepada saya........ saya salin semula dalam posting sebelum ini.........

Wan Jamilah Wan Musa pun begitu juga ......Kita add ,........tak berjawab lantas ada catatan di fb beliau dimana tempat bertugas lantas kita menelefon......aduh ......aduh....aduhai....... terbongkar cerita2 lama.......... keseronakkan semasa dimaktab dulu.......... ini dinamakan nostalgia....... kami masa tu tak ada perasaan cintan-cintan........ pada kita sama saja ...tapi tak tahu lerrrr perasaaan orang perempuan pada ketika itu........... kita Happy go Lucky ....simple and easy men.......... hemm hemmm satu lonjakkan diri sendiri.... memang sampai sekarang kita bersikap terbuka....mudah berbicara....... punyai hobby yang unik.........

Dari Zawiah Abdul Shukor ......kita dapat tahu Zaharah Bte Mat Ali kini bertugas di Institut Keguruan Tuanku Bainun...... lantas beliau smskan hp ......... kita dengan tak sabar2 terus menghubungi beliau...... pun gitu juga ............. naik panas lubang telinga dek lekapan handset.....

Kita pun mula lah mengumpul data2 rakan sekelas 2A3...... supaya suatu hari nanti dapat bertemu..... bagi mengeratkan silaturahimmmm yng terbina sebelum ini......2A3 memang unik..... antiq....... tiada lagi unit ini selepas rakan2 kita keluar posting.........

Hemmmmmmmmm .....cuma berhenti seketika dahulu...... buat masa ini........nanti lah citer2 di Kg Manjoi kita akan catatan sedikit demi sedikit .....dan rakan 2 bolehlah tambah2............
Ws.......

Tuesday, August 17, 2010

JEJAK2 RAKAN PONINg 1 ( 31 tahun yang lampau.......... )

Haghi ni tersangat lah istimewa nyer kita menyusuri laman fb dah lamo dah......nak caghi kenkawan maso kek maktab dulu.......dah naik duo ko tigo bulan ......naik loteh di buek nyo..... tapi tak yo putuih aso......cubo2... akhir ey kita dapek soghang budak segamat.....Cikgu Shamsiah Abas.... ado lak kek fb ........ ah.......bia lah kita cito dalam bahaso standard kok dio oghang tak paham bahaso negoghi sembilan.......

Kita buka kotak gambar yang dah tersimpan cukup lama.......membelek satu persatu gambar tersebut.......gambar-gambar yg bercampur baur dengan gambar yg lain......... kita dapat sekeping yang ni......

Mula lah fikiran poning memikirkan nama-nama rakan sekelas dulu...... puas juga nak kenal atau mengimbau nama mereka....... nasib ada cikgu Shamsiah Abas ......pasal dia ni kita cukup ingat .....ialah dia ni suka mengumam bunga cengkih.....lepas satu- satu dikumamnya......... Kita cuba lah satu.......mak ai......... air liur banyak keluar dan kepala rasa pening..........

Dia katanya dah dapat sedikit kawan-kawan lama....... dia juga mengingatkan kita seperti nama Rajiah Awang, Siti Sahara Rashid, Norma ???? dan Wan Jamilah Wan Musa serta Rusnah Tik Bulih maaf nama ayah tak ingat ....... yang pakai cermin mata tu kalau tak silap kita namanya Zulkfili Hashim kot...........

Hari ni kita telepon sekolah kebangsaan Felda Redong Kat Labis sana tu....... dapat kita bercakap dengan Cikgu Shamsiah Abas.......... Oiii mak aiiii dah bercucu dia..... Dia mula lah ceritakan perjalanan dia dengan Suaminya Guru Besar kat SK Tenang........berjalan ke utara tanah air...... dapat juga dia bertemu dengan rakan-rakan.... sesama maktab dulu teristimewa rakan sesewa rumah.............. Kita bertukar nombor telepon harap2 ada yang dapa tmenghubungi kita semula.....

Waktu pulang kerumah dari tempat kerja hujan tengha lebat...... MasyaAllah tiga jalan balik kerumah digenangi air........ emmmm kita melenconglah ke rumah mertua..... rehat2 sekejap sementara air surut........... Lepas Asar kita ambil hp........aduhai ada massage....... cam ni bunyi katanya ..... " Assalamu"alaikom. Maaf ya kwn lama. Mcm Mimpi je. U ke bnama PONING..... dlm fb tu. Kalau betul, masuk smula blh? Nanti sya add. Shamsiah btahu td. Sy nak meeting kejap lg. Nanti kita ber-fb ya. Inilah kelebihan teknologi."

Aduhaiiii........ siapalah dia ni.......... buat kita poning betul memikirkannya...... nak nyatkan no hp kat sini .....em ......bukan prinsip poning........ ia memang kita berpegang dengan hak individu,,,,,kalau dia kata okey baru lah kita nyatakan disini....kalau tidak......harap maaf.....tak dapek den nak koba..an......... opsss....tersasul juo cakap negoghi...... Hati ni tak sabar2 nak tahu siapa dia ........cepat-cepat balik dari sembahyang tarawih terus buka fb........ jam 10 mlm seawalnya kita on kan fb malam ini.....harap2 betul sebagaimana massage yang kita terima tu.....emmmmmm tunggu lerrrr.....nak buat macam mana.......

Namun maklumat2 awal kita dah terima seperti Pengarah Institut Bahasa ......katanya Zawiah Abd Shukor......... Cikgu Wan Jamilah Wan Musa.........katanya masih cikgu lagi........ Oh ya.......cakap punya cakap.......taip punya taip......lupa pula nak nyatakan siapa kita sebenarnya......memang kita suka bermistri....... mencabar minda.......Ingat lagi tak 'Last Siapa Ketua Unit 2A3........ dan Siapa yang berhadapan dengan Pengetua Narajan Kaur...... dan sebelum itu dengan pensyarah muda Alias ke namanya....... pasal assignment tak hantar...... tak hantar semuanya.......... yang betul2 tak hantar ada tiga ke empat orang.... Oleh kerana 2A3 ini istimewa.... Ada identitinya tersendiri.....maka kita stop semuanya....he...he...heh.... Kena mengadap lepas tu........ Wakil Guru Pelatih Perempuan kalau tak silap kamu semua Pilih Cikgu Salmah Sulaiman......... orang Melaka............ entah betul entah tidak...........

Jadi dipendekkan cerita......... hubungi saya melahui fb atau blog ini........ tq........wa

Monday, August 16, 2010

PONINg KE 106 ( Yang Mana Hebat...... Bapak ke......atau Anak?)

Suatu yang kita pikir..an untuk di kongsi besamo ngan kekawan dalam alam may nniii....... Bulan poso memang sumo oghang tunggu2.........yg x poso dio oghang x heghan langsung...... macam nampak bulan ni x spesial........ tu kan namo ey buto hati.......... jgn lerrrr kita buto hati........ kalu buto mata leh yo laieee ghabo2......ops jgn pikir...an yg x elok yo....... kita ni niat yg elok yo.....

Apokah kaitannyo posting kita kali ni bersangkut tak ngan topik yg kek ateh tu........ meh kita bawak sudagho ke alam tarawih...... cito nyo can ni......... tarawih keduo kita gi lerrrr ke sebuah masjid kek dalam taman......boso taman tu....... kok di kigho sampai tujuh peringkat...... penduduk ey .....sampai cam tu ghamai ey......... Bolom laie mula tarawih ........ kek belakang jemaah....... pempuan....... macam bunyi tabuan......... mak aiiiiii......... bodongung..... bunyi eyy.......nak poning kita donga........... ingek...an beboto lebah......yg datang.... tapi ditelek2 beboto...... ghupo ey bebudak...... mang ghamai ey bebudak......kek taman tu.......... meghiah....boto........

Maso sembahyang tarawih........ 13 boleh rakaat .....bunyi tu tak yo ghodo2..........cam no mula ......cam tu.....ler sampai jemaah pulang....... Kita naik heghan..... cam no bebudak tu buleh ado kek masjid........ kok setakat nak buek bising.......atau pun nak kan kueh....... atau nak ponteng ghumah? entahlah x dapek kita nak khoba..an.

Kita tahu ......tompek masjid tompek ibadah....... tompek yg seghonok nak beghamal secara bermasyarakat.... ghamai2 buek tarawih........ ni x leh cam tu doh.....poning kita..... Kita cuba yo nyolam dalam dighi bebudak.......... ini ler yg kita depak......... kok kito dibawak oleh bapak ko.......atau omak ko......... tak diposan..an supayo bebuek baik2 kek masjid itu lah jadi ey..... Kok tak di togo oleh bapak ko @ omak ko....... sampai bilo dio nak tuhu disiplin kek masjid...... lamo2 pekagho cam tu jadi biaso......bilo dah biaso dah jadi sikap........bilo dah jadi sikap mako jadi lah budayo baghu......... bebudak tak tahu hurmat oghang tu....... malah tak hurmat langsung kepado oghang tetuo nak sembayang sbb kocek2 laie tak ditunjuk ajar...... Tak heghan kita tengok bebudak jaman sekaghang ni tak di apek..an oghang tetuo....... Bilo tak hurmat...an oghang tetuo mako dio oghang tak hurmat..an pengalaman oghang tuo tu......ilmu ey ko.......pangdangan ey ko.... apo2 ajo lah yg buleh dibuek pedoman.....

Mako kita pun beghaleh tompek tarawih....... kito poie kek kampung....... agak jauh yo....tompek tu........ 15 minit baghu sampai..... Alhamdullih....... bebudak kek situ.....tak buek bising.... toghotib ...... dok jemaah samo sekali ngan oghang tetuo.....tahu ey kek sap belakang...... Aman cikit kita kek situ......jauh sikit pun tak apo ......janji jiwa kito tonang nak tarawih...

Dalam kita monung2..an.... masih laie kokal budayo hurmat kek oghang tetuo di kawasan kampung..... respek dio oghang kito sanjung....... habih cam no nak cakap....... kok kito togo..... melawan dio........ yg tak tahan bapak ko ....omak dio ko yang lobeh2..... maghah kek kito nanti...... daghi nak erat..an silaturahim.......jadi musah lah.......... entah lah..... jaman apo sekaghang ni...... kok tak jaman jahilliah......moden....... ghodo bebusing la ni.......... jadi kan mano yang hebat......bapak ko....atau anak....... kek masjid....... sbb kita oghang tetuo x dapek nak buek bising......tapi bebudak buleh........emmmmmmmm pikey ler sendighi.......

ws....... buek pedoman.....nak didik anak2..........

Wednesday, August 11, 2010

PONINg KE 105 ( Sama Seperti Biasa Atau Luar Biasa ...........)

Asm.......kepado sumo pembaca kita yg setio...... menceceh ni paling lerrr kita goma.......tapi kan bahaso dalam ni.......kok x boto2 d paham...an........ poning ggggg.......... tapi kok dah biaso tu ....... x lerrr pelat cakap oghang kampung kita......ni........ Nak kato..an kita oghang Negoghi Sombilan tak lak......... cumo duduk....( tingga ......dalam Negoghi Sombilan.....) kojo pun kek sini yo...........

Cito haghi ni kita nak ajak lerrrrr kenkawan pikir2...an .....cam ni ....... setiap tahun......kita ghamai2 adap..an pekagho ni........soban tahun kita tunggu2 pekagho ni....... acap kali kita sobut2..an........ dan leh kato..an nak cuti yo.......tiap2 tahun bilo kito jumpo dio ni...........

Poso.........Ramadhan......aduhhhhh....hai....... nangih2.......nangih....... yang nangih teresak2 ngonang..an nasib ..... tiap tahun adap ..... sikso ni...... tu yang dalam poghut..... yg kek dalam poghut tu lerrrr yang ghaso songhek ......bondo x ado nak di pulun...an....

Kita nak ajak kenkawan reronda...... yang pasti nanti kito jumpo....... tapau....... tapau....... " Bang Nasi tapau.........Air tapau......... lauk tapau........ghuti canai pun tapau........ mlm sok kigho yo bang......." scene cam ni dah nak jadi biaso lak kek negagho kita ni........ patut ey.........insiden camtu dah lupuih......... sbb negagho kito ni oghang islam........... Tapi........balik cito kito juo yg malu........... yg membuek cam tu pun oghang kito........ kok bebona....oghang islam...... tak maun dio buek camtu.......

nanti lah kita sam balik cito ni.........ado kojo cikit.....

Ok kita sambung lek....cito aghi tu..... Ni pasai oghang x poso....... Poso ni pun dah lamo..... kono poso...... sojak kita kuar daghi poghut ibu kita ........ itu pun dah ado poso...... datuk ... nenek kito pun dulu poso yo........ Tapi...an........ Bilo jaman sekaghang ni.......melambak oghang x poso...... Yang joleh ey beghito2 dalam sughat khobar..... sinun tangkap x poso..... yg sini lak tangkap x poso juo...... Yang Polek ey......... umo yg kono tangkap tu bukan ey bebudak...... yg ingus leleh tu.... tapi yg buleh digredkan dah tuo........ dah masak ghanum...... dah nak jatuh....... dalam erti kato yg sebona..ey dah nak mampuih.... dah nak masuk lubang........ lubaaaaaaang kubo...... x yo soda2............

I yo lah ........kita nak cito pun loteh.....xa cito pun poning...... maun x maun lopeh..an yo cito ni....... maaf cakap lerrrr......... sumo ey bemulo daghi ghumah...... apo juo bemulo daghi ghumah..... wa ima nak makan sekali pun sumo ey bemulo daghi ghumah....... apo-apo pun daghi ghumah..... nak mulo melangkah pun mulo2 daghi ghumah juo....... jgn ekau poning memikey an hak ni....... bukan nyo apo...................... sajo nak poning..an ko oghang sumo.....he...he...heh....

Kek sini lah kita dapek memahami lak ........lopeh dimonung2..an kita lotak pekagho ni .....cam ni....... kok kito jejalan lerrrr ....mako kite akan tepandang ghumah behalo............ dan kok kite jejalan laieeee mako kite akan tejoling...an pulak kuel........ Mako dongan nyo itu oghang2 yg dewaso x poso tu samo......samo.......... macam oghang tuuuuuuu............ Al maklum lerrrrr sekulah sekaghang ni.......... mughid2 ey nak bukti.........bukti.......menunjukkan kebenaran....... telampau...an mengikut kaedah sains....... landasan baghat....... telalu kiblat...an kek baghat...... jadi yg ghaib2 itu tak leh di pakai.....cam tu lerrrr otak oghang sinun tuuuuuuuuu.......
Konklusi nyerrrr Doso dan pahalo ....bondo2 yg dia oghang x nak....... tak heghan lerrrrrr........ Jadi..an Kok lerrr Doso y tu buleh ujud dan pahalo tu buleh nampak........ agak2...ey x ado yg x poso kan.....kan......kan......kun.......kun.........

poning lek palo ni......... sok2 kita sam laie lah yooooo

Thursday, August 5, 2010

JEJAK2 PONINg IX (Kampung Stesyen.............Siri 2 )

Panjang ongap kita laiee.....dapek juo nulih post kali ni.......kok nak kigho..an...... dah somput ghaso ey........tapi..an bili kita lalu laiee kek kampung ni.......nampak juo lori2 munggah pasir......kekadang haghi minggu pun dio oghang belash yo.......munggah-munggah pasir tu kuar kampung..........

Cubo ekau sumo tengok kek ateh tu......amaran semacam yo bunyi ey........ kok ko oghang sumo lughus bondo........ ko balik lerrr... Kita mandang..an cam niea.......Bahayo kek kito ......Kayo kek dio.......... kek luar ni bahayo.....kek dalam nun syurgo kek dio......... tak paham lantak lah ko.....

Mudah yo naik kudo lamo...... kok kita kigho2 dokek 3 ko 4 km ghaso ey......kita nunggang kudo lamo kita tu........ kesian dio,.........lamo kita tak mandi..an....dio.......tapi cam no pun dio totap setio........
Kek dalam sinun tu kita nampak gunung pasir telonggok........u maaaaannnnngggg ey.......pakai sodut.......pakai enjin sodut........dah......syat nyerrrr... Kita ghaso tetipu lak...........kek jalan mulo2 masuk.......... ado syarikat koperasi koghek pasir ni dah x ado laie .......dah tutup.......ingek..an bona2 dah tutup........ kita sajo2 nak riki tompek mencing....tapi kita jumpo bukit pasir ni........ tepeghanjek boghok sobab pakai sodut...........

Ngikut..an kita ....tap apo lah koghek pasir ni elok ....sb mendalam..an sungai......okey lerrrr yang kita x tahan tu........ tadi tepeghanjek boghok......ni laie godang.........teghamang boghok............ pasal ey......koghek pasir kek daghek.......tobing sungai tu............. di koghek ey........ peh tu pakai mesin masuk..an kek sungai......sonang nak sodut. ....pindah...an kek seboghang sini.....

Ko tengok lerrr..... alam sekitar........ mano yg x nanghis....... sobab duit............ ni M.Nasir lerrrrr nyanyi duit...duit.........dimana kau duit....... potongan lirik di terjemahan.......oleh manusia rakus ....... seperti kek ateh tu....... apo jo di belasah...ey asalkan jadi duit...... Jadi oghang2 yang tinggal dokek dongan lalu..an lori ni dah naik bosan..... Kojap donga dah tutup pasir tu........kokojap yo lopeh tu di koghek balik semula......cam no...... loteh...2....... tu lerrr tu......saluran 4, 3, 2 lopeh kek tangan oghang lain........ yg tingga saloran 1 yo ......ni pun oghang2 ey sumo dah tuo2........ sobab dio oghang dah jumpo lubang ketigo....he....he....heh......... jangan poning-poning mikiran......cakap kita tu.......nak tahu tel......kita..........x tahu caghi lerrrrr.....

Donga2......oghang2 kek sepanjang sungai simen dapek pampasan.... sbb projek nak lughus..an sungai....... beghuntung lerrr oghang2 Ghantau.......kayo jam-jam tu yo........ Lopeh ni kojo-kojo munggah...an pasir pun mulo lah........... nak lughus kono punggah...an pasir tu...... Ni lain lak cito kek kampung stesyen.......... agak2 ey bilo laiee lah....projek nak lughus ..an sungai.......... nak yo ghaso duit pampasan tu......... Kita ghaso pun x lamo....kayo ey.......sbb oghang kito ni bilo dapek duit manyak sikit .........macam boyo lapar............ ganeh...... Kek kodai2 minam pagi....kita donga...an lerrr cito dio oghang...........

nanti lah.....kita sambung laieee ....sbb fb dah ngolip2.........

Saturday, July 31, 2010

JEJAK2 PONINg VIII ( Kampung Stesyen .........siri 1 )


Baghu2 ni kita jenjalan lerr ke Kampung Stesyen.......sajo2 nak ambik angin tongahaghi......poning duduk ontok2 kek ghumah hujung minggu....... kita capai kamera bughuk kita tu......... dan kita tunggang kudo lamo.....

Tongah pusing2 melilau.......tepandang lak bonda alah tu.......ehemmmm....... yang kek ateh tu.......gamba yg kek ateh tu...... macam ponah kita jumpo...... di belek2 ......kosan ey...... peninggalan bangunan lamo ......hih......hih........ apo lak tak di bolo balik........ kan cantik kalo.....di boghoseh..an kawasan tu......... di lotak...an papan tando........ ado lak catatan ey........ menceghito..an tang mano ......... bilo.......... apasal jadi cam tu....... tontang bangunan tu....... kan elak....... Dapek lah....... kita tahu ceghito ey..... kok kita tanyo budak2 kek situ mempuih dioghang tak tahu....... Jadi Sejarah kampung sendighi pun tak tahu..... kan x elok tu...... x kona mako x cinto..........

Untuk nak toghang..an...... batu bughuk tu....cam niea....... kita bodoghi memandang ke aghah Kuala Sawah so belakang kita tontu lahhhhh kampung Sogo ( Sega ) kok tetuan jalan lughus ..... temasuk kampung pulai.... pun ado ceghito ey........ Kita donga2 jalan tu jalan ketoapi lamo....... buleh lanteh ke pokan Mambau.... boto2 kek lintasan ketoapi di Pokan Mambau tu.... rel yang ado melencong bolah kanan....... tapi jalan lamo lencong ke aghah kighi........ tu lah deh menyinggah kek kampung stesyen..... tah lah nanti lah kita susor jalan tu........ tapi kan takut...... yo kok-kok di peletok..an dek oghang jahat.........eeeeeeiiiiii........

Saturday, July 24, 2010

JEJAK2 PONINg VII ( Jadi Kenangan........Buat Gengku )

Khamis yg lopeh kita ...........ngan kenkawang yg kat Seghomban........macam Mantin...., Nilai..........., Mambo............, Ampangan wat aktibiti besamo2.......kok program tu seghupo...... jimat kos..... tenaga....... maso........cam tu muapakat ey......kenkawang kat Seghomban.......

Opsss......... lom pado tu........ Koba tak sodap di donga.........Ayah Tok Janggut PD ( Tok Kaw dlm FB, To Janggut dlm PG ) dah selamat dah...... kembali ke rahmatullah.....nak detail cam no........kono tel empunyo dighi...........Takziah.....

Nyambung lek cito kita ni.......... Maso di saser..... shooting.......tetibo pegawai JPNS ni ajak kita ke stan............ shoot kat sana lak .......koto ey ......ada keghabat ghajo nak dtg........... okey lerrrr..... kita bukan kisah bona hal2 kocik ni............ hal2 bosa baghu ler kita ambik kigho.....ehemmmmm macam contoh ey.........ado kenkawang janji makan kerrrr.............ado kenkawang dah lupo janji kerrrrr..... ado kenkawang dah nak lupo kenkawang kerrrrr...........

D stan ini lerrr yang kita dapek papar...an......

ops..... x leh tunjuk sumo........ satu set gamba ni dah kenkawang kita Naguib dah sedut kat laptop ey........ tak sompek kita nak menyelinap kuar.........cokap yo mato naguib ni........ Jib edit elok2......jgn buek malu kenkawang lain.........

Nii.......ler dio oghang ey yg ajak kita ke stan.......memang hajat ey selosai......... dio nak gamba salam ngan Tuanku Ampuan Najihah....... ... mak wangi eyyyy........tgnnyerrr......... dio koba...an kat kita bukan maso tu....... dah sampai kek kodai minan.............. klu maso tu yo........kita tingga...an kamera....... toghus nak salam........ niiii cito dah lopeh kek kodai minan...... Jgn basuh tgn tu....... kito cakap...an sbb tekonang cito musang b................ kok ko oghang tengok cito tu....... tahu lerrrrrr........... kok x tengok ...haghap2 jgn nak beghangan.

Duo tujuan kita ke stan tu...... yg satu tu dah cito kek ateh ni........ yg laie satu tu kita nak jumpo kenkawang yg dah lamo....... losap.... maso yg lampau tu ...dio sesamo wat pabinsi...... semarak tompek bebengkel..... lopeh dio sambung wat masterrrrr....... ado sekali dio dtg kek tompek kita.... entah lerrrr macam x ingek ...... x silap kita dio cuba nak wat video......ko.....@ wat perisian.......... interaktif....... cam tu lerrrr ...... tu ler kita tanyo naguib.......... unit koko...... info yg kita dapek....... ni yg mano satu ni.......koko jln jelobu tu ko......atau koko yg kek istano hinggap........ pendek..an cito....... kita tipon yg kek istano hinggap ......... dapek cakap ngan dio....... sah memang boto dio........... cam no ghoman ey.......debab ko.....slim ko...... atau gomok ko........ ennnnnnntah lerrrrr........jgn maghah ahhh.......

ws.........

Thursday, July 22, 2010

PONINg KE 104 ( Tak Terserlah Keindahan Zamannya )

Dalam tak diam dah sedekad lobeh kita kat tompek sekaghang......ehemmmmm terimbau kembali saat2 menjejakkan kaki kealam yang cabaran tinggi........ begitu dihargai....... begitu diperlukan...... tidak lengkap kalau ketiadaan....... di cari kalau menghilang........ berbisik khabar kalau tidak dapat dipandang.......

Bukan jenis yang suka menonjol........ bukan jenis yg suka berlagak........ bukan jenis yg suka berpura........ kita tetap kita yg dulu.......

Zaman tiga berlalu....... cabaran banyak dah ditempuhi...... lama tetap lama yang baru jadi pilihan..... penghujung tulang empat kerat...... sudah agak longlai....... kurang bermaya....... kurang mengancam...... mungkin kurang idea......

13 tahun lamanya.........

Nun diluar sana .......ada yg menghargai........ ada yg mengharapkan....... ada yg mahu...... lambaian memujuk mula jelas kelihatan........ senyuman memikat tersimpul jelas....... ah....... bagaimana sayangnya kita....... di telapak lama ni......... bolehkah kita berjauhan......

Ia mungkin kita terlalu lama..... udah tua....... udah tidak ada ketangkasan....... ramai yg muda2..... ramai yg ranggi2...... ramai yg cantik2...... dan ramai yg mempunayi kesombangan........ sombangkah kita?

Kesinaran kita tak dipandang lagi........ tak dihargai lagi...... tak dikategorikan lagi..... maka berjauhan lah kita........ mungkinkah kita akan menyahut lambainya........ mungkinkah kita akan terima wadah perjuangan yang baru...... menarik......... memikat........ dan ..................

Entahlah kita serahkan kepada Takdir Illahi.......... Allah humma...........................................


ws...........

Wednesday, July 21, 2010

JEJAK2 PONINg VI ( Mendaki Broga )

Aduhi ai..... dah lomo bona kita tak updatekan blog ni...... macam....poie betapo....... Maklumlah kekadang kito ni...... ado mod kekadang ado mid.......jugo kekadang ado med yg cokap sentiaso ada geng kita Si Mamud......

Minggu lopeh ngan kenkawang dio set nak tengok tompek..... kato ey Bukit Broga di Somonyeh..... Kita pun ikut jerrr lerrrr... Mak datuk aie kenkawang kita putus ongap..... mencangut2......kek level keduo........ Kita lak naik pitam kek level akhir...... bilo nampak tanak lapang....kek ateh bukit tu....

Memang kita teruje sekali...... kek ateh bukit tu ado sebatang pokok...... ado buai..... mang aie...... sogham yo kita tengok ey.....kok2 ado puteghi.... ado yo can....... jangan beghubah ghoman ey dah ler........

kok dio laghi tak apo lak .....niiiiiii kok kita yang laghi........ tak cukup tanah kek broga...tu.... melayang2 kita tughun daghi bukit tu......

Tompek ey memang baghuih........ tapi bolah potang......angan kita bilo matohaghi nak tobonam..... iolah......nak ambik gamba...... pepandangan....paling best 2 ko 3 jam sebolom sang suria tu tughun atau menjongok...an dighi dio...........

Mano tak poning.....ey ......maso kek bawah laie....... dah belasah dughian...... memang maso musim dughian...... kenkawang kita ni lak patang jumpo ........ manjang nakkkkkkkkk ajo.....

Apa2 pun kenkawang yang lain jangan maghah hah....... kita cuma nak riki tompek ey........ jangan lupo bebanyak latihan...... lopeh ikut kursus kek Tanah Tinggi Kameron dulu yo...... banyak yg dah di aja........ latih2 ler....... next kok nak aja lighting lak..... ngumpul2 duit ler beli flash.......... kok x ado bebeno ..... pakai lampu celait pun buleh .....he...he...heh....

dah kita nak tido ni.........ws

Monday, May 17, 2010

JEJAK2 PONINg V ( Hari Guru d' Puncak Gunung Datuk)

Salam....... kepada semua guru ......kerana dapat merasai sambutan hari guru pada tahun........ tu lah tu....... panjung umur kite laie.......dapek juge kite sambutnya pada tahuuun depan pulak....... Bagi Kita....tahun ni secara kebetulan......menyambut hari tersebut.....di atas puncak Gunung Datuk.... banyak pekagho yg nak di nyato..an kek sini....... Pasal Petamo...ey....... Gunung Datuk...... memang gunung yg special....pasal tak payah laieee........gheghajo boghi pingat kat gunung ni laieee......sbb dah ado Datuk....... Tu sbb utamo kita naik gunung ni.....pasal ey ghamai....guru-guru yg banyak jaso pada pembangunan negagho.......tak ado gelaran datuk...... Kita x dapek datuk pun tak apo pasal dah tawan datuk......d' gunung datuk....
Kenkawan group photography kita ghamai yg hadir samo.....yg pompuan ado yang x naik.......dio oghang tu sumo ey lopeh operate..... myram, poning, dil, fai, ros zeck, jali, naz dan dellmafia....... sesamo naik cuma dellmafia yg lambat cikit tibo ke tompek lokasi....... kami mula jam 9 pagi..... masing2 ghairah nak naik....... bagi kita yg dah lanjut ni......soba yang ponting......jadi buek lerrr macam oghang lamo....... slow yerrrr....tapi berkesan........

Peringkat petamo duo oghang dah tejalar........ bibir pucat....... ongap cam kobau kono semboleh..... kita dan myram tunggu lerrr ....boghi semangat.... Dill pun cam tu yo..... Fai dah pucat...... Naz, Poning dan Myram beghapi2 boghi semangat akhir ey dio sampai juo ke puncak....

Pada maso event ni tak syok nak citer......... pasal keadaan semasa ......tapi kok nak tahu.....best ke x best ke citernya ....kono tunggu masa sehaghi duo laie........ kita nak tahu ciapo yg ambik cuti,,,,,,,, ciapo yg down....... dan ciapo yg masih togap laie....... Bagi kita...... perkara cam ni kono ada tektik ey....... tambahan laie....kita pun dah lopeh 1/2 abad..... tontu ey....... kono banyak resipi nak kelakar....an bebudak baghu2 ni...... Alhamdullillah........ buek masa ni kita masih buleh begoghak........

Mrs Poning.... & Mrs Myram
depa kok lobih dulu sampai!!!!!!!!!!!!

Sunday, May 2, 2010

JEJAK2 PONINg IV (Menanti Cahaya.... Yang Hilang)

Kekabusan yg menyelubungi poghak2 tompek Kita kije.....dah lamo bona bekabus...... kok dikigho dah moncocah limo tahuun....... Dalam suasano yang golap gulito tu..... mako kita geghamai..... teghabo2 caghi jalan kuar yang tak ado titik ey....... lamo bebona kita tunggu...... mako pada saat ketiko nyo .....sekelumit cahayo mula menampak..an dighinyo........ kenkawan yang lain ey.......teramat lah sukanyerrrr.......

Al-kisah mako datanglah satu beghito yg menyayat hati ........ berghimpunlah yang lamo dongan yang baghu........ diistano yg indah bertatah..an lampu gemerlapang.......selapang2 ey..... ghamai yo kenkawan kita yang panik......apolak yg si anu tu datang....... kito x jumput pun..... macam2 sosek2 yg kita dongar........... mako soghang pendekarni lak betanyo kek kita.......... dongan muka yg bongih......dihadap...an kek kita........ macam nak poghang lagak ey....... Kita ngan muka selambo menjawap cakap dio....... Ehemmm......ehemmmm...........Datang x bejumput poie x besughoh......oghang nak datang kek ghumah kito........dio tu dah jadi tetamu......title tetamu mesti kito raikan........adat melayu jangan di comar....an..... budayo kita jangan digadai..an..... ingwk2 lerrr sikit..... jangan ikut maghah......paghah jadi ey.......... ikut ghogham.......menghogham jadi ey........ ikut boghih.....habih jadi ey.......he...he...heh....

Yang dah poie tu.......gendut bugar....dan yang datang lak segak bugar........ kan duo suasano yg bebezo........ kito agak2 lerrr.....tontu........pejalanan.....oghang2 ni bebezo........ macam2 bezo ey......kok kito nak cakap..an kat sini.......kita sontoh cikit ajerrr.....yer........ mano tak eyyyy....... kok baju oghang yg poie.......yang datang x leh nak pakai ....goloboh........ kok suar...... telondeh........ kok spenda lah......telucut........ eh...eh...... macam2 laie lerrrr....

Jadi kan kenkawan semuo ey...... kito haghap2 jaman kegemilangan.....kito dedulu.....dapek lak kito samo2 bino balik....... tapi kan.......dalam kita ghonung2...an....... kek bebudak yang baghu2 ni......... macam dio oghang angin semacam...... bukan semuo ey....cam tu........ ado yo oghang2 baghu ni baguih2............. tapi yg kita nak cakap ni........ yg bega2......... dio tak ingek ko.......dio oghang tak peghasan ko............dio oghang ni tak tahu ko....... maso duduk kek bawah ketiak ........memanjang losap........ losap tak tontu aghah.......... tup---tup duduk di ateh.......... ingek2 cikit lerrrr ......... kito ni semuo ey.....satu kapal....... jangan ler terlampau melonjak.......kok jatuh kapal bocor....... habih semuo ey...... ghusak....... Kita ada ingek cakap-cakap soghang dato.... dato adat lerrrr dio kato....... ' Jangan pandang pangkat......pandang oghang ey....' paham2 lerrr yerrr.....

ws..........

Tuesday, April 20, 2010

JEJAK2 PONINg3 ( Kesempatan yang dinantikan.....Bukan Mengharap).....

Ah.......lapang cikit minggu ni....... dapat tepon daghi kenkawan pa...... guru kami........ " Satu minggu x belajar............ tapi malam untuk program minggu tetap on....." aduh....aduh....... syok nyerrr donga opss..... baco sms kenkawan pa guru.......... Dapat ler den masuk entri ini........ wah duh....duh....duh dah nak nyinggah sebulan x ado posting...... macam pucuk tahu dipinta lauk mendatang...he...he...heh...... apo laie......den santai2 jo malam2 sepanjang minggu ni.........

Paling sodap cito minggu ni...... semacam ado satu titik petomuan...... ngan kenkawan den yang dah tesasau jauh..... daghi landasan ey........ kok x silap kito hampey2 4 keto baghu yg dah ditukar...an... baghu lerrrr tecacak cito ni........ Dio datang pej den baghu2 ni........baghu x baghu...... tongahaghi ni...tadi...... tu pun sobab dio cuti....... ngojut......... koba eyy....... ado yg besalin kek ghumah dio...... den pun xnak nak tanyo...... kok malu den........ sbb oghang ghumah dio bukan ey.....ngendung laiee... kok u...wan dio pun.... kono kendong..... tah.....tah...kok si titut.....tu tak?????...... kok paling bingit besalin baju...he...he...heh.....

Pendek...an cito......maso jaman lampau ey... dio ni cukup hensem...... pado satu kotiko.... dio monang....... petandingan bosa....... paling bosa........ dalam tigo calon yg betanding.......paling bosa..... dio lah salah satu yg bosa....... maso tu kok x silap den upacagho tu bejalan kek RBR rompin........ heh......heh......heh........ kenkawan mesti ingek ni......... keduo ko ketigo dio monang poghut bosa...... suspen tu..... ai....... kameramen pun kreatif juo.... otok ey........ dio snap gamba poghut ajo........ tah cam mano dio sughoh calon buka baju tak tahu lerrr den....... dipikey2..an goli lah hati den niiii..... tebayang..an....... tali pinggang langsung x nampak......... diselimuti oleh poghut2 peserta............

Yang syok ngan dio ni....... sampai la niii....pun poghut eyy.....x yo kondo2....... togang macam belon.......... den ajak yo dio belaghi........ sonyum dibaleh ey kek den...... tapi bilo den ajak dio begolek2 tughun bukit....... den lak sonyum kek dio......... lu pikey lerrr sendighi........

Dalam mengharung perjalanan hidup ni dah hampir bebeghapo tahuuuun ni..... nampak eyyy dio susah bangat....... kasian dio....... tu lah tu....... den pun tepenghanjat donga ey........ minggu lopeh den ajak dio kuar makan........ tengiyang2 biji butir dio cakap....... den poso bang......... lanteh tingo kighi ke kanan cakap dio tu.........ait....apo dah jadi ni........ cam nerr pun tahniah den ucap..an kek dio......sbb potang dan jadi pagi..... golap dah toghang....mondong dah paneh...... pengsan dah soda... Den cubo yo......selidik cikit sbb ey....dio jadi cam tu......... "Nazar bang.!!.......den baya nazar bang.!!......... 7 haghi den kono poso nazar.......bang!!!........sojak.....anak den lahir lam keto.....sampai haghi ni baghu den ingek nazar tu.!!!..... macam2 balo den dapek......."......den tekodu jap.....sephining lalat..... jap.....

Padan lerrrr duo minggu yg lopeh.......den peghasan...an dio mintak pemaidani kocik yg lebar.....3 x 5 kaki........ dio nak toghobang..... ait den lum buek laie....... dio dah dulu.........boghok tokojut den......jadi....... sojak daghi haghi tu....ler.....den te??.......

Haghi ni dio ngadap muko tuo ni.....kek pej....... sembang kosong........flash back...cito2 lamo.....jaman2 hingus leleh dulu....... jaman2 badan melidi...hensem ey........ baghu ler den tahu.....yang geng den ni pun punyo asas yg kuat juo.......tapi cam nerrr lak dio ikut air sungai menghilir lak......... hanyut......hanyut......hanyut...... kek sini lerr cito dio ngan apo yg den tahu..... punyo satu titik persamaan....... titik persamaan pemahaman........titik persamaan pencariann........titik persamaan penghayatan.......dan titik persamaan dalam mengharungi kehidupan di alam maya............ bukan karin.....sbb dah krisis............. tu ler tu.......kawain belanjo ghatus ghibu.............hutan lum habih baya dan pisah2.........

nanti jap kenkawan lain main mesej lak haaa

Kenkawan den sonyap jap......den sambung balik........alamak kek mano ni........ oh yo ....... ade ler doa2 sekelumit yg den tahu....... dio mintak ......... den boghi lerrr......... den ingek posan dato onyang den...... oghang mintak kito kono boghi......... tapi yg boleh di boghi....... kok dio mintak yg paghah2 cam no lak nak boghi ..... jadi x leh nak boghi.... yg tak lokek kek badan boleh lerr boghi......kok yg lokek kek badan tuk oghang ghumah jo....he...he...heh......###%%%????!!!!! adoi.....hai......den kono cubit ......oghang ghumah den cubit..............adoi2222222........!!!!!!!!

Tu ler tu......dalam maso2 kehadapan ni....... den looking forward.....ngan dio......sbb x leh looking backward kok dio ado kek belakang.......telindung........ mencari yang hilang.........menyambung yg terputus........mendekatkan yg jauh........ mengeratkan yg renggang .......... menerangkan yg gelap..... menyinarkan yg kelabu..........

dah lerrrr tu ponek ....ws...

Friday, March 5, 2010

JEJAK2 PONINg 2 ( Kenangan silam yang abadi.........Nenda tersayang....)

Bulan Maulid hampir berakhir.........kenangan kita mengimbau zaman lampau.....ketika kanak2 dahulu......... Kita dibesarkan di kampung dengan uwan yang tersayang........ singkapan album lama....kita terjumpa satu gambarnya.......ketika itu kami berada di Arau...Perlis...... Masa pendaftaran adik perempuan kita di ITM badge pertama.....tahun tak ingat lagi........

Zaman persekolahan di Melaka memang seronak tinggal bersama uwan.....almaklumlah teramat manja....dan dimanjakan....... tambahan pula nenda ( Khabar bte Adam ) masih hidup ....... setiap hari balik dari sekolah.......disambut oleh nenda..... makan ditunggunya....bak kata orang .....macam ghajo lerrr kita masa tu........ perpisahan terjadi ketika kita darjah tiga....... ummmmmm 1965 nenda menghembuskan nafas yang terakhir......dan meninggalkan kita buat selama2nya...... tinggal lerr kita bersama Ismail adik kita bersama uwan......... Hjh Jebot bte Maidin.....

Sebelum uwan pergi buat selama2nya.....beliau sempat bercerita tentang nenda yang berasal dari dearah Naning..... dan ada menyimpan pusaka dato' Naning..... apabila kekalahan Naning 1831 dahulu...... Moyang menurunkan pusaka tersebut kepada turunannya sehingga kepada keluarga kita....... Malah pusaka tersebut menjadi kebanggaan keluarga kami.......... dari Suku Semelenggan Naning......

Suami kepada nenda berasal dari keturunan berada dari Pulau Pinang...... Kata beliau...... tanahnya di Masjid Kapitan Keling dan sekitarnya..... oleh kerana merajuk dan membawa diri ke selatan maka kesenangan ditinggalkan...... berjumpa dengan nenda kita lalu bertemu jodoh....... lahirlah Jebot nama asalnya Bebe....dan kakaknya bernama Zainab....... darah keturunan mamak ada juga mengalir kerana Nenda Maidin berkahwin dengan Khabar bte Adam dan Jebot pula bertemu jodoh bersama Yoep juga dari suku sakat yang sama.......... Stesyen Master jawatannya........ cedera parah di Paloh Johor semasa peperangan dengan Jepun dan dikebumikan di Bidadari perkuburan di Pulau Singapura........ tak tahu lah ada ke tidak perkuburan tersebut?..........

Erti kehidupan dalam suasana susah banyak mengajar kita bagaimana kehidupan perlu dilalui..... Uwan seorang...... kita dan adik Ismail ...dua beradik lelaki bersama beliau....... kakak sepupu Saadiah dan Salmah juga tinggal bersamanya........ memanjang kena letang dengan dua kakak sepupu.......... dia dah besar masa tu...... kita yang kecik nii.......asyik kena suruh ajerrrr........ sehingga kami berpisah setelah dia oghang tu menamatkan darjah enam....... mereka pulang ke Singapura...... dan tinggal bersama keluarganya di Alexander..... Singapura 3....... gitu lerrr agaknya.......

Bila meningkat umur sikit darjah empat ke lima gitu .....dah mula mengambil tugas menghantar nasi lemak dan kuih ke kedai untuk jualan....... pagi2 lagi dah gerak........... kayuh basikal...... tiga ke empat kedai........ tumpang rezeki peniaga tu........ Petang sekali lagi ke kedai tu ambil balik hasil jualan yang tak habis dan duit rezeki yang terjual.......... masa tu kan......bungkus nasik lemah....... jangan nak chalenge lerrr expert......... siap berlipat sikit kat atas bonjul tu........ Seksanya jaman kanak2 dulu..... Pagi Sekolah Kebangsaan....... pukul 2 - 3 dan ke sekolah Agama Rakyat......di tempat yang berbeza..... di Pulau Sebang......kat masjid lama....... hampir dengan keramat nenek panjang rambut........ dan habis sekolah Agama Rakyat........lepas maghrib ke surau pulak mengaji Al-Quran........jejak pukul 10 - 11 malam........... pengsan........bila dapat bantal busuk......he...he...heh....

Banyak kenang yang lucu2 terpahat di ingatan kita ni.......nak citer panjang sangat......salah satunya bila tunggang kerbau tengah sawah........... jatuh dalam lumpur....... yang banyak lintah kobau...... bosa2 pulak tu....... kok dah gomok buleh bosa macam ibu jaghi kaki....... bukan sekor yang melokap ......paling tidak tigo ompek ekor....... he.......goli goloman........ tapi maso tu.....tak lak heghan pasal lintah ni....... dah jadiu mainan maso tu........ Bilo musim kesawah ....,kono lak kesawah....... begelumang lumpur.....pekagho biaso......... agak ey..... kojo boghek pikul guni padi daghi tong banting ke daghat...... setiip musim menuai....... tu lah badan tak tinggi....... agak ey lah....... tul ah kocek..... yo bebanding dongan adik kita Ismail........

Entah lah...... bilo dan beghumah tanggo ni...... dan ado lak anak2 ni kenangan tu semakin kuat datang ey........... dah lamo kot........ tu lah tu........ ws............ kok ado maso kita sambung laieee.......gambar datuk bolah abah kita..............

Saturday, February 20, 2010

JEJAK2 PONINg 1 ( Mengejar Sejarah Lampau........Kota Warisan Dunia.)

Lambaian demi lambaian mengajak kita menusuri sejarah lampau zaman kegemilang Melayu... Melaka, empayar yang gilang gemilang. Sejarah yang tidak dapat diubah rentitan peristiwa berlaku. Kami sekelumit yang poning ni cuba membawa semangat perubahan jati diri kita agar dapat mengembalikan sinar yang hilang.............

Dalam tak sedar polekbona terakam dalam foto ini akan menitipkan sejarah yang tersendiri.....he...he...heh.... Perjalanan kami yang tidak dirancang ini terjadi secara tetiba aje..... pada kenkawan yang lain jangan marah ha....... adhoc aktiviti...... terlalu poning......maka kami lepaskan poning tu bersama-sama pelawat yang datang ke Melaka.......














Kamera kami bagaikan poning merakam gelagat manusia dari pelbagai negara berkunjung ke Melaka.......

Beberapa kerja yang tertangguh menguatkan kami ke Melaka untuk merakam beberapa gambar yang ada kaitan dengan perjalanan kita ke Pulau Besar dahulu........ gambar2 tu x dapat disiarkan pada posting kali ini..... kepada kenkawan yang pernah bersama ke Pulau Besar dulu harap jangan lerr marah2........ Kapal portugis dan lain2nya akan disiarkan ......

Lokasi2 ini yang kami buat bersama Polekbona dan Delmafia..... bukan nya apa2......cuma nanti nak bawak kenkawan lain yang berminat...... jadi tak lerr susah.....boleh diaturkan perjalanan kelak.

Melihatkan gambar di atas...... terasa malu juga kita nak taipkan........ mengimbau lipatan sejarah.... tentunya peniaga Melayu zaman kegemilang empayar Melaka.......menangis memandangkan aktiviti tiu terlalu lama mengharungi zaman .....masa......waktu......dan perubahan....... mereka mungkin menjangkakan peniaga2 melayu sekarang ini berada di bangunan2 kedai yang besar ......... tidak lagi berada dibazaar tepi jalan....... Kalaulah mereka itu boleh kembali ke zaman ini tentunya mereka tidak ingin sebab .......???.......

Bersesak2 gitu lerrr keadaannya dikota bersejarah ini........ kita termenung seketika melihat keadaan ini...... terbayang di mata......"alangkah eloknya, kesemua jalan-jalan tidak ada bazaar jualan....... Bazaar mereka semuanya berada dalam kedai-kedai tersusun indah..... aktiviti pelawat mungkin tidak terganggu........" bayangkan lah kami berada di situ pada hari jumaat..... kalaulah hujung minggu.....Sabtu dan Ahad, macam mana....?????!!!!!!.........














Sememangnya banyak tempat2 yang kami nak lawati ......... apakan daya masa tidak mengizinkan KAlau nak cover semuanya memakan 3 hari baru habis....... jadi kami tinggalkan buat sementara waktu........ tempat2 lain tu mungkin kami bersama keluarga..... untuk mengisi lokasi yang tertinggal.......

Semasa lawatan.... kami nasihati supaya LEREH jangan ditinggalkan. Bandar atau kota di Melaka kita dapat melihat kehebatan kuasa barat menjajah..... tinggalan portugis........tinggalan belanda..... tinggalan inggeris..... dimana tinggalan melayu ??? adakah ianya setakat kuburan..... Kalaulah kuburan..... ia membawa maksud yg tidak elok...... Jadinya kena gi ke Lereh.... Kg Morten...... agar semangat bangkit kembali sebagai empayar melayu melaka.....

Tiga kuasa penjajah.......tiga jenis perpecahan.... dimana titik penyatuan..???...........
.....................ws....................

Library kat rumah kita ( Bahasa Melayu )